Rchr
J-GLOBAL ID:201801010932332160   Update date: May. 17, 2024

Dasiuke Motoyoshi

モトヨシ ダイスケ | Dasiuke Motoyoshi
Affiliation and department:
Job title: 准教授
Homepage URL  (1): https://higo.educ.kumamoto-u.ac.jp/
Research field  (3): Educational technology ,  Special needs education ,  Clinical psychology
Research keywords  (11): 特別支援学校 ,  アシスティブテクノロジー ,  ICT活用 ,  自立活動 ,  心理リハビリテイション ,  肢体不自由 ,  心理劇 ,  重複障害 ,  臨床動作法 ,  臨床心理学 ,  特別支援教育
Research theme for competitive and other funds  (3):
  • 2023 - 2026 特別支援教育における授業・教材研究を支援する情報プラットフォームの開発と実装
  • 2019 - 2023 重度障害児・者におけるウェアラブルデバイスを用いた心理過程測定評価法の開発と応用
  • 2014 - 2017 知的な遅れのない発達障害が疑われる児童の人物画描画特徴に関する研究
Papers (10):
  • Daisuke Motoyoshi. Self-reliance learning activity for a student with physical disabilities using Dohsa-hou therapy. The Journal of Rehabilitation Psychology. 2023. 49. 1. 53-65
  • Natsumi MOTOYOSHI, Daisuke MOTOYOSHI. Perceived understanding and support of acting out behavior in the sibling of an autistic child based on attachment with her mother. Journal of japanese clinical psychology. 2022. 40. 1. 4-15
  • Megumi Shimaoka, Takashi Hoshikawa, Daisuke Motoyoshi. Dohsa-hou and mirror therapy's effects on the bodily movements of a student with cerebral palsy. The Journal of Rehabilitation Psychology. 2021. 47. 1. 17-28
  • Kenjiro Hioki, Nobukazu Imai, Daisuke Motoyoshi, Fumiko Takasaki. Creating Lessons on Morality, a Special Subject Interlinked with All Other Subjects at the Junior High School Level in Special Support Schools For the Mentally Challenged:A lesson development project in collaboration with the Faculty of Education, Kumamoto University. Journal of Japan Association of Universities of Education. 2021. 39. 137-148
  • 塩塚敬介, 本吉大介. 重度肢体不自由教育における視線入力装置活用の現状と課題. 教育情報研究. 2019. 35. 2. 3-14
more...
MISC (24):
  • Support for children with severe and multiple disabilities in remote areas of Thailand : Building a collaborative system with related organizations. 2024. 41. 53-61
  • Attempting to promote a student with physical disability proactive attitude in self-reliance activity. 2024. 41. 45-52
  • Fostering self-reliance activities aimed at developing self-determination skills for students with severe physical disabilities and intellectual disabilities. 2023. 72. 121-128
  • Starting up a community space where we can learn from diversity and enjoy relationships. 2022. 71. 83-91
  • Daisuke MOTOYOSHI, Mikihiko FUKUMOTO, Ayumi NAKAMA, Yuka KUMABE, Kiri HONBU. Psychological process measurement and evaluation using wearable devices for people with profound and multiple learning difficulties. PSYCHIATRY. 2022. 41. 1. 139-145
more...
Books (3):
  • a
    KAIRYUDO 2023
  • 「公認心理師の基礎と実践」シリーズ 13障害者・障害児心理学
    遠見書房 2020 ISBN:9784866160634
  • 臨床動作法の実践をまなぶ
    新曜社 2019 ISBN:9784788516502
Lectures and oral presentations  (47):
  • 睡眠に課題がある成人脳性まひ者に対するセルフケアとしてのひとりSARTの適用と改善
    (2023年日本リハビリテイション心理学会学術大会 2023)
  • 知的障害のある児童生徒の不登校の要因,状態像,および有効な支援-特別支援学校教員への調査結果からの検討-
    (日本心理臨床学会第42回大会 2023)
  • a
    (The Japanese Association of Special Education 61st Conference 2023)
  • 睡眠課題を有する脳性まひ者への日常生活に及ぼす動作法の効果(1)-さらなる効果検証に向けたウェアラブルデバイス活用の試み-
    (日本リハビリテイション心理学会 2022年学術大会 2022)
  • 肢体不自由児への自立活動の視点を踏まえた動作による指導-児童の主体的な取り組みを促す指導・支援の考え方と工夫-
    (日本特殊教育学会第60回大会(2022つくば大会) 2022)
more...
Education (4):
  • 2012 - 2013 Kyushu University Graduate School of Human-Environment Studies Research students
  • 2009 - 2012 Kyushu University Graduate School of Human-Environment Studies The Ph.D. Program, Supervisory Training and Research Coursein Clinical Psychology, Department of Clinical Psychology and Community Studies
  • 2007 - 2009 Kyushu University Graduate School of Human-Environment Studies The Master’s Program, Supervisory Training and Research Coursein Clinical Psychology, Department of Clinical Psychology and Community Studies
  • 2003 - 2007 Kyushu University Faculty of Education
Professional career (2):
  • 学士(教育学) (九州大学)
  • 修士(心理学) (九州大学)
Work history (5):
  • 2021/04 - 現在 Tokai University
  • 2018/04 - 現在 Kyushu Lutheran College
  • 2018/04 - 現在 Kumamoto University Graduate School of Education
  • 2017/10 - 現在 Kumamoto University Faculty of Education Associate professor
  • 2013/04 - 2017/09 Osaka Ohtani University The Faculty of Education Lecturer
Committee career (14):
  • 2022/04 - 現在 熊本県立菊池支援学校 学校運営協議会会長
  • 2022/04 - 現在 熊本県立松橋西支援学校 いじめ防止対策推進委員会
  • 2022/04 - 現在 熊本県立松橋支援学校 いじめ防止対策推進委員会
  • 2018/04 - 現在 熊本県立大津支援学校 いじめ対策委員会 外部専門家委員
  • 2018/04 - 現在 熊本県立菊池支援学校 いじめ防止等対策委員会 外部専門家委員
Show all
Awards (2):
  • 2017/07 - 大阪大谷大学 教育業績表彰
  • 2011/12 - Japanese Association of Rehabilitation Psychology Research Award The influence of the deference on the task instructions to the feeling of Dohsa-experience and to Dohsa-performance
Association Membership(s) (7):
JAPAN ACADEMY OF LEARNING DISABILITIES ,  THE JAPANESE ASSOCIATION OF HEALTH PSYCHOLOGY ,  The Japanese Society for Child and Adolescent Psychiatry ,  THE JAPANESE ASSOCIATION OF SPECIAL EDUCATION ,  日本臨床心理劇学会 ,  THE JAPANESE ASSOCIATION OF REHABILITATION PSYCHOLOGY ,  THE ASSOCIATION OF JAPANESE CLINICAL PSYCHOLOGY
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page