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J-GLOBAL ID:201801016422696557
Update date: May. 16, 2024
MATSUYAMA, Yumi
マツヤマ ユミ | MATSUYAMA, Yumi
Affiliation and department:
Job title:
Professor
Research field (6):
Home economics, lifestyle science
, Early childhood education and childcare
, Sociology of education
, Education - general
, Gender studies
, Sociology of education
Research keywords (21):
保育方法(言葉)
, 民主主義
, インクルーシブ保育
, ダイバーシティ保育
, 子どもの権利
, 多様性の保障
, 比較保育・幼児教育
, スウェーデン
, 人種・ジェンダー・階層
, 多文化保育・教育
, 保育労働
, 多様性
, 子育て支援
, 保育者の専門性
, 保育者養成教育
, ケア労働
, American Studies
, Multicultural Education and Care
, Gender Studies
, Sociology of ECE
, Sociology of Education
Research theme for competitive and other funds (9):
- 2021 - 「多文化保育における保育者の「困り感」改善モデル構築ー人材育成・方法・ネットワーク」(基盤研究(B))
- 2021 - 「多文化保育における保育者の「困り感」改善モデル構築:人材育成・方法・ネットワ ーク」 (基盤研究 B )
- 2020 - 「保育における多様性の保障ー米国・スウェーデンにおける実践とその評価」(基盤研究(C))
- 2020 - 「保育における多様性の保障ー米国・スウェーデンにおける実践とその評価」 (基盤研究 C)
- 2019 - 2020 「多文化保育とその研修に関する実態研究 -保育者の「困り感」に注目して-」(全国保育士養成協議会 研究助成)
- 2019 - 2020 「米国における保育の多様化と保育者の専門性・養成教育に関する実証研究」(日本福祉大学 公募型研究課題)
- 2018 - 2019 「保育実習日誌から読み解く養成校学生の学びのプロセス」(全国保育士養成協議会 ブロック研究助成)
- 2012 - 2016 「米国における保育者の専門性とその向上運動の実態に関する調査研究」 (若手研究 C)
- 2012 - 2015 「米国における保育者の専門性とその向上運動の実態に関する調査研究」(若手研究(B))
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Papers (9):
-
「保育者養成校の多文化保育に関する教育の現状と課題」. 日本保育者養成教育研究. 2023
-
A Study on the Situation of Multicultural Childcare in Korea, Australia, the United States, and Finland(1). 2022. 21. 2. 105-116
-
Diversity in Swedish Early Childhood Education and Care(1): Focusing on Policy and Practice. 2022. 14. 75-79
-
「多文化保育に関わる保育方法の実践と課題 -保育者の「困り感」と視覚的保育教材に注目して-」. 2021
-
「多文化保育研究におけるアプローチの課題」. 2020
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Books (4):
-
『保育原理』
(株)みらい 2017
-
『多文化保育・教育』
(株)みらい 2014
-
『北米の小さな博物館 3・「知」の世界遺産』
彩流社 2014
-
<I> Educating the Young Child 6: Advance in Research, Implication for practice Father Involvement in Children'5 Lives: A Global Analysis</I>
Springer 2012
Lectures and oral presentations (18):
-
保育者養成教育における多文化保育に関する現状と課題
(2023)
-
A Call for Diversity Training for Children in Japan
(2022)
-
韓国・オーストラリア・米国・フィンランドにおける多文化保育の現状と課題
(2022)
-
日本の多文化保育実践上の課題と展望ー韓国・オーストラリア・米国・フィンランドの動向からの示唆を踏まえてー
(2022)
-
Introducing DEI( Diversity, Equity, Inclusion) for Japanese Early Education Preservice Teaching Amidst Traditional Ideals of National Identity
(2022)
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Works (1):
-
『子どもへの視角-新しい子ども社会研究-』について
2020 -
Professional career (4):
- B.A. ( International Studies) (Notre Dame of Maryland University)
- 修士(学術) (名古屋大学大学院 国際言語文化研究科)
- Visiting Research Fellow (University of Illinois at Urbana-Champaign College of Education)
- 博士(教育学) (名古屋大学大学院 教育発達科学研究科)
Work history (7):
- 2024/04 - 現在 Nihon Fukushi University Faculty of Education and Psychology Department of Child Development Professor
- 2019/04 - 現在 Nihon Fukushi University Faculty of Child Development
- 2020/04 - 2024/03 Nihon Fukushi University Faculty of Education and Psychology Department of Child Development Associate Professor
- 2019/04 - 2020/03 Nihon Fukushi University Faculty of Child Development Department of Child Development Associate Professor
- 2014/04 - 2019/03 Associate Professor
- 2014/04 - 2019/03 Shigakkan University Department of Child Health and Education Associate Professor
- 2011/04 - 2014/03 Nagoya Management Junior College
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Association Membership(s) (6):
THE JAPANESE SOCIETY FOR THE EDUCATION OF YOUNG CHILDREN
, JAPAN SOCIETY OF FAMILY SOCIOLOGY
, JAPAN ASSOCIATION OF AMERICAN EDUCATIONAL STUDIES
, JAPAN SOCIETY OF RESEARCH ON EARLY CHILDHOOD CARE AND EDUCATION
, THE JAPAN SOCIETY OF EDUCATIONAL SOCIOLOGY
, 中部教育学会
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