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J-GLOBAL ID:201801017573033823
Update date: Oct. 08, 2024
HANBARA Yoshiko
ハンバラ ヨシコ | HANBARA Yoshiko
Affiliation and department:
Job title:
Professor
Research field (1):
Japanese language education
Research keywords (3):
Teacher Education
, Multilingual and Multicultural
, 外国籍児童生徒,母語保持,第二言語としての日本語教育
Research theme for competitive and other funds (5):
- 2018 - 2021 多言語多文化共生に向けた協働型プロジェクト・ベースに基づく教員養成・研修の構築
- 2015 - 2018 日本人住民と外国人住民の共生コミュニティ形成を支える探究型教育連携モデルの構築
- 2015 - 2018 日本人住民と外国人住民の共生コミュニティ形成を支える探究型教育連携モデルの構築
- 2016 - 日本人住民と外国人住民の共生コミュニティ形成を支える探究型教育連携モデルの構築
- 成人学習論に基づく「アジアの日本語教師研修システム」の構築
Papers (34):
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Das Sonaleeca, Yoshiko Hanbara. Professional Learning Communities in a Residential School: Relevance in Current State. Studies in and on Teacher Education. 2023. 16. 225-231
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宮本雄太,木村優,岸野麻衣,半原芳子,山浦光雄,森田史生. 保育・教育の高度化に資する保育者・教師による実践の記録のあり方-イタリア レッジョ・エミリア市での記録作成過程から学ぶ-. Studies in and on Teacher Education. 2023. 16. 323-330
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半原芳子. 地域の国際化に関わる実践者の力量形成とコミュニティ-外国にルーツを持つ子どもたちへの協働的学習支援プロジェクトの展開過程から-. Studies in and on Teacher Education. 2023. 16. 357-366
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William Tjipto, Yoshiko Hanbara. A Study of Reflective Collaborative Practice Supporting the Professional Development of ALTs: From Reflection and Writing a Practice Record in First and Second Languages. International Education and Exchange Research. 2023. 7. 31-49
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Yoshiko Hanbara. 外国にルーツを持つ子どもたちへの協働的学習支援プロジェクト-新型コロナウィルス感染症拡大影響下の2019~2021年度をふり返る-. Studies in and on Teacher Education. 2022. 15. 253-259
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MISC (1):
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半原芳子. 外国にルーツを持つ子どもたちへの「母語」と「日本語」による学習支援プロジェクト. 月刊社会教育. 2021. 76-76
Books (3):
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授業研究-実践を変え、理論を革新する
新曜社 2019 ISBN:9784788516311
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未来を創ることばの教育をめざして-内容重視の批判的言語教育(Critical Content-Based Instruction)の理論と実践
ココ出版 2015 ISBN:9784904595695
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共生日本語教育学-多言語多文化共生社会のために
雄松堂出版 2007
Lectures and oral presentations (35):
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外国人児童生徒等の教育における実践者の実践的力量とその形成過程に関する事例研究-日本人大学生の実践と省察による記録の跡づけから-
(言語文化教育研究学会 第10回年次大会 2024)
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A Study of Reflective Collaborative Practice Supporting the Professional Development of,Foreign Teachers: From Reflection and Writing a Practice Record in First and Second,Languages
(33rd Japan-U.S. Teacher Education Consortium 2022)
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The Practical Competence of Practitioners Involved in the Education of Foreign Students,and the Cultivation of Their Process: A Case Study Based on Four Months of Practice,and Reflection of a Japanese University Student
(CAJLE Annual Conference 2022 2022)
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省察的実践力を育む国際連携の構築と実践-国際教育実習・海外教員研修の受け入れ事例-
(日本教師教育学会第29回研究大会 2019)
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Designing Models for International Collaborative Inquiry through Reflective Practice Records:Case of a Bhutanese Science Teacher Trainee’s Learning Programme in Fukui, Japan
(6th International Symposium on New Issues in Teacher Education ISNITE 2019, Malta 2019)
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Education (3):
- 2008 - 2012 Ochanomizu University
- 2008 - 2012 Ochanomizu University 人間文化創成科学研究科比較社会文化学専攻博士後期課程
- 2004 - 2006 Ochanomizu University 人間文化研究科言語文化専攻
Professional career (1):
- Ph.D. (Ochanomizu University)
Committee career (5):
- 2022/04 - 2025/03 福井県教育庁義務教育課 日本語指導アドバイザー
- 2021/06 - 2025/03 公益財団法人福井県国際交流協会 公益財団法人福井県国際交流協会理事
- 2021/05 - 2022/03 福井県立足羽高等学校 令和3年度福井県立足羽高等学校「地域の普通科系高校魅力化向上支援事業」外部評価委員
- 2020/07 - 2021/03 福井県 福井県多文化共生推進プラン策定委員会委員
- 2006/09/01 - 2015/03/31 日本言語文化学研究会 運営委員会委員
Association Membership(s) (8):
Association for Japanese Language Education
, Canadian Association for Japanese Language Education
, 日本言語文化学研究会
, The Japanese Society for the Study on Teacher Education
, The Japan Society for the Study of Adult and Community Education
, Association for Japanese Language Education
, 留学生教育学会
, 日本言語文化学研究会
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