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J-GLOBAL ID:201801011732687009   Update date: Feb. 18, 2024

Ai Endo

エンドウ アイ | Ai Endo
Affiliation and department:
Other affiliations (1):
  • 神奈川LD協会  非常勤臨床心理士・公認心理師
Research field  (3): Clinical psychology ,  Educational psychology ,  Special needs education
Research keywords  (4): 障がい児心理学 ,  応用行動分析学 ,  特別支援教育 ,  臨床心理学
Research theme for competitive and other funds  (14):
  • 2023 - 2026 research on human resource development that enables "flexible instruction" for children with developmental disabilities
  • 2022 - 2025 Social implementation of Consultation using telepsycology to realize personalized learning for students
  • 2023 - 2025 Regional collaborative research on the development of a reflection support system to improve the quality of disability welfare practices
  • 2020 - 2023 creating organizational consultation system that fosters inter-professional work:develop the leading practical skills of nursery teachers
  • 2020 - 2022 他者との共感の起源を探る-乳幼児の身体動作の同期現象が非認知的能力に及ぼす影響-
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Papers (22):
  • 遠藤 愛. 保育現場における巡回相談後の保育の再構築に関する実態調査 : テキストマイニングによる分析. 発達障害支援システム学研究 = Japanese journal on the study of support system for developmental disabilities / 発達障害支援システム編集委員会 編. 2023. 22. 1. 25-33
  • 遠藤 愛. 気になる子どもの事例検討における進行役の工夫と調整に関する研究-Coordination by Facilitators in Case-conferences of Children with Special Needs. 保育学研究 = Early childhood care and education research journal / 日本保育学会編集常任委員会 編. 2023. 61. 1. 43-54
  • 遠藤 愛. 保育巡回相談における意義と課題に関する予備調査 : 研修担当者への質問紙調査を基に. 星美学園短期大学研究論叢 = Bulletin of Seibigakuen Junior College / 研究論叢編集委員会 編. 2022. 54. 54. 1-13
  • 遠藤 愛. 特別支援学校・教育実習における事前指導の工夫 : 学生の積極的な実習準備につなげるために-特集 インクルーシブ教育時代の教員養成. 発達障害研究 : 日本発達障害学会機関誌 / 日本発達障害学会 編. 2021. 42. 4. 333-341
  • Ai Endo, Kazusa Wakabayashi. Support for operation process of Individualized Teaching Plans in kindergarten: Focusing on changes in the support system in a kindergarten. 2020. 20. 2. 61-67
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MISC (3):
  • 太田 研, 遠藤 愛. 幼児の身体像に接近するための臨床描画法に関する実証研究. カシオ科学振興財団第35回研究助成報告書・成果論文. 2019. 76-77
  • Exploratory study on reflection characteristics of student teacher at the special school : Analysis of student teaching diaries using text mining. 2017. 13. 74-77
  • Endo Ai. P2-25 A research of academic support for a junior high school student who is weak at arithmetic study : Approach for student to solve question of arithmetic for oneself. 2007. 25. 84-84
Books (10):
  • 特別支援学校教育実習ガイドブック : インクルーシブ教育時代の教員養成を目指して
    学苑社 2022 ISBN:9784761408336
  • みんなで考える特別支援教育
    北樹出版 2019 ISBN:9784779306167
  • カンファレンスで深まる・作れる-配慮を要する子どものための個別の保育・指導計画-
    学苑社 2018 ISBN:9784761408022
  • 連携とコンサルテーション-多様な子供を多様な人材で支援する-
    ぎょうせい 2017 ISBN:9784324104095
  • 実践に生きる特別支援教育
    明星大学出版 2009
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Lectures and oral presentations  (33):
  • 私立大学における特別支援教育教員養成の現状と課題III-質の高い教員養成を目指す取組と今後の展望-
    (日本特殊教育学会第57回大会 2019)
  • 幼稚園における個別の指導計画の評価に関する分析-支援目標の修正パターンの抽出-
    (日本特殊教育学会第57回大会 2019)
  • 知的障害特別支援学校教員への機能的アセスメントに基づく支援計画の立案を標的とした研修の効果
    (日本特殊教育学会第57回大会 2019)
  • 幼稚園教育実習での環境構成図作成におけるエラーパターンの分析-初学の保育学生が示した園舎・園庭の構成図から-
    (日本保育学会第72回大会 2019)
  • 施設実習に向けた事前指導のあり方-事前ボランティア活動における学生の報告から-
    (日本保育学会第72回大会 2019)
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Education (4):
  • 2006 - 2009 Rikkyo University
  • 2004 - 2006 Meisei University Graduate School of Humanities and Social Sciences Psychology
  • 2003 - 2004 Meisei University School of Humanities
  • 1999 - 2003 Meisei University School of Humanities Department of Psychology and Pedagogy
Professional career (1):
  • 心理学修士 (明星大学大学院)
Work history (16):
  • 2023/04 - 現在 神奈川LD協会 非常勤臨床心理士・公認心理師
  • 2023/04 - 現在 Bunkyo University Faculty of Human Sciences Department of Clinical Psychology
  • 2022/04 - 現在 埼玉県立春日部特別支援学校・宮代高校内分校 特別非常勤講師
  • 2019/04 - 現在 東三鷹学園三鷹市立第六中学校 通級指導学級スーパーバイザー
  • 2018/04 - 現在 埼玉県立八潮南高校 特別非常勤講師
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Committee career (6):
  • 2023/04 - 現在 日本障害者リハビリテーション協会 大会実行委員
  • 2017/04 - 現在 埼玉県障害児就学支援委員会 委員
  • 2016/04 - 2023/03 埼玉県立上尾特別支援学校 学校評議員
  • 2019/01 - 2021/12 日本教育心理学会 常任編集委員
  • 2017/04 - 2019/03 さいたま市就学支援委員会 委員
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Awards (1):
  • 2009/03 - 日本学生支援機構 第一種奨学金 特に優れた業績による返還免除 <全額免除>
Association Membership(s) (7):
生涯発達科学会 ,  THE JAPANESE ASSOCIATION FOR THE STUDY OF SUPPORT SYSTEM FOR DEVELOPMENTAL DISABILITIES ,  JAPAN SOCIETY OF RESEARCH ON EARLY CHILDHOOD CARE AND EDUCATION ,  THE JAPANESE ASSOCIATION FOR BEHAVIOR ANALYSIS ,  JAPAN ACADEMY OF LEARNING DISABILITIES ,  THE JAPANESE ASSOCIATION OF EDUCATIONAL PSYCHOLOGY ,  THE JAPANESE ASSOCIATION OF SPECIAL EDUCATION
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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