Rchr
J-GLOBAL ID:201801008636206899   Update date: Nov. 18, 2024

Funahashi Yuka

フナハシ ユカ | Funahashi Yuka
Research field  (1): Science education
Research theme for competitive and other funds  (6):
  • 2022 - 2026 数学科授業に関する教授言語にみる社会文化的要素の構造:日独両国の比較を手がかりに
  • 2022 - 2025 探究的な学びのための中学校教師による自律的授業研究コミュニティ形成に関する研究
  • 2019 - 2023 Constructing and Validating Lexicon of Mathematics Teaching Cross-culturally
  • 2015 - 2022 A Study of the Structure of Interaction in Arithmetic and Mathematics Classrooms: Focusing on the Question-Response Process
  • 2015 - 2018 A study on the development of teaching and learning models for promoting students' ability to explain the correctness of their judgement based on the characteristics of mathematical proof
Show all
Papers (24):
  • Keiko Hino, Yuka Funahashi. Teachers’ guidance of students’ focus toward lesson objectives: how does a competent teacher make decisions in the key interactions?. ZDM - Mathematics Education. 2022. 54. 2. 343-357
  • A Consideration on the Assessment of Mathematical Thinking Focusing on Children's Reflection : Taking the 5th Grade Area Unit as an Example. 2021. 7. 135-142
  • FUNAHASHI Yuka. The Meaning of a Teacher’s Actions in Clarifying Mathematical Terms in Mathematics Classrooms. Journal of Science Education in Japan. 2019. 43. 4. 345-352
  • 舟橋友香. 「一次関数」の授業にみる課題の構成に関する一考察. 日本教材学会第27回研究発表大会・研究発表論文集. 2015
  • Keiko Hino, Yuka Funahashi. Interactive construction of a attention paths toward new mathematical content: analysis of a primary mathematics lesson. The 38th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (PME38). 2014. 3. 305-312
more...
MISC (32):
  • 舟橋 友香, 新井 しのぶ, 雲財 寛, 岡部 舞, 下平 剛司, 田中 秀志, 中村 大輝. 馴染みのない研究方法論を学ぶ過程にみる科学教育研究者の変容に関する事例的考察. 日本科学教育学会研究会研究報告. 2023. 38. 2. 169-172
  • 舟橋 友香,日野 圭子,康 孝民. 授業レキシコンの視点からみた若手数学教師の経験の過程 -インタビューにみる教師の語りの分析-. 日本数学教育学会第56回秋期研究大会発表集録. 2023. 25-32
  • 舟橋友香. ドイツとの比較を通した日本の数学授業レキシコンの特徴の相対化. 日本科学教育学会年会論文集. 2023. 47. 325-328
  • 舟橋友香. 日本の数学授業レキシコンの創出と語彙の使用に関する一考察:「よさ」に焦点をあてて. 日本数学教育学会第11回春期研究大会論文集. 2023. 311-316
  • 舟橋友香. 「簡潔・明瞭・的確な表現」ということばをめぐる思索. 新しい算数研究2023年4月号. 2023. 50-55
more...
Books (9):
  • これからの算数科教育はどうあるべきか
    東洋館出版社 2023 ISBN:9784491053851
  • 算数・数学 授業研究ハンドブック
    東洋館出版社 2021 ISBN:4491046069
  • Teachers talking about their classrooms : learning from the professional lexicons of mathematics teachers around the world
    Routledge 2021 ISBN:9780367376932
  • Teachers talking about their classrooms : learning from the professional lexicons of mathematics teachers around the world
    Routledge 2021 ISBN:9780367376932
  • 初等算数科教育(Minervaはじめて学ぶ教科教育2)
    ミネルヴァ書房 2019 ISBN:9784623086023
more...
Awards (3):
  • 2020/12 - 2020年度第3回日本科学教育学会研究会(若手活性化委員会開催) ベストプレゼンテーション賞 数学科授業において多様な考えに触れることによる学習者の変容に関する一考察 ーバリエーション理論を手がかりにー
  • 2014/09/14 - 日本科学教育学会 年会発表賞
  • 2011/11/12 - 日本数学教育学会 研究奨励賞
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page