Rchr
J-GLOBAL ID:201801017995562640   Update date: Jan. 30, 2024

Arikawa Hiroyuki

アリカワ ヒロユキ | Arikawa Hiroyuki
Affiliation and department:
Job title: Professor
Research field  (1): Special needs education
Research theme for competitive and other funds  (4):
  • 2017 - 2022 Exploring Systematic English L2 Instruction for Elementary-level (L1 Japanese) Children with Cognitive Bias
  • 2014 - 2018 Study on functional translation of support information from kindergarten to primary school for consideration of reasonable accommodation
  • 2011 - 2015 A Practical Study on Constructing a New Paradigm for Designing Remedial and Special needs Education System
  • 2009 - 2011 The elucidation of pervasive developmental disorder person's social skill recognition and development of the social skill program
Papers (26):
  • Murayama, Harumi, Arikawa, Hiroyuki. Changes in awareness of elementary school homeroom teachers enrolled by children with special educational needs : Through comparison with 2011. 2022. 15. 1. 13-21
  • Training Workshop to Improve Competency of Nursery Teachers in Child Development Assistance Project : Changes in Interest in Medical Care and Education for Disabled Children among Nursery Teachers in a Circulation-Type Training Workshop. Journal of School Mental Health. 2018. 21. 1. 117-128
  • Imai Madoka, Arikawa Hiroyuki. Attitudes towards Kurumaisu no Syonen for students of the university. 新潟大学教育学部研究紀要 人文・社会科学編. 2017. 10. 1. 47-53
  • Kato Rinako, Arikawa Hiroyuki. Attitudes towards non-invasive prenatal testing for students of the university. 新潟大学教育学部研究紀要 人文・社会科学編. 2017. 10. 1. 41-46
  • ARIKAWA HIROYUKI, KOUYAMA TADASHI, SYUUSA NORIO, IWANAMI TOSHIYUKI. Changes Brought by "Nothing about us without us!";:Reconsidering Special Needs Education Through Convention on the Rights of Persons With Disabilities. The Annual Report of Educational Psychology in Japan. 2016. 55. 0. 259-266
more...
MISC (6):
more...
Books (5):
  • 教師のための保護者と創る学校「交渉術」読本 : インクルーシブな私の教室づくり
    学苑社 2023 ISBN:9784761408466
  • 教室の中の自閉スペクトラム症 : その「相違(ズレ)」を読み解く : あなたの隣で困ってはいないか?
    明治図書出版 2022 ISBN:9784183529251
  • 教室の中の応用行動分析学 : その「行動」には理由 (わけ) がある : エビデンスのある「ほめる」「しかる」を手に入れたいから...
    明治図書出版 2020 ISBN:9784183370358
  • 発達が気になる乳・幼児のこころ育て、ことば育て
    ジアース教育新社 2015 ISBN:4863713266
  • 障害児保育
    建帛社 2015 ISBN:9784767950297
Lectures and oral presentations  (24):
  • 大学生の車椅子利用者への援助行動に関する実験的研究-対人距離と傍観者介入の影響-
    (日本特殊教育学会大会発表論文集(CD-ROM) 2017)
  • アクセシビリティにおける車いすユーザーと学生の合理的配慮への意識について
    (日本特殊教育学会大会発表論文集(CD-ROM) 2017)
  • 「とけあい動作法」を用いたペアレントトレーニングの有効性について
    (日本特殊教育学会大会発表論文集(CD-ROM) 2017)
  • 出生前診断が大学生の障害理解に及ぼす影響についてアンケートによる意識調査とメディアによる影響をもとに
    (日本特殊教育学会大会発表論文集(CD-ROM) 2015)
  • "Nothing about us without us!"がもたらすもの : 障害者権利条約から見る特別支援教育(準備委員会企画シンポジウム4)
    (日本教育心理学会総会発表論文集 2015)
more...
Awards (1):
  • 2004/09 - 日本特殊教育学会 日本特殊教育学会実践研究賞 自閉症児の小遣い帳記入時における指示待ち行動の変容-母親の言語援助への介入をとおして-
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page