Rchr
J-GLOBAL ID:201801008671401874
Update date: Oct. 29, 2024
Kasuya Keisuke
カスヤ ケイスケ | Kasuya Keisuke
Contact this researcher
You can send email directly to the researcher.
Affiliation and department:
Nara University of Education Undergraduate of Education
About Nara University of Education Undergraduate of Education
Search "Nara University of Education Undergraduate of Education"
Detailed information
Homepage URL (1):
https://www.nara-edu.ac.jp/guide/list/school/kasuya_keisuke_fj.html
Research field (1):
Sociology of education
Research keywords (10):
教育社会学
, 教育方法
, 社会化
, エスノメソドロジー
, 学校的社会化
, 幼児教育
, 生徒指導
, 質的調査
, 相互行為
, Erving Goffman
Research theme for competitive and other funds (7):
2024 - 2027 Sociology of Situation that integrates Goffman Theory, Ethnomethodology and Conversation Analysis
2022 - 2026 教室内能力の相互行為的構成に関する教育社会学的研究
2021 - 2023 子どもの幼稚園・小学校参入時における学校的相互行為の組織化過程
2019 - 2021 幼稚園年少級における初期学校的社会化過程の解明にむけた相互行為論的研究
2018 - 2019 「初期学校的社会化」過程に関する相互行為論的研究:幼稚園年少級での「園児集団」の達成に着目して
2017 - 2018 教師・児童生徒の「関係性」理解に関する相互行為論的研究
2016 - 2017 生徒間の〈関係性〉の組織過程に関する相互行為論的研究
Show all
Papers (16):
Keisuke KASUYA. Establishing "One-Word Instruction" for Preschoolers: A Longitudinal Study of Line Formation in a Kindergarten Class. Japanese Sociological Review. 2024. 297. 2-19
若狭優, 粕谷圭佑, 永田夏来. 母親役割の抑圧からの「離脱」はいかにして可能か :オンライン子育て支援における「観察者」視点の獲得に着目して. 家族社会学研究. 2024. 36. 1. 21-32
粕谷圭佑. 情報通信技術を用いた教育場面の相互行為研究に向けた一考察. 立教大学大学院教育学研究集録. 2024. 21. 27-35
Introduction to the Comparative Sociology of School Interaction : Observations of a Small Class School and a Open Class School. 2023. 1. 29-37
Keisuke KASUYA. Confirming Instructional Comprehension in Mass Teaching Lessons. 2023. 113. 49-69
more...
MISC (1):
粕谷圭佑. 「静かにしてくださーい!」-授業場面の作られ方の社会学的考察-. 奈良教育大学出版会E-book. 2022
Books (1):
現場から変える!教師の働き方 : できることから始めるローカルな学校改革
大月書店 2023 ISBN:9784272412662
Lectures and oral presentations (16):
アイロニー・演劇・主体:コミュニケーションと教育・再考
(教育哲学会第67回大会ラウンドテーブル 2024)
デュルケムの構成的実践概念にみる相互行為研究の萌芽 :アン・ロールズの社会学史研究をもとに
(第75回関西社会学会大会 2024)
長期的データを用いた教育実践記述の可能性:幼稚園入園初期の調査を事例に
(EMCA研究会春の研究例会 テーマセッション「授業・教育実践のEMCA研究」 2024)
初期エスノメソドロジーにおけるゴフマンの影響 :アン・ロールズの「状況の社会学」構想に着目して
(シンポジウム「状況の社会学におけるエスノメソドロジーの位置」 2024)
学校行事の予示的/回顧的言及:学級の歴史を構成する日常的ワーク
(日本子ども社会学会 第29回大会(J:COMホルトホール大分) 2023)
more...
Education (3):
2017 - 2021 Rikkyo University Graduate School of Arts
2015 - 2017 Rikkyo University
2008 - 2012 Rikkyo University College of Arts Department of Education
Professional career (1):
博士(教育学) (立教大学)
Work history (5):
2021/04 - 現在 Nara University of Education
2020/09 - 2021/03 Kanagawa University Faculty of Human Sciences
2019/04 - 2021/03 日本学術振興会 特別研究員(DC2)
2018/04 - 2020/03 東京都立板橋看護専門学校 非常勤講師
2012/04 - 2015/03 株式会社京王百貨店
Committee career (1):
2021/09 - 現在 日本教育社会学会 研究委員
Association Membership(s) (4):
日本家族社会学会
, THE JAPAN SOCIETY OF EDUCATIONAL SOCIOLOGY
, 日本社会学会
, THE JAPAN SOCIETY FOR CHILD STUDY
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in
researchmap
.
For details, see here
.
Return to Previous Page
TOP
BOTTOM