Rchr
J-GLOBAL ID:201801017713637120   Update date: Apr. 20, 2024

Masaya Hosoda

Masaya Hosoda
Affiliation and department:
Job title: Associate Professor
Homepage URL  (1): http://hosodamasaya.com/
Research field  (2): Primary/secondary education and curricula ,  Foreign language education
Research keywords  (9): implicit causality bias ,  sentence comprehension ,  外国語教育 ,  文処理 ,  読解 ,  文章理解 ,  第二言語習得 ,  英文読解 ,  英語教育
Research theme for competitive and other funds  (7):
  • 2024 - 2027 動詞の潜在的因果性が導くリアルタイム代名詞解釈プロセス:視線計測による包括的検証
  • 2020 - 2024 動詞の潜在的因果性を利用した英文読解中の代名詞解析メカニズム
  • 2019 - 2023 英文理解の多次元的な一貫性構築:テキスト,学習者,タスク要因を踏まえた統合的検証
  • 2018 - 2020 英語学習者の読解における潜在的因果性の理解メカニズム
  • 2015 - 2018 英語学習者による「テキストからの学習」:推論生成を通した因果理解の観点から
Show all
Papers (31):
  • Hosoda Masaya. Time course of verbs’ implicit causality during L2 comprehension: An extended replication of Hijikata (2021). Annual Review of English Language Education in Japan (ARELE). 2023. 34. 97-112
  • Ushiro Yuji, Hosoda Masaya, Mori Yoshinobu, Komuro Ryuya, Nishi Takeru. Quantitative and qualitative effects of the reading goal on the monitoring of global causal coherence in L2 reading. JACET Journal. 2022. 66. 115-133
  • Hosoda Masaya. Proactive use of verbs’ implicit causality bias for making predictions in Japanese EFL learners. Annual Review of English Language Education in Japan (ARELE). 2021. 32. 17-32
  • How Japanese EFL readers maintain the local and global coherence of protagonist, intentionality, and causality in narratives: Evidence from eye movements. Annual Review of English Language Education in Japan (ARELE). 2021. 32. 65-80
  • USHIRO, Yuji, HOSODA, Masaya, OGISO, Tomoko, SASAKI, Yamato, KAMIMURA, Kozo, KOMURO, Ryuya. The relationship between validation and comprehension in L2 readers: A perspective from different dimensions of situation models. JACET Journal. 2021. 65. 125-142
more...
MISC (6):
  • Hosoda Masaya. Learning from the text: Acquireing new knowledge through reading. The English Teachers' Magazine. 2023. 72. 7. 60-61
  • Hosoda Masaya. Reading instructions and how to increase their effectiveness. The English Teachers' Magazine. 2023. 72. 5. 60-61
  • Hosoda Masaya. Can reading instruction alter students' comprehension processes?. The English Teachers' Magazine. 2023. 72. 4. 44-45
  • Hosoda Masaya. Are English tests and the grammar-translation method in Japan good? A theoretical account of text comprehension. The English Teachers' Magazine. 2023. 72. 3. 58-59
  • Inference generation in text comprehension. The English Teachers' Magazine. 2023. 72. 2. 58-59
more...
Books (4):
  • 初等外国語教育 (MINERVAはじめて学ぶ教科教育)
    ミネルヴァ書房 2018 ISBN:4623081540
  • 英語好きな子に育つ たのしいお話365: 遊んでみよう、聞いてみよう、話してみよう 体験型読み聞かせブック
    誠文堂新光社 2016 ISBN:4416716311
  • 新TOEICテスト実力養成600問 ([テキスト])
    語研 2014 ISBN:487615287X
  • 教職課程増刊 教員志望者のための基礎学力確認ノート 2014年 01月号 [雑誌]
    協同出版 2013
Lectures and oral presentations  (25):
  • Slidoの活用と期末試験の工夫
    (成城大学FD研修 2024)
  • 大学での英語学習に向けて
    (神奈川県立横浜瀬谷高等学校 高大接続学習会 2024)
  • Mechianism of English reading comprehension
    (2023)
  • 英語リーディング研究の世界:テキスト理解研究から考える英文読解指導とテストのあり方
    (2023年度青山学院英語教育研究センター主催講演会 (第2回) 2023)
  • Expecting coherence relations from verbs' IC: Comparison Between EFL learners and native speakers of English
    (2022)
more...
Education (3):
  • 2015 - 2018 University of Tsukuba
  • 2013 - 2015 University of Tsukuba
  • 2009 - 2013 Aoyama Gakuin University College of Literature Department of English
Professional career (1):
  • 博士(言語学) (筑波大学)
Work history (13):
  • 2024/04 - 現在 Rikkyo University Graduate School of Intercultural Communication
  • 2024/04 - 現在 Aoyama Gakuin University College of Literature Deaprtment of Education
  • 2024/04 - 現在 Meiji Gakuin University Faculty of Letters Department of English
  • 2023/04 - 現在 Seijo University Faculty of Arts and Literature Department of English Literature Associate Professor
  • 2020/04 - 2023/03 釧路公立大学 非常勤講師
Show all
Committee career (3):
  • 2021/04 - 現在 大学英語教育学会 (JACET) 学会賞・学術出版物選考委員
  • 2018/04 - 現在 全国英語教育学会 学生支援部
  • 2015/04 - 現在 関東甲信越英語教育学会 編集委員
Awards (5):
  • 2023/08 - Japan Society of English Language Education The best research article award Time course of verbs’ implicit causality during L2 comprehension: An extended replication of Hijikata (2021)
  • 2019/08 - JACET JACET Award
  • 2018/08 - 全国英語教育学会 学会賞(学術奨励賞)
  • 2014/07 - 公益財団法人日本英語検定協会 「英検」研究助成・研究部門 入選
  • 2011/05 - 青山学院大学 学業奨励賞
Association Membership(s) (8):
Hokkaido English Language Education Society ,  American Association for Applied Linguistics ,  Society for the Scientific Study of Reading ,  THE JAPAN ASSOCIATION OF ENGLISH TEACHING IN ELEMENTARY SCHOOLS ,  Japan Language Testing Association ,  KANTOKOSHINETSU ASSOCIATION OF TEACHERS OF ENGLISH ,  THE JAPAN ASSOCIATION OF COLLEGE ENGLISH TEACHERS ,  THE JAPAN SOCIETY OF ENGLISH LANGUAGE EDUCATION
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page