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J-GLOBAL ID:201801016329058605   Update date: Oct. 23, 2024

Takayanagi Taeko

Takayanagi Taeko
Affiliation and department:
Job title: Associate Professor
Research field  (1): Sociology of education
Research keywords  (60): 多文化社会におけるコミュニケーション ,  家族論 ,  防災とやさしい日本語研究 ,  国内のムスリム家庭の教育課題研究 ,  移民研究 ,  イスラーム学 ,  民俗考古学(キルギス) ,  公衆衛生 ,  国際保健 ,  文理融合研究 ,  医学教育 ,  ルーブリック評価表 ,  協働学習 ,  社会的孤立と孤独化研究(国内) ,  the image of the child ,  ナラティブ分析 ,  ポストコロニアルフェミニスト研究 ,  アフリカの高齢社会問題 ,  ボランティア ,  NGO/NPO論 ,  社会教育 ,  生涯学習 ,  FGMと女子教育 ,  スラムにおけるエイズ孤児 ,  困難な状況に置かれた子どもの教育と健康研究 ,  Covid-19禍における教育・医療コミュニケーション ,  シャーマンと伝統医療(キルギス・タイ・ケニア) ,  ジェンダーと開発研究 ,  先住民のウエルビーング研究 ,  子ども学 ,  教育と健康の相関研究 ,  コミュニティ開発と地域貢献 ,  文化人類学 ,  国際社会学 ,  多文化共生社会研究 ,  フィールドワーク研究 ,  伝統的知識の伝承と学校教育の軋轢 ,  SDGs ,  エスノグラフィー法 ,  国際開発 ,  国際協力 ,  貧困問題 ,  自発的なコミュニティ開発論 ,  母語教育と継承語研究 ,  アジア研究(タイ、キルギス、パキスタン、インド、日本) ,  アフリカ研究(ケニア・マサイ、ザンビア) ,  母語教育 ,  ケニア・マサイの女性と子ども ,  日本、オーストラリアにおける先住民の女性たちの高等教育進学課題 ,  グローバルヘルス ,  アジア、アフリカにおける伝統医療とインフォーマル教育 ,  日本国内のムスリム社会と子どもたち ,  先住民社会と文化 ,  質的調査研究 ,  家族コミュニケーション ,  就学前教育 ,  ジェンダー ,  インフォーマル教育 ,  ノンフォーマル教育 ,  成人識字教育
Research theme for competitive and other funds  (12):
  • 2023 - 2027 An International Comparative Study on Children's Health for ensuring school attendancesia and Africa
  • 2021 - 2026 The foundation and development of Suyab, an ancient multicultural trading city of the Silk Road: Coexistence of agricultural-urban and transhumance spheres
  • 2021 - 2026 イスラーム教育によって創出されたムスリムネスの地域性と共鳴性
  • 2023 - 2024 サブサハラアフリカにおける“Healthy Hospital を通じた “Healthy and Safe Community”の創出に関する研究
  • 2023 - 2024 災害に備えた『Student DMAT』を中心とした持続可能な「いたばし防災システム」形成の研究
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Papers (22):
  • Taeko Takayanagi. Grassroots governance and collective resilience to the COVID-19 pandemic among the Karen community in Northern Thailand. 2024
  • Taeko takayanagi. Parents’ perceptions of pre-primary education: A study of children’s daily lives in the rural Kenyan village of Narok. Journal of Elementary Education. 2022. 31. 2. 31-51
  • Taeko Takayanagi. Significance of Informal Learning and Literacy in Health Promotion in Rural Kenya: Seeking Maasai Women's Voices. International quarterly of community health education. 2021. 272684X211004691
  • Taeko Takayanagi. Between development and tradition: Pre-primary education in rural Kenya. 2021. 1-4
  • Young Indigenous Australian Women’s Stories of achieving higher education and Empowerment. The Research Journal of the Teacher Education Department. 2020. 41. 2. 1-25
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MISC (18):
  • 藤崎竜一, 高柳妙子, 池田直人. 伝統医療と薬学に関する調査. 帝京大学シルクロード学術調査団調査研究報告4 アク・ベシム(スイヤブ)2022・2023. 2024
  • 山本秀樹, 齋藤真哉, 廣瀬カズ子, 加藤勉, 高柳妙子, 藤崎竜一. 荒川流域における地域住民主体の防災自治組織の連携とSustainable Development(SD)の視点に基づく地域に根差した学びの果たすべき役割について. あらかわ学会年次大会講演論文集. 2024. 2023
  • 高柳妙子, 高柳妙子. ケニア・マサイの村で安全に子連れフィールドワークを行うために. 日本渡航医学会学術集会プログラム抄録集. 2021. 25th
  • Kusakabe, T, Takayanagi, T. Evaluation Report of the Happy Schools Guidebook for the UNESCO Bangkok Office. 2020
  • Taeko Takayanagi. Informal learning and literacy among maasai women education, emancipation and empowerment. Informal Learning and Literacy among Maasai Women: Education, Emancipation and Empowerment. 2019. 1-196
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Books (5):
  • 山内和也・齊藤茂雄編『アク・ベシム(スイヤブ)-シルクロードの交易都市を掘る/探る』
    勉誠社 2024
  • Informal Learning and Literacy among Maasai Women: Education, emancipation and empowerment.
    Tailor and Francis, Routledge 2020
  • 小松太郎編『途上国世界の教育と開発』
    上智大学出版社 2016
  • 澤村信英・内海成治編『ケニアの教育と開発:アフリカ教育研究のダイナミズム』
    明石書店 2012
  • 澤村信英編『教育開発国際協力研究の展開:EFA(万人のための教育)達成に向けた実践と課題』
    明石書店 2008
Lectures and oral presentations  (60):
  • Evaluating the Effectiveness of Interventions: Practices and Outcomes from Rural Development to Educational Support
    (2024)
  • 2024 年度後期 杉並区内大学公開講座
    (2024)
  • 我が国の食を支える人の安全 -茨城県における外国人労働者の事例分析より
    (日本農業労災学会個別報告 2024)
  • Exploring Parent-Teacher Communication and Social Media Communication during the COVID-19 pandemic: The case of Indigenous peoples in Thailand
    (the 68th Annual Meeting of the Comparative and International Education Society (CIES 2024). Miami, Florida 2024)
  • “Gender norms and Stigma in Early Childhood Education among Ethnic Children in Thailand”
    (13th Biennial Conference of the Comparative Education Society of Asia (CESA 2023) 2023)
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Education (5):
  • 2010 - 2017 The University of Sydney Faculty of Education and Social Work
  • 2000 - 2001 マンチェスター大学大学院 教育学研究科修士課程 成人識字教育とコミュニティ開発専攻
  • 1998 - 1999 University College of London
  • 1994 - 1998 Bunkyo University Faculty of Education
  • 1991 - 1994 茨城県立鉾田第一高等学校
Professional career (2):
  • Ph.D. (The University of Sydney)
  • Ph.D.
Work history (24):
  • 2024/04 - 現在 Tokyo Woman's Christian University
  • 2023/10 - 現在 帝京大学大学院医療技術研究科救急救護専攻修士課程
  • 2023/03 - 現在 早稲田大学大学院 アジア太平洋研究科 特別センター員
  • 2022/07 - 現在 University of Tsukuba
  • 2014/09 - 現在 Teikyo University General Medical Education and Reseach Center
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Committee career (2):
  • 2020/10 - 現在 パンジャブ大学 教育学部発行Journal of Elementary Education国際編集委員
  • 2017 - 現在 JICA 人間開発部基礎教育グループ主催による、大学有識者・JICA勉強会有識者メンバー
Awards (6):
  • 2022/02 - JSPS-LEADSNET事業研究者交流会 真に国際的な視野を持つリーダーとなる若手研究者として選出
  • 2020/12 - Japan Society for International Development Research Encouragement Award Informal Learning and Literacy among Maasai Women;Education, emancipation and empowerment. London & New York: Tailor and Francis, Routledge.
  • 2012 - シドニー大学 トレバーミラー記念助成金
  • 2011 - オーストラリア・ニュージーランド比較教育学会 大学院生発表助成金
  • 2010/04 - 青年海外協力隊事務局 青年海外協力隊帰国隊員 人材育成奨学金
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Association Membership(s) (11):
日本公衆衛生学会 ,  アジア学会 ,  国際ボランティア学会 ,  アジア国際比較教育学会 ,  日本国際保健医療学会 ,  北米比較教育学会 ,  アフリカ教育学会 ,  日本比較教育学会 ,  国際開発学会 ,  オセアニア比較教育学会 ,  英国比較教育学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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