Rchr
J-GLOBAL ID:201801013790261812   Update date: May. 08, 2023

MORI Yoshinobu

モリ ヨシノブ | MORI Yoshinobu
Affiliation and department:
Homepage URL  (1): https://sites.google.com/view/yoshinobumori
Research field  (1): Foreign language education
Research theme for competitive and other funds  (4):
  • 2019 - 2023 英文理解の多次元的な一貫性構築:テキスト,学習者,タスク要因を踏まえた統合的検証
  • 2018 - 2023 英語学習者のグラフィックオーガナイザー作成プロセス:概要理解を促す読解指導の提案
  • 2016 - 2020 英文理解における5つの状況的次元の更新プロセス: 視線計測を用いたアプローチ
  • 2015 - 2018 英語学習者によるミクロ志向・マクロ志向のメインアイディア理解プロセスの解明
Papers (18):
  • Ushiro Yuji, Hosoda Masaya, Komuro Ryuya, Mori Yoshinobu, Nishi Takeru. Quantitative and qualitative effects of the reading goal on the monitoring of global causal coherence in L2 reading. JACET Journal. 2022. 66. 113-131
  • Mori Yoshinobu. A Preliminary Study on Inter-Rater Reliability of Learner-Generated Graphic Organizers: Focusing on Globally Coherent Comprehension in EFL Reading. 2020. 14. 1. 115-130
  • Yoshinobu MORI. Reflections on English-Teaching Practices Among University Students in the Elementary-School Education Course : Combining a Questionnaire and Free Description. 2018. 12. 2. 1-27
  • Ushiro, Y, Hosoda, M, Nahatame, S, Mori, Y, Suzuki, K, Tada, G, Ogiso, T, Kamimura, K, Sasaki, Y, Mandokoro, R. Understanding protagonist, causal, and intentional links during EFL narrative reading. ARELE. 2018. 29. 81-96
  • 森 好紳. 小学校英語教育における新旧教材のストーリーの分析ー単語・文・談話レベルの読みやすさの観点からー. 筑波英語教育. 2018. 39. 121-133
more...
Books (4):
  • 新・教職課程演習 第12巻 初等外国語教育
    協同出版 2021 ISBN:9784319003532
  • はじめての英語まるごと辞典 絵辞典+和英+英和
    くもん出版 2019 ISBN:9784774327952
  • MINERVAはじめて学ぶ教科教育5初等外国語教育
    ミネルヴァ書房 2018 ISBN:4623081540
  • 英語好きな子に育つ たのしいお話365: 遊んでみよう、聞いてみよう、話してみよう 体験型読み聞かせブック
    誠文堂新光社 2016 ISBN:4416716311
Lectures and oral presentations  (22):
  • The effects of reading instruction on temporal coherence maintenance: Focusing on second language learners
    (the 32nd Annual Meeting of the Society for Text & Discourse, Online Conference, US. 2022)
  • 読み手が概要を図式化したグラフィックオーガナイザーの評価-ルーブリックの評価者間信頼性の検証-
    (第46回全国英語教育学会長野研究大会 2021)
  • How do Japanese L2 readers maintain causal coherence: Online and offline protocol analysis
    (the 31st Annual Meeting of the Society for Text & Discourse, Online Conference, US. 2021)
  • グラフィックオーガナイザー作成タスクの評価の信頼性 -読み手の概要理解を中心に-
    (第45回全国英語教育学会弘前研究大会 2019)
  • Coherence monitoring of protagonist, temporal, and spatial dimensions in second language reading: A preliminary study employing eye tracking
    (the 29th Annual Meeting of the Society for Text & Discourse 2019)
more...
Education (3):
  • 2015 - 2018 University of Tsukuba
  • 2013 - 2015 University of Tsukuba
  • 2009 - 2013 University of Tsukuba
Professional career (1):
  • 博士 (言語学) (筑波大学)
Work history (6):
  • 2022/04 - 現在 Tokiwa University College of Human Science Department of Education
  • 2019/09 - 現在 Mejiro University Faculty of Human Sciences Department of Childhood Education and Welfare
  • 2019/04 - 現在 Hakuoh University Faculty of Education Associate Professor
  • 2018/04 - 2019/03 Hakuoh University Faculty of Education
  • 2016/04 - 2018/03 Tokyo University of Agriculture Faculty of Agriculture
Show all
Committee career (4):
  • 2020/04 - 現在 関東甲信越英語教育学会 編集委員
  • 2018/04 - 現在 全国英語教育学会 学生支援部
  • 2019/04 - 2020/03 関東甲信越英語教育学会 研修企画委員
  • 2015/04 - 2018/03 関東甲信越英語教育学会 編集委員
Awards (2):
  • 2019/08 - The Japan Association of College English Teachers JACET Award Goal-Oriented L2 Reading Processes in Maintaining the Coherence of Narrative Comprehension
  • 2018/08 - 全国英語教育学会 学会賞 (学術奨励賞) 日本人英語学習者の物語文読解における登場人物、因果性、意図性のつながりの理解
Association Membership(s) (10):
Society for the Scientific Study of Reading ,  American Association for Applied Linguistics ,  THE JAPAN ASSOCIATION OF LANGUAGE AND CULTURE ,  筑波英語教育学会 ,  THE JAPAN ASSOCIATION FOR LANGUAGE EDUCATION AND TECHNOLOGY ,  Japan Language Testing Association ,  THE JAPAN ASSOCIATION OF ENGLISH TEACHING IN ELEMENTARY SCHOOLS ,  THE JAPAN ASSOCIATION OF COLLEGE ENGLISH TEACHERS ,  KANTOKOSHINETSU ASSOCIATION OF TEACHERS OF ENGLISH ,  THE JAPAN SOCIETY OF ENGLISH LANGUAGE EDUCATION
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page