Rchr
J-GLOBAL ID:201801007294028288   Update date: Feb. 01, 2024

Akemi Yamashita

Akemi Yamashita
Affiliation and department:
Job title: Senior Lecturer
Research keywords  (6): 授業開発 ,  子育て支援 ,  看図アプローチ ,  小児看護学 ,  教育プログラム開発 ,  保育学
Research theme for competitive and other funds  (3):
  • 2022 - 2026 保育士養成課程に求められる多職種連携教育プログラムの開発-協同による知の創造-
  • 2019 - 2022 Fostering creative thinking skills necessary for nursing-Development of teaching materials and lessons using the "KANZU approach"-
  • 2021 - 2022 新人保育士の生涯学習を促すた めの保育研修プログラムの開発
Papers (12):
  • 鹿内信善, 大山和寿, 石田ゆき, 山下雅佳実, 川俣沙織. 看図アプローチの法学教育への活用(II) -学習指導要領の枠組の中での活用可能性の検討-. 全国看図アプローチ研究会研究誌. 2021. 第9号. 20-29
  • 鹿内信善, 大山和寿, 石田ゆき, 山下雅佳実. 看図アプローチの法学教育への活用(III) -社会的迷惑行為を題材にして-. 全国看図アプローチ研究会研究誌. 2021. 第9号. 30-46
  • 大山和寿, 山下雅佳実, 石田ゆき, 鹿内信善. 看図アプローチを活用した法学における協同学習実践 -民法を中心とした保育に関する問題を題材として-. 全国看図アプローチ研究会研究誌. 2021. 第8号. 23-40
  • 山下雅佳実. 看護学と保育学の多職種連携教育プログラム 開発に向けてのプレ実践 -「ビジュアルテキスト持ち寄り型看図アプローチ語りカフェ」-. 全国看図アプローチ研究会研究誌. 2021. 第8号. 41-49
  • 鹿内信善, 大山和寿, 石田ゆき, 山下雅佳実. 看図アプローチの法学教育への活用 -「民法」授業開発のための予備的検討-. 全国看図アプローチ研究会研究会誌. 2021. 第7号. 19-32
more...
MISC (14):
  • 川俣 沙織, 山下 雅佳実. 「自己課題抽出型看図アプローチ語りカフェ」プログラムの運用と課題 : 保育者としての協働性を育む教育方法の開発-Operation of a program "the KANZU approach narrative cafe" to extract their own challenges : Development of an educational method that fosters collaboration as a childcare worker. 保育文化研究 = The journal of early childhood education and culture / 日本保育文化学会保育文化研究編集委員会 編. 2022. 14. 11-22
  • 萩尾 耕太郎, 川俣 沙織, 山下 雅佳実. 若手保育士の「保育士」に対する職業イメージについての横断的研究 : 福岡県O市の事例-A cross-sectional study on the occupational image of young childcare workers toward "childcare workers". 保育文化研究 = The journal of early childhood education and culture / 日本保育文化学会保育文化研究編集委員会 編. 2022. 14. 107-114
  • Kindergarten ‘Consciousness’ in Kindergarten Teaching practice-4 Within Kyushu’s 7 prefectures. 2022. 54. 7-24
  • The general outline and implementation of on-campus practice as a substitute for off-campus practice: Development of on-campus seminar program using ICT to connect trainees and nursery schools or child welfare facilities through the network. 2021. 53. 157-165
  • A case study of knowledge and attitudes regarding children’s health among students of Early Childhood Care and Education : Consideration due to differences in the term of study. 2021. 53. 167-173
more...
Lectures and oral presentations  (16):
  • 対話的学びを活性化する看図アプローチ
    (第16回 日本協同教育学会 2019)
  • 教科外活動での看図アプローチを活用した協同学習の実践と効果
    (第16回 日本協同教育学会 2019)
  • 看図アプローチを導入した効果と課題-教員全員参加型授業研究の視点から-
    (第16回 日本協同教育学会 2019)
  • 看図アプローチを活用した『語りカフェ』-学生とともに語るということ-
    (第16回 日本協同教育学会 2019)
  • 看図アプローチ協同学習による絵本づくり授業実践
    (第16回 日本協同教育学会 2019)
more...
Education (2):
  • 2016 - 2018 福岡女学院大学 大学院 人文科学研究科 発達教育学専攻
  • 2016 - 2018 Fukuoka Jo Gakuin University Graduate School of Human Science
Professional career (2):
  • 修士(発達教育学) (福岡女学院大学大学院)
  • 看護学(学士) (学位授与機構)
Work history (2):
  • 2018/04 - 現在 Nakamura Gakuen University
  • 2018/04 - Nakamura Gakuen University Junior College Division of Early Childhood Care and Education
Committee career (2):
  • 全国看図アプローチ研究会 「全国看図アプローチ研究会研究誌」編集委員
  • 全国看図アプローチ研究会 全国看図アプローチ研究会事務局 局長
Association Membership(s) (7):
日本保育学会 ,  日本保育文化学会 ,  全国看図アプローチ研究会 ,  日本看護教育研究学会 ,  日本教育工学会 ,  日本協同教育学会 ,  日本小児看護学学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page