Rchr
J-GLOBAL ID:201801007901800998
Update date: Sep. 11, 2024
Hiroyuki Nakagawa
ナカガワ ヒロユキ | Hiroyuki Nakagawa
Affiliation and department:
Job title:
Associate Professor, Department of Mathematics, Faculty of Science Division I
Research field (2):
Science education
, Primary/secondary education and curricula
Research theme for competitive and other funds (13):
- 2024 - 2028 数学科教師教育における教材開発原理の活用とその検証:協働型探究活動に焦点を当てて
- 2023 - 2026 Development of a Diffractive Analysis Method in Mathematics Education Research: Through Classroom Analysis Using ICT
- 2020 - 2024 非認知的能力と認知的能力の相互作用に関する教科の特質に基づく経年・教科横断的解明
- 2020 - 2024 類推において必要な知識の想起を促進する方法とその評価法に関する理論的・実証的研究
- 2019 - 2023 学校数学における協働型探究活動を促進する教材の開発原理の構築と検証
- 2018 - 2022 Development of methods for the assessment of non-cognitive skills specific to subject content and activities in academic achievement theory in subject pedagogy.
- 2018 - 2021 Theoretical and empirical research on subjects in mathematics and their characteristics based on semiotics
- 2017 - 2020 An empirical study to develop teaching methods and evaluation levels that foster the ability to recall necessary knowledge
- 2016 - 2020 Universal Designing of Explorative Curriculum and Evaluation
- 2015 - 2018 Development of teaching materials which promote a shift from arithmetic to algebra in grade 3 and 4
- 2014 - 2018 Development of Teaching Method based on Curriculum of Explorative Proving and their Verification by Scientific Evidence
- 2013 - 2017 Empirical research about construction of lessons and development of teaching materials to utilize analogy efficiently in mathematics education
- 2012 - 2017 Development and Feasibility of Curriculum for Explorative explanation based on Scientific Evidences
Show all
Papers (85):
-
清水克彦,中川裕之,田巻公貴,近藤孝樹. 情報科教育法におけるロボットプログラミングの効果の検討-「情報科」教員志望者への影響-. 日本情報科教育学会第17回全国大会講演論文集. 2024. 17. 32-34
-
中川裕之. 知識構成における類比の可能性を確認することで類推を評価する方法について -類推した推測を評価するEulerの手法を手がかりとして-. 日本数学教育学会誌数学教育学論究. 2024. 104. 120. 3-17
-
清水克彦,中川裕之,田巻公貴,近藤孝樹. 情報科指導法における「問題解決」の指導についての実践的検討. 東京理科大学教職教育研究. 2024. 9. 43-54
-
中川裕之. 数学の授業における類推で適応を促す方法に関する理論的考察-再表象による適応に焦点を当てて-. 日本数学教育学会第56回秋期研究大会発表集録. 2023. 56. 65-72
-
宮﨑 樹夫,島田 英昭,吉川厚,西一夫,永田潤一郎,中川裕之. 小学校における教科に固有な非認知能力と認知能力の関係-国語科と算数科での教師による評価に着目して-. 第49回日本教科教育学会全国大会論文集. 2023. 49. 105-106
more...
MISC (5):
-
中川 裕之. 講演会 高校入試分析と長野県の高校入試への提言 (H27夏期研修会記録). 長野県算数数学教育研究会誌 : 算数・数学. 2015. 60. 189-204
-
中川 裕之. 創造的,発展的な学習指導について(高等学校数学教育,講習会内容要旨,I 講習会,第96回全国算数・数学教育研究(鳥取)大会報告). 日本数学教育学会誌. 2014. 96. 12. 30-30
-
中川 裕之. 講演会 高校入試を授業改善に活かす (H26夏期研修会記録). 長野県算数数学教育研究会誌 : 算数・数学. 2014. 59. 207-218
-
中川 裕之. 創造的,発展的な学習指導について(高等学校数学教育,講習会内容要旨,第96回全国算数・数学教育研究(鳥取)大会報告). 日本数学教育学会誌. 2014. 96. 11. 28-28
-
中川 裕之. 講演会 平成25年度長野県高校入試(数学)分析結果 (平成25年度 夏の研修会講義記録). 長野県算数数学教育研究会誌 : 算数・数学. 2013. 58. 227-247
Books (4):
-
新しい算数教育の理論と実践
ミネルヴァ書房 2021
-
新訂 算数科教育の研究と実践
日本教育研究センター 2019 ISBN:9784890261994
-
算数・数学科教育
一藝社 2015 ISBN:9784863590816
-
続・新しい算数数学教育の実践をめざして : 杉山吉茂先生喜寿記念論文集
東洋館出版社 2012 ISBN:9784491028538
Lectures and oral presentations (13):
-
個別最適な学びと協働的な学びの往還で大切にしたいこと
(第78回九州算数・数学教育研究大会 2024)
-
情報科教育法におけるロボットプログラミングの効果の検討-「情報科」教員志望者への影響-
(日本情報科教育学会第17回全国大会 2024)
-
数学教育研究におけるエージェンシャル・リアリズムの展開
(全国数学教育学会第60回研究発表会 2024)
-
数学教育研究における回折的方法論の提案:平方根の授業の再分析を通じて
(全国数学教育学会第59回研究発表会 2023)
-
数学の授業における類推で適応を促す方法に関する理論的考察-再表象による適応に焦点を当てて-
(日本数学教育学会第56回秋期研究大会 2023)
more...
Education (2):
- - 2006 Waseda University Graduate School, Division of Education Curriculum Area Sciences major
- - 2001 Waseda University Faculty of Education
Professional career (1):
Committee career (2):
- 2022/10 - 2024/09 Mathematics Education Society of Japan 数学教育学論究 編集委員
- 2016/04 - 2024/03 Mathematics Education Society of Japan 数学教育 編集部幹事
Awards (3):
- 2022/12/10 - 学会奨励賞
- 2022/03 - 全国数学教育学会 学会奨励賞
- 2019/11 - 日本数学教育学会 学会賞(学術研究部門)
Return to Previous Page