Rchr
J-GLOBAL ID:201801007442113800
Update date: Oct. 29, 2024
KAWAGUCHI HIROMI
カワグチ ヒロミ | KAWAGUCHI HIROMI
Affiliation and department:
Research field (1):
Primary/secondary education and curricula
Research keywords (8):
シティズンシップ教育
, 市民性
, 社会科教育
, カリキュラム研究
, 教師教育
, 多文化教育
, 教育政策
, 歴史教育
Research theme for competitive and other funds (23):
- 2023 - 2026 Comparative Study of Teacher Education Policies based on Professional Standards in Japan and the U.S.
- 2022 - 2026 授業研究を軸とした教職の高度化に関する国際共同研究プラットフォームの構築
- 2022 - 2026 A Comparative Study of Teacher Education for Diversity
- 2022 - 2025 The empirical research on the high school students' perceptions about civic involvement
- 2021 - 2024 A Theoretical and Practical Study on Virtual Citizenship
- 2021 - 2024 教員スタンダードを核とする包括的教師教育システムに関する総合的研究
- 2020 - 2024 公正と間文化的対話に基づく教師教育実践の研究:欧州評議会の市民性教育を参考に
- 2020 - 2023 US-Japan comparison of teaching professional standards
- 2019 - 2022 Japanese Social Studies teachers' perceptions on controversial issues
- 2019 - 2022 社会科教師は論争問題をどのように捉えているか-「政治的中立性」との関係から
- 2019 - 2022 Japanese Social Studies teachers' perceptions on controversial issues
- 2017 - 2022 International Research on Social Effects of Citizenship Education on Schools
- 2018 - 2021 オーストリア政治教育の挑戦-教室空間で政治問題をいかに教えるか-
- 2017 - 2020 Development of teaching materials and teaching plans for cultural diversity in Japanese schools: Referring to the experience of advanced countries accepting immigrants
- 2016 - 2020 comparative study in teacher education for active citizenship in diverse society
- 2016 - 2019 グローバル時代の能動的シティズンシップ育成に資する教員養成システムの国際比較研究
- 2014 - 2017 Preparation and professional development of teacher educators who teach "teaching methods of social studies education": how do teacher educators grow?
- 2013 - 2017 International Comparative Research on Citizenship Education focus on Diversity and Democracy
- 2017 - 教師志望学生における論争問題学習に対する認識研究-日米の比較を通してー
- 2015 - 2016 開かれた社会統合に資する教員養成の国際比較研究:日本とノルウェーにおけるカリキュラム構成と学生の意識に着目して
- 2013 - 2016 Comparative study about professional development for independent curriculum development on citizenship education
- 2010 - 2012 A Joint Development of "Research Handbook" for the Social Studies Researcher and Practitioner by the Japanese and US educators
- 2010 - 2011 変動するグローバル社会における中等学校市民性教育カリキュラムの日英米比較研究
Show all
Papers (72):
-
WATANABE Tatsuya, SAKAUE Hiroaki, ISHIKAWA Teruko, KUSAHARA Kazuhiro, KAWAGUCHI Hiromi. Are There Common Terms and Concepts in Various Subject Departments of School Curriculum? Focus on the term “understanding” and its meaning. Journal of Japan Consortium of Subject Pedagogy Associations. 2024. 2. 1. 1-15
-
「現代社会の見方・考え方」 の意味を探究する公民的分野導入単元の開発・実践: 東広島市・広域交流型オンライン学習を事例に. 学校教育実践学研究. 2024. 30. 59-66
-
The Characteristics of the History Education Content structure for Intercultural Dialogue in a Multicultural Society. Hiroshima journal of school education. 2024. 30. 27-36
-
How Did High School Students Perceive Democracy?: The case of the high school Japanese history unit Taisho Democracy. Bulletin of the Graduate School of Humanities and Social Sciences, Hiroshima University. Studies in education. 2023. 4. 71-80
-
Kawaguchi Hiromi, Oguri Yuki, Murata Ichiro, Shiraishi Ai, Iwata Shotaro. The Challenges of Addressing Sexual Orientation and Gender Identity (SOGI)inclusion in the Japanese classroom. 2023. 4. 51-60
more...
MISC (12):
-
井上 昌善, 岩崎 圭祐, 岡田 了祐, 奥村 尚, 小野 創太, 川口 広美, 金 鍾成, 草原 和博, 田中 崚斗, 玉井 慎也, et al. 社会科教師の論争問題学習に対するスタンス調査研究. EVRI研究プロジェクト叢書. 2022. 6
-
Jongsung Kim, Nariakira Yoshida, Shotaro Iwata, Hiromi Kawaguchi. Lesson Study-based Teacher Education: The Potential of the Japanese Approach in Global Settings. Lesson Study-based Teacher Education: The Potential of the Japanese Approach in Global Settings. 2021. 1-219
-
草原 和博, 松宮 奈賀子, 三好 美織, 小山 正孝, 川口 広美, 金 鍾成, 岩田 昌太郎, 丸山 恭司, 吉田 成章, 桑山 尚司. INEI加盟大学と連携した授業研究・平和教育セミナー(2) : 「PELSTE2021」の実施計画. 広島大学教育学部共同研究プロジェクト報告書. 2021. 19. 25-32
-
金 鍾成, 吉田 成章, 岩田 昌太郎, 川口 広美. 授業研究を軸にした教師教育に関する国際共同研究のプラットフォームづくり. 広島大学教育学部共同研究プロジェクト報告書. 2021. 19. 33-40
-
吉田 成章, 草原 和博, 木下 博義, 松宮 奈賀子, 川合 紀宗, 三好 美織, 小山 正孝, 影山 和也, 棚橋 健治, 川口 広美, et al. 「ポスト・コロナの学校教育」の提起する学術知共創の可能性と課題. 広島大学教育学部共同研究プロジェクト報告書. 2021. 19. 1-8
more...
Books (21):
-
教育方法学辞典
学文社 2024 ISBN:9784762033810
-
社会科教育事典:第3版
ぎょうせい 2024 ISBN:9784324113431
-
多文化社会の学校と教師教育:ノルウェーと日本の国際比較研究から
大阪大学出版会 2024 ISBN:9784872598032
-
メイキング・シティズン : 多様性を志向した市民的学習への変革
明石書店 2024 ISBN:9784750357652
-
教育方法52:新時代の授業研究と学校間連携の新展開
図書文化 2023 ISBN:9784810037814
more...
Lectures and oral presentations (58):
-
Exploration of How History Teacher Education Programs in Japan, Korea, and Taiwan Prepare History Teachers to Teach Difficult Histories
(2023 NCSS IA Annual Meeting 2023)
-
Exploration of how history teacher education programs in Japan, Korea, and Taiwan prepare history teachers to teach difficult topics
(Projects in Progress (PIP),College & University Faculty Assembly of the National Council for the Social Studies 2023 Annual Conference 2023)
-
Exploration of History Teacher Education in Japan, Korea, and Taiwan
(College & University Faculty Assembly of the National Council for the Social Studies 2023 Annual Conference 2023)
-
"What We Observed Was Not the Same": A Case of Comparing Five Lesson Study Teacher Edcators' Lesson Analysis of the Same Lesson
(WALS(The World Association of Lesson Studies) Conference 2023 2023)
-
社会科教師とは何をする人なのかー専門性/専門職性の視点から問い直すー
(第72回全国社会科教育学会全国研究大会 2023)
more...
Professional career (3):
- Ph.D. (Education) (Hiroshima University)
- Master of Arts in Citizenship and Global Education (University of York)
- 修士(教育学) (広島大学)
Work history (4):
- 2020/04 - 現在 広島大学大学院 人間社会科学研究科 准教授
- 2017/04/01 - 2020/03/31 Hiroshima University Graduate School of Education Associate Professor
- 2015/04/01 - 2017/03/31 Shiga University Associate Professor
- 2013/04/01 - 2015/03/31 Shiga University Lecturer
Return to Previous Page