Rchr
J-GLOBAL ID:201801013906447692   Update date: May. 08, 2024

Hayato Hanazono

ハナゾノ ハヤト | Hayato Hanazono
Affiliation and department:
Research field  (2): Science education ,  Primary/secondary education and curricula
Research keywords  (1): Mathematics Education
Research theme for competitive and other funds  (4):
  • 2023 - 2027 「数学的な見方・考え方」の育成を軸とする高等学校数学科の授業デザインと教育課程
  • 2022 - 2026 高等学校数学科の「授業研究コミュニティ」の成長を促す理論とシステムの構築
  • 2022 - 2025 Principles for the organization of a mathematics curriculum centered on the appreciation of the aesthetic of mathematics
  • 2019 - 2022 A Teaching Method for Facilitating Learners Appreciation of Cultural Aesthetic Qualities of Mathematics
Papers (23):
  • H. Hanazono. Facilitating learners' appreciation of the aesthetic qualities of formal proofs: a case study on a pair of junior high school students. Proceedings of the 46th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education. 2023. 3. 3-10
  • Hayato HANAZONO. Analysis of the textbooks from the perspective of appreciation of the aesthetic qualities of mathematical objects. 2023. 34. 15-24
  • Teaching for Investigating a Phenomenon Using Multiple Viewpoints in Mathematics. 2022. 104. 2. 14-23
  • 花園隼人. 現実世界の問題解決を契機とする数学的探究のための教材開発. 宮城教育大学紀要. 2022. 56. 29-40
  • 花園隼人, 市川啓, 鎌田博行, 佐藤得志, 田谷久雄. 義務教育段階における数学的に考える資質・能力を育成するための一貫的な指導に関する研究-現職教員研修プログラムの開発と評価-. 宮城教育大学紀要. 2022. 56. 41-51
more...
MISC (9):
  • 花園隼人. <学位論文要旨>数学的対象の美的性質の感得を促進する方法に関する研究. 筑波大学教育学系論集. 2023. 47. 2. 61-69
  • Hayato HANAZONO. A study on the methods to facilitate the appreciation of the aesthetic qualities of mathematical objects. 2023. 104. 119. 5-14
  • 花園隼人. 算数教育の情報最前線 STEM教育実践校における教師が抱く「期待」の多様性. 新しい算数研究. 2023. 626. 80-81
  • 花園隼人. 海外の算数教育情報 算数科授業における議論を導く教師のスキル. 新しい算数研究. 2021. 608. 40-41
  • 花園隼人. 海外の算数教育情報 学校教育を通した幼少期の子どもたちのもつ「問題」観の変容. 新しい算数研究. 2020. 590. 36-37
more...
Books (5):
  • Mathematics Program in Japan: Elementary, Lower Secondary, & Upper Secondary Schools (1980s, 1990s, 2000s, 2010s & 2020s)
    Japan Society of Mathematical Education 2022
  • Teachers talking about their classrooms : learning from the professional lexicons of mathematics teachers around the world
    Routledge 2021 ISBN:9780367376932
  • 最新 教育キーワード:155のキーワードで押さえる教育
    時事通信社 2019
  • 初等算数科教育
    ミネルヴァ書房 2019
  • 教材事典 教材研究の理論と実践
    東京堂出版 2013
Lectures and oral presentations  (37):
  • 形式的証明の美的性質を視点とした数学科カリキュラムの分析
    (東北数学教育学会第55回年会 2023)
  • 形式的証明の美的性質を視点とした数学科カリキュラムの分析:条件間の関係の扱いに焦点を当てて
    (日本教材学会第35回研究発表大会 2023)
  • 高等学校数学科における授業研究の実態に関する一考察-教材研究過程の計量テキスト分析-
    (日本科学教育学会第47回年会 2023)
  • 数学的対象の美的性質の感得を軸とする算数科カリキュラムに関する一考察 -「和や差の一定」に焦点を当てた教科書分析を通して-
    (東北数学教育学会第54回年会 2022)
  • 数学的対象の美的性質の感得を視点とした小学校算数科教材の分析:「形式」としての「和や差の一定」に焦点を当てて
    (日本教材学会第34回研究発表大会 2022)
more...
Education (1):
  • 2013 - 2021 筑波大学大学院博士後期課程 人間総合科学研究科 学校教育学専攻
Professional career (1):
  • Doctor of Philosophy in Education (University of Tsukuba)
Work history (6):
  • 2020/04 - 現在 Miyagi University of Education Faculty of Education Associate Professor
  • 2017/10 - 2020/03 University of Tsukuba Faculty of Human Sciences
  • 2016/09 - 2020/03 Toho University Faculty of Science
  • 2017/04 - 2019/09 Chiba University Faculty of Education
  • 2017/07 - 2017/09 独立行政法人大学入試センター 試験問題特別研究員
Show all
Awards (1):
  • 2017/11 - 日本数学教育学会 学会賞(大学院生奨励部門)
Association Membership(s) (5):
東北数学教育学会 ,  日本数学教育心理研究学会 ,  JAPAN SOCIETY FOR SCIENCE EDUCATION ,  THE JAPANESE ASSOCIATION OF TEACHING AND LEARNING MATERIALS ,  JAPAN SOCIETY OF MATHEMATICAL EDUCATION
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page