Rchr
J-GLOBAL ID:201801017831645588   Update date: Feb. 01, 2024

DAIGO TOMINAGA

DAIGO TOMINAGA
Affiliation and department:
Research field  (3): Experimental psychology ,  Educational psychology ,  Special needs education
Research keywords  (4): 認知心理学 ,  特別支援教育 ,  発達障害 ,  学習障害
Research theme for competitive and other funds  (5):
  • 2022 - 2025 ギフテッドの子どもの困り感を探る-子どもの語りと認知特性の検討
  • 2022 - 2025 教室での活用を目的とした視覚性読み書き障害の認知的改善を促すICT教材の開発
  • 2019 - 2021 高い知能をもつ人が示す過度激動特性(刺激への感受性の強さ)に関する尺度開発
  • 2014 - 2017 Visual function training for developmental dyslexia
  • 2007 - 2009 Estimations for disability-traits of infant, children, adolescents with special needs and development of support programs for them
Papers (17):
  • New Developments in Student Support at Private Universities : Case Study of Yamanashi Gakuin University's Initiative. 2023. 第4号. 79-93
  • A Study on Support for Children with Learning Disabilities in After-School Children's Clubs. 2022. 第1巻. 1号. 22-28
  • Achievements and challenges of the about 6-year health and physical education teacher training in Faculty of Sport Science, Yamanashi Gakuin University. 2022. 第5号. 53-59
  • 小泉 雅彦, 日高 茂暢, 片桐 正敏, 富永 大悟, 室橋 春光. WISC-IVを用いた知的ギフテッドのアセスメントと認知的特性の臨床的検討. 佐賀大学教育学部研究論文集. 2022. 6. 2. 75-84
  • 富永大悟. 高等教育における障害のある学生の現状 -中規模私立大学における支援体制の検討-. 山梨学院大学経営学論集. 2021. 2. 35-40
more...
MISC (3):
  • 富永大悟. 通常学級に在籍する学習に困難のある子ども達に対する授業での具体的な配慮-アナログからICTまで-第1回(ICTで学びを保障する“合理的配慮”シリーズ第13回). ICT教育ニュース. 2021
  • 富永大悟, 梅田真理, 金 彦志. 担当になったら知っておきたい!「特別支援教育」基礎知識. 特別支援教育の実践情報 2019年4・5月号. 2018. 35. 3. 22-33
  • 富永 大悟. 発達障害の子どもに役立つ! ちょこっと支援の教材・教具 触覚や色を使って,図形や文字の形の理解を支援する. LD, ADHD & ASD : 学習障害・注意欠陥/多動性障害・自閉症スペクトラム障害. 2017. 15. 2. 58-59,4
Books (5):
  • ギフテッドの個性を知り、伸ばす方法
    小学館 2021 ISBN:9784098402113
  • 発達障害のある子の学びを深める教材・教具・ICTの教室活用アイデア(特別支援教育サポートBOOKS)
    明治図書出版 2019 ISBN:4182970160
  • 小・中学校国語科スクリーニングテスト 聞く、読む、書く能力の認知特性・発達状況を把握する (特別支援教育サポートBOOKS)
    明治図書出版 2017 ISBN:4182460138
  • 教職をめざすひとのための発達と教育の心理学
    ナカニシヤ出版 2016 ISBN:4779510678
  • LD・ADHD等の心理的疑似体験プログラム 第3版
    日本LD学会,特別支援教育士資格認定協会 2016
Lectures and oral presentations  (30):
  • 自主シンポジウム「日本の学校教育における特定分野に特異な才能のある児童生徒に対する支 援について」話題:「高等教育における特異な才能のある生徒学生に対する支援」
    (日本LD学会第31回大会(京都) 2022)
  • シンポジウム「ギフテッドの理解と支援」話題:「ギフテッドの読み書き」
    (2022年度S.E.N.S年次大会(北海道) 2022)
  • 読み書き困難を呈する児童に対する担任・保護者の視点とアセスメント検査の視点からの状態像の相違点
    (日本LD学会第28回大会(東京) 2019)
  • 自主シンポジウム「通級指導教室担当者に必要な専門性とは~小・中・高の各ステージの共通点・相違点〜」話題:「小学校の通級教室担当者が必要な専門性とは」
    (日本特殊教育学会第57回大会 2019)
  • 大学における障害学生支援の取り組みII発達障害学生への就労移行支援を中心に
    (日本特殊教育学会第57回大会 2019)
more...
Education (4):
  • 2006 - 2015 北海道大学大学院 教育学研究科 博士後期課程(特殊教育・臨床心理学研究グループ)単位修得満期退学
  • 2004 - 2006 北海道大学大学院 教育学研究科 研究生
  • 2002 - 2004 University of the Ryukyus
  • 1998 - 2002 Chitose Institute of Science and Technology
Professional career (1):
  • 教育学修士 (琉球大学)
Work history (9):
  • 2022/04 - 現在 Yamanashi Gakuin University
  • 2022/04 - 現在 Yamanashi Gakuin University
  • 2019/04 - 2022/03 Yamanashi Gakuin University
  • 2018/04 - 2019/03 Yamanashi Gakuin University Faculty of Health and Nutrition
  • 2017/04 - 2019/03 Miyagi Gakuin Women's University
Show all
Committee career (2):
  • 2016/04 - 2017/03 香川県教育委員会 通級指導専門性充実検討会議 検討委員
  • 2013/04 - 2016/03 日本LD学会 『LD・ADHD等の心理的疑似体験プログラム第3版』製作委員
Association Membership(s) (6):
THE JAPANESE ASSOCIATION OF EDUCATIONAL PSYCHOLOGY ,  THE JAPANESE ASSOCIATION OF SPECIAL EDUCATION ,  JAPAN ACADEMY OF LEARNING DISABILITIES ,  THE JAPANESE PSYCHOLOGICAL ASSOCIATION ,  JAPANESE SOCIETY FOR PHYSIOLOGICAL PSYCHOLOGY AND PSYCHOPHYSIOLOGY ,  THE JAPANESE PSYCHONOMIC SOCIETY
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page