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J-GLOBAL ID:201801013713903496   Update date: May. 24, 2024

Tokushima Yuya

トクシマ ユウヤ | Tokushima Yuya
Affiliation and department:
Research field  (1): Education - general
Research keywords  (4): 教育方法 ,  カリキュラム ,  アメリカ ,  体育
Research theme for competitive and other funds  (5):
  • 2023 - 2027 日米における体育の教科内容の編成に関する研究
  • 2021 - 2024 初等中等教育におけるEdTech活用を推進する教員養成システムの開発
  • 2020 - 2023 体育の学力形成論に関する日米調査研究
  • 2018 - 2020 現代アメリカにおける体育カリキュラム論の研究
  • 2016 - 2018 現代アメリカにおける体育の身体形成論と人間形成論に関する研究
Papers (22):
  • MIYATA Kaori, ITO Hiroyuki, TOKUSHIMA Yuya, MATSUDA Mitsuru, MIZOBE Kazushige, YAMANAKA Kazuhide, BESSO Junji, OKUMURA Yoshimi. A Proposal for Curriculum Management to Promote Double-Loop Learning for Adaptive Expertise in Professional Schools of Teacher Education: An Examination of Inter-Subject Collaboration and its Practices in the Second Semester. 2024. 64. 99-112
  • SAKAUE Hiroaki, YAMASHITA Yoshifumi, SHIMIZU Yuno, TOKUSHIMA Yuya, TONOOKA Takako, KIYOTO Kazuhiro, NAGATA Tomoko, MORIYAMA Jun. Development of the Japanese Version of the Contextualized TPACK Scale for Junior High School Teachers and Examination of its Validity. Japan Journal of Educational Technology. 2023. advpub
  • Tokushima Yuya, Shimizu Yuno, Sakaue Hiroaki, YAMASHITA Yoshifumi, Kiyoto Kazuhiro, Nagata Tomoko, Moriyama Jun. Categorization of elementary and junior high school teachers based on the relationship between concerns and training needs around utilization of digital textbooks for learners: Understanding the actual situation for the development of teacher training. Educational Information Research. 2022. 38. 1. 3-14
  • 山下, 義史, 清水, 優菜, 徳島, 祐彌, 阪上, 弘彬*, 清遠, 和弘**, 永田, 智子*, 森山, 潤. 教員養成大学学部生のICT活用指導に対する自信形成の実態把握-兵庫教育大学学校教育学部2021年度1・2年生対象調査を通して--Present Status on Confidence for Teaching with ICT of Teacher Training Course Students : Through Survey on 1st and 2nd Graders in Hyogo University of Teacher Education in 2021. 兵庫教育大学研究紀要 : 人間発達教育専攻 特別支援教育専攻 教育実践高度化専攻 附属学校園. 2022. 60. 187-195
  • Training for Mid-career Teachers to Promote Reflection Using Sustainable Development Goals (SDGs) as a Theme:Training Program Design and Training Evaluation by Participants. 2021. 34. 177-188
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MISC (1):
  • Sakaguchi Masayasu, Tsuda Seisuke, Ikeda Masafumi, Yamamoto Shinya, Tokushima Yuya, Sakaue Hiroaki, Izumimura Yasuji. A Study of the Development and Implementation of the Graduate-Level Teacher Training:In Collaboration with the Prefectural Programme. PROCEEDINGS OF THE 8TH JAPAN-CHINA TEACHER EDUCATION CONFERENCE. 2020. 1-14
Books (8):
  • 教師の総合的力量形成 : 学習指導と生徒指導の統合に向けて
    ジアース教育新社 2024 ISBN:9784863716803
  • 「逆向き設計」実践ガイドブック : 『理解をもたらすカリキュラム設計』を読む・活かす・共有する
    日本標準 2020 ISBN:9784820806905
  • 小学校新指導要録改訂のポイント : 新3観点による資質・能力の評価がわかる!
    日本標準 2019 ISBN:9784820806561
  • 教科の「深い学び」を実現するパフォーマンス評価 : 「見方・考え方」をどう育てるか
    日本標準 2019 ISBN:9784820806547
  • Q&Aでよくわかる!「見方・考え方」を育てるパフォーマンス評価
    明治図書 2018
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Lectures and oral presentations  (12):
  • 教職大学院における適応的熟達化に向かうカリキュラム・マネジメント
    (令和5年度 日本教育大学協会研究集会 2023)
  • 教職大学院院生の授業観及び学習者観の変容とその要因
    (日本教師教育学会第33回研究大会 2023)
  • 学習者用デジタル教科書の使用希求と教師要因の関連
    (日本教育工学会 2021年秋季全国大会 2021)
  • 学習者用デジタル教科書の機能に対して教員が抱く期待感の構造
    (日本教育工学会 2021年春季全国大会)
  • SDGsを題材としたリフレクションを促す中堅教員研修(II) --受講者による研修評価
    (令和2年度日本教育大学協会研究集会)
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Education (3):
  • 2016 - 2019 京都大学大学院 教育学研究科 博士後期課程
  • 2014 - 2016 京都大学大学院 教育学研究科 修士課程
  • 2010 - 2014 京都大学 教育学部
Professional career (1):
  • 博士(教育学) (京都大学)
Work history (4):
  • 2023/04 - 現在 Hyogo University of Teacher Education
  • 2022/04 - 2023/03 Morioka University Faculty of Humanities Department of Childhood Education
  • 2018/12 - 2022/03 Hyogo University of Teacher Education
  • 2018/01 - 2018/12 Hyogo University of Teacher Education
Association Membership(s) (5):
JAPANESE SOCIETY OF SPORT EDUCATION ,  JAPAN SOCIETY OF PHYSICAL EDUCATION, HEALTH AND SPORT SCIENCES ,  THE JAPANESE SOCIETY FOR THE STUDY OF EDUCATIONAL OBJECTIVES AND EVALUATION ,  THE JAPANESE SOCIETY FOR CURRICULUM STUDIES ,  NATIONAL ASSOCIATION FOR THE STUDY OF EDUCATIONAL METHODS
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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