Rchr
J-GLOBAL ID:201801015014196973   Update date: Apr. 22, 2024

Tanaka Rei

タナカ レイ | Tanaka Rei
Affiliation and department:
Job title: Assistant Professor
Research field  (2): Education - general ,  Education - general
Research keywords  (6): Curriculum Studies ,  教育方法学 ,  ドイツ教授学 ,  改革教育 ,  多視点的授業 ,  Educationalization / Paedagogisierung
Research theme for competitive and other funds  (3):
  • 2022 - 2026 演劇論を基盤とした「アートとしての授業」の理論と方法
  • 2021 - 2022 Theorie und Praxis der reformpädagogischen Schulen seit den 70er Jahren in Deutschland: Auf der Suche nach dem didaktischen Konzept des Unterrichts zur Verbindung zwischen Schule und Leben
  • 2019 - 2022 社会の複雑性を演出する「多視点的授業」の原理と方法
Papers (18):
  • 田中, 怜. The Semantic Range of "Art (Kunst)" in a Didactic Approach to the Art of Teaching (Lehrkunstdidaktik): Focusing on Theatrical Implications in "Teaching-Piece (Lehrstück)". Bulletin od Institute of Education University of Tsukuba. 2024. 48. 2. 1-12
  • 田中, 怜. Cybernetics--"Dead Word" or "Buzzword" - Considering the Desire for Control from the "Renaissance of Cybernetics" in Germany. 教育学年報. 2023. 14. 347-365
  • 田中, 怜. The Concept and Practice of Curriculum Development in Multiple Perspectives Teaching (Mehrperspektivischer Unterricht): Focusing on the Achievements and Problems of the CIEL Research Project (1971-1975). 教育方法学研究. 2023. 19. 59-69
  • Rei Tanaka. The Emergence of the Workshop Approach to Teaching in the "Lehrkunstdidaktik" (Didactics for Art of Teaching) -Focusing on the Lesson Project "Renewing the Lesson with Wagenschein and Comenius" (1985-1989). Annual Report of the Kanto Educational Research Society. 2022. 49. 1-12
  • Rei TANAKA. Dramaturgie des Lehrens im „Mehrperspektivischen Unterricht“ (MPU) Didaktische Überprüfung der „Lehrerzentriertheit“ im Curriculumentwicklung Westdeutschlandes in den 1970er Jahren. The Japanese Journal of Curriculum Studies. 2022. 31. 1-13
more...
MISC (6):
  • Rei TANAKA. Alternativschule. 2021
  • Rei Tanaka. Online Education. 2020
  • 田中怜. PBL(プロブレム・ベースド・ラーニング/プロジェクト・ベースド・ラーニング). 小学館 みんなの教育技術(連載 みんなの教育用語). 2020
  • 田中 怜. カザフスタンと日本の媒介項としてのドイツ教授学-「学校と生活の結合」をめぐる議論の境界の引き直し-. 筑波大学大学院2018年度海外研究交流派遣プログラム(カザフスタン)報告書. 2019. 24-27
  • 田中 怜. 文化プログラム. 筑波大学大学院2018年度海外研究交流派遣プログラム(カザフスタン)報告書. 2019. 12-14
more...
Books (3):
  • Theorie und Praxis der reformpädagogischen Schulen seit den 70er Jahren in Deutschland: Auf der Suche nach dem didaktischen Konzept des Unterrichts zur Verbiundung zwischen Schulen und Leben
    Shumpusha Publishing 2022
  • 新・教職課程演習 第3巻 教育方法と技術・教育課程
    協同出版 2021 ISBN:9784319003440
  • 実践に活かす教育課程論・教育の方法と技術論
    学事出版 2020 ISBN:9784761926359
Lectures and oral presentations  (22):
  • 〈学校〉-〈生活〉に楔を打ち込む -陶冶理論としてのカリキュラム研究のプロレゴメナ-
    (2023年度教育学域FD)
  • ヴォルフガング・クラフキによる「教えのアート教授学」の受容を通した一般陶冶論の変容 --「時代に典型的な鍵的問題」と「時代を超越した人類的テーマ」の関係に焦点化して
    (関東教育学会第71回大会 2023)
  • ヴォルフガング・クラフキは「鍵的問題」批判にどう回答しうるのか-問題志向型カリキュラムをめぐる議論と残された論点-
    (日本教育方法学会第59回大会 2023)
  • 「鍵的問題」はなにがどう批判されたのか -- 一般陶冶としての問題志向カリキュラムの可能性と限界
    (日本カリキュラム学会第34回大会 2023)
  • "Cybernetics" in pedagogy - dead language or buzzword?
    (2022)
more...
Education (3):
  • 2016 - 2020 University of Tsukuba
  • 2017 - 2018 Freie Universität Berlin Fachbereich Erziehungswissenschaft und Psychologie
  • 2014 - 2016 University of Tsukuba
Professional career (1):
  • Ph.D. in Education (University of Tsukuba)
Work history (4):
  • 2023/04 - 現在 University of Tsukuba Faculty of Human Sciences Assistant Professor
  • 2020/04 - 現在 Toyo University Faculty of Literature Department of Education
  • 2021/04 - 2023/03 Ikuei University Faculty of Education
  • 2018/09 - 2021/03 University of Tsukuba Faculty of Human Sciences
Committee career (4):
  • 2023/10 - 現在 関東教育学会 事務局次長
  • 2023/10 - 現在 日本教育学会 広報委員会/委員
  • 2018/04 - 2021/03 関東教育学会 事務局幹事
  • 2015/04 - 2016/03 筑波大学教育学会 事務局幹事
Awards (4):
  • 2019/03 - 筑波大学教育学会 筑波大学教育学会研究奨励賞
  • 2019/03 - 筑波大学 筑波大学学長表彰(学生表彰)
  • 2018/09 - 日本教育方法学会 日本教育方法学会研究奨励賞
  • 2017/11 - 関東教育学会 関東教育学会研究奨励賞
Association Membership(s) (7):
Japanese Educational Research Association ,  Gesellschaft für Lehrkunstdidaktik ,  THE JAPANESE SOCIETY FOR CURRICULUM STUDIES ,  Deutsche Gesellschaft für Erziehungswissenschaft ,  THE KANTO EDUCATIONAL RESEARCH SOCIETY ,  NATIONAL ASSOCIATION FOR THE STUDY OF EDUCATIONAL METHODS ,  The Academic Society for Education of the University of Tsukuba
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page