Rchr
J-GLOBAL ID:201801011455629241   Update date: Jan. 31, 2023

TANIMOTO NAOMI

TANIMOTO NAOMI
Research field  (1): Primary/secondary education and curricula
Research keywords  (4): カフェ型授業検討会 ,  授業研究 ,  メンタリング ,  音楽科教育
Research theme for competitive and other funds  (1):
  • 2015 - 2018 芸術教科における若手教師のための授業メンタリングプログラムの開発
Papers (6):
  • Hideaki Nadachi, Naomi Tanimoto. The Benefits as Identity Work Found in Teachers Café -Through a Mentoring Program with Mid-Career Teacher in Arts and Crafts -. Journal of School Education Practices. 2022. 5. 27-34
  • 谷本直美, 名達英詔. 芸術教科でつながるカフェ型授業検討会の試み ーメンタリング・プログラムからT-cafeの構想へー. 学校教育実践ジャーナル. 2020. 3
  • NAOMI TANIMOTO, HIDEAKI NADACHI. The Effectiveness of a Mentoring Program by Music,and Art and Handcraft for a Young Teacher. Japan Association for Research in School Education Practices. 2019. 2. 21-28
  • TANIMOTO Naomi. The Effectiveness of a Mentoring Program Designed to Improve Music Lessons Delivered by a Young Music Teacher ::Encouraging Students' Proactive Learning. Journal of the Study of School Music Educational Practice. 2018. 22. 0. 37-47
  • TANIMOTO Naomi. Categorizing Elementary School Music Teachers' Utterances ::Clues for Supporting Students' Proactive Efforts. Journal of the Study of School Music Educational Practice. 2017. 21. 0. 73-84
more...
MISC (11):
  • 谷本 直美. 音楽科における授業検討会の在り方について:-メンタル・モデルの気づきを促すリフレクション-. 学校音楽教育実践論集. 2020. 4. 0. 133-134
  • 谷本 直美. 若手音楽教師のためのメンタリングにおけるメンターの機能について. 学校音楽教育実践論集. 2019. 3. 0. 141-142
  • 谷本 直美. The New Role of Creative Music Making from the Viewpoint of Teachers' Utteraces : Compared with Singing and Playing Instruments. 桐蔭論叢. 2017. 37. 21-28
  • 谷本 直美. A Study of Elementary School Music Teacher's Practical Intelligence. 桐蔭論叢. 2017. 36. 119-126
  • 谷本 直美. 音楽の授業におけるグラウンド・ルールの共有について (3):-熟練教師はなぜ子どもの主体的な取り組みを実現できるのか-. 学校音楽教育研究. 2016. 20. 0. 255-256
more...
Lectures and oral presentations  (9):
  • 芸術教科でつながるカフェ型授業検討会の試み ーメンタリング・プログラムからT-cafeの構想へー
    (日本学校教育実践学会 2019)
  • 音楽科における授業検討会の在り方についてーメンタル・モデルの気づきを促すリフレクションー
    (第24回日本学校音楽教育実践学会研究発表大会 2019)
  • 若手教師のための芸術教科によるメンタリング・プログラムの有効性
    (第23回日本学校教育実践学会研究発表大会 2018)
  • 若手音楽教師のためのメンタリングにおけるメンターの機能について
    (第23回日本学校音楽教育実践学会全国大会 2018)
  • 若手音楽教師の授業力向上を支えるメンタリングプログラムの試み-子どもの主体的な取り組みを支える熟練教師の特徴とは-
    (第22回日本学校音楽教育実践学会全国大会 2017)
more...
Education (1):
  • - 1986 Tokyo Gakugei University Graduate School of Education
Professional career (1):
  • 修士 (東京学芸大学)
Work history (5):
  • 2019/04 - 現在 Toin University of Yokohama Faculty of Culture and Sport Policy
  • 2013/04 - 2019/03 Toin University of Yokohama Faculty of Culture and Sport Policy
  • 2009/04 - 2013/03 Toin University of Yokohama Faculty of Culture and Sport Policy
  • 1996/04 - 2009/03 Tokyo Gakugei University
  • 1986/04 - 1996/03 Tokyo Gakugei University
Association Membership(s) (4):
THE JAPANESE SOCIETY FOR THE STUDY ON TEACHER EDUCATION ,  NATIONAL ASSOCIATION FOR THE STUDY OF EDUCATIONAL METHODS ,  日本学校教育実践学会 ,  JAPAN ASSOCIATION FOR THE STUDY OF SCHOOL MUSIC EDUCATIONAL PRACTICE
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page