Rchr
J-GLOBAL ID:201801007102157349
Update date: Jan. 30, 2024
WATANABE Nozomu
WATANABE Nozomu
Affiliation and department:
Research field (2):
Early childhood education and childcare
, Education - general
Research keywords (5):
継続的就業
, 在留邦人の保育環境、保育内容
, 保育カリキュラム
, 保育内容「言葉」
, 実習
Research theme for competitive and other funds (3):
- 2019 - 2024 東日本大震災は保育に何をもたらしたのか:社会変動による保育の変化
- 2020 - 2023 保育者の継続的就業要因とそれらを育む環境・プロセスに関する研究
- 2019 - 2021 中国の就学前教育振興政策下における農民工子女の教育保障
MISC (3):
-
Current status and issues of teaching practice at Kindergarten\n-For early childhood education and care that cultivates\n21st century qualities and abilities-. The Journal of Child Studies. 2021. 3. 23-34
-
山本 直樹, 渡邉 望, 下川 涼子. 保育者養成校において演劇表現を学習する授業内容の検討 : 教育実習担当教員との連携を通して-A study on learning contents in drama education class in childcare training school : Analysis through collaboration with teachers in charge of practical training. こども学研究 = The journal of child studies / こども学研究編集委員会 編. 2020. 3. 55-80
-
渡邉 望. 教育実習(幼稚園)で期待される学習内容と評価について : 養成校の評価票比較から-About the expected learning contents and evaluation in the Teaching Practice at Kindergartens : From comparison of evaluation list. 保育文化研究 = The journal of early childhood education and culture / 日本保育文化学会保育文化研究編集委員会 編. 2015. 1. 107-116
Books (2):
-
保育内容「言葉」-話し、考え、つながる言葉の力を育てる- (保育ニュー・スタンダード)
同文書院 2021 ISBN:4810315061
-
子どもが育つ環境と保育の指導法
保育出版会 2016 ISBN:4903113094
Lectures and oral presentations (2):
-
教育実習(幼稚園)における 学びの深化が期待される実習環境 -知的安全性とバウンダリーの視点から-
(日本保育学会第76回大会 2023)
-
学びの多い実習の取り組みに向けて -実習生の困り感から見える養成校と実習園の課題-
(日本保育学会第75回大会 2022)
Education (1):
- 1992 - 1996 Seiwa College School of Education Division of Early Childhood Education
Work history (6):
Committee career (3):
- 2022/04 - 現在 長野県教育委員会 信州幼児教育センター専門部会 部会長
- 2022/04 - 2023/03 長野市 第4次こども読書推進計画策定委員会 委員長
- 2020/04 - 2022/03 長野県教育委員会 信州幼児教育センター研修部会 部会長
Association Membership(s) (2):
Return to Previous Page