Rchr
J-GLOBAL ID:201801016119086878   Update date: Feb. 01, 2024

Namikawa Tsutomu

ナミカワ ツトム | Namikawa Tsutomu
Affiliation and department:
Job title: 准教授
Research field  (2): Educational psychology ,  Social psychology
Research keywords  (5): self ,  自尊感情 ,  personality ,  観光 ,  大学入試
Research theme for competitive and other funds  (4):
  • 2019 - 2022 ノスタルジアの機能と自己評価との関連:継時的比較・社会的比較からのアプローチ
  • 2016 - 2021 Edumetric, cognitive scientific, and comparative pedagogical evaluations on new methods of admissions under the reform for articulation between high schools and universities
  • 2016 - 2020 Basic research on self-esteem measurement using Item Response Theory
  • 2011 - 2013 Reliability and validity of psychological measurements: reduction of the respondent burden in questionnaire-based study
Papers (32):
  • 並川, 努. 2022年におけるマイクロツーリズムの現状についての探索的検討 : 新潟県内在住者を対象とした調査から. 創生ジャーナルHuman and Society. 2023. 6. 37-44
  • 並川, 努. 特集「地域と観光」の刊行にあたって. 創生ジャーナルHuman and Society. 2023. 6. 4-5
  • 吉田 章人, 並川 努, 坂本 信. コロナ禍における新潟大学の入試広報の実践 -「オンライン個別相談会」を中心に-. 大学入学研究ジャーナル. 2022. 32. 143-149
  • 並川 努. 国立大学の広報におけるソーシャルメディアの利用状況. 大学入学研究ジャーナル. 2022. 32. 236-243
  • 板倉 孝信, 吉田 章人, 並川 努, 坂本 信. イギリスの大学によるウェブサイトの活用法 --バーミンガム大学の事例を中心に--. 大学入試研究ジャーナル. 2021. 31. 357-364
more...
MISC (6):
  • Namikawa, T, Tani, I, Kumagai, R, Nakane, A, Wakita, T, Noguchi, H. Cross-sectional study of developmental changes in the Five-Factor personality model in Japan. Abstracts of the 27th International Congress of Applied Psychology. 2010. 1436-1436
  • Tani, I, Namikawa, T, Wakita, T, Kumagai, R, Nakane, A, Noguchi, H. Construction of IRT scales for the Five- Factor personality scale in Japan and examination of the short-form of the scale. Abstracts of the 27th International Congress of Applied Psychology. 2010. 1429
  • Tani, I, Noguchi, H, Nakane, A, Kumagai, R, Namikawa, T, Wakita, T. Personality Traits Change in Adolecentce and Adulthood in Japan. 15th European Conference on Personality. 2010. 59-59
  • Namikawa, T. Development of temporal comparison orientation scale short-form using item response theory. Bulletin of the Graduate School of Education and Human Development. Psychology and human developmental sciences. 2010. 57. 71-76
  • 並川努. Temporal Comparison and Social Comparison in Self-Appraisals. 名古屋大学大学院教育発達科学研究科紀要 心理発達科学. 2009. 56. 91-94
more...
Books (9):
  • Big Fiveパーソナリティ・ハンドブック : 5つの因子から「性格」を読み解く
    福村出版 2023 ISBN:9784571241055
  • パーソナリティ心理学入門 : ストーリーとトピックで学ぶ心の個性
    ナカニシヤ出版 2018 ISBN:9784779513282
  • 人事のための心理アセスメント
    日本文化科学社 2015
  • コーチング心理学ハンドブック
    金子書房 2011
  • カウンセリング心理学
    おうふう 2011
more...
Lectures and oral presentations  (37):
  • An item response theory analysis of three Japanese version Rosenberg Self-Esteem Scales
    (The Proceedings of the Annual Convention of the Japanese Psychological Association 2018)
  • 自尊感情平均値に及ぼす年齢と調査年の影響:2017年刊行の論文まで
    (日本教育心理学会総会発表論文集 2018)
  • JA04 Rosenbergの自尊感情尺度 : 尺度内容・発達変化・時代変化(自主企画シンポジウム)
    (日本教育心理学会総会発表論文集 2015)
  • PA-004 到達目標及び学習成果の可視化の妥当性に関する検討(1) : 到達目標に関する学生の理解(原理・方法,ポスター発表)
    (日本教育心理学会総会発表論文集 2012)
  • PA-005 到達目標及び学習成果の可視化の妥当性に関する検討(2) : 可視化された学習成果の活用可能性(原理・方法,ポスター発表)
    (日本教育心理学会総会発表論文集 2012)
more...
Education (2):
  • 2003 - 2008 Nagoya University Graduate School of Education and Human Development
  • 1999 - 2003 Ibaraki University Faculty of Humanities
Professional career (2):
  • 修士(心理学) (名古屋大学)
  • 博士(心理学) (名古屋大学)
Work history (4):
  • 2017/04/01 - 現在 Niigata University College of Creative Studies Creative Studies Course Associate Professor
  • 2016/11/01 - 2017/03/31 Niigata University Headquarters for Management Strategy Office of Educational Planning Associate Professor
  • 2016/04/01 - 2016/10/31 Niigata University Institute of Education and Student Affairs Specially Appointed Assistant Professor
  • 2011/04/01 - 2016/03/31 Niigata University Institute of Education and Student Affairs Admission Center Specially Appointed Assistant Professor
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page