Rchr
J-GLOBAL ID:201801018239536608   Update date: Feb. 01, 2024

takehisa yasutaka

タケヒサ ヤスタカ | takehisa yasutaka
Affiliation and department:
Research field  (1): Primary/secondary education and curricula
Research theme for competitive and other funds  (10):
  • 2021 - 2024 Research on redefinition of classical reading comprehension skills, lesson models, and evaluation systems for classical studies open to society
  • 2019 - 2021 小中高で重複している韻文教材(文語調の俳句・短歌、漢詩)の段階的・系統的な指導
  • 2018 - 2020 社会や自分との関わりで古典を生かすための古文読解モデルと授業方法、評価指標の開発
  • 2015 - 2018 Study on the method of instructing step-by-step systematic guidance on "ancient texts common to textbooks of elementary school, junior high school, high school"
  • 2015 - 2018 The Improvement of Japanese Classes in Secondery School through Diagnostic Assesment Systems of Critical Reading
Show all
Papers (16):
  • 武久康高. 文学的コンピテンシーの育成をめざした古典学習-累積的なコンピテンシー獲得モデルの構築・『伊勢物語』「芥川」-. 日本文学. 2022. 71. 11. 12-23
  • 武久康高. 高等学校の古典学習に求められる読解力とは-「古典教材と現実世界とを関連付ける学習」における生徒の反応をもとに-. 月刊国語教育研究. 2022. 604. 42-49
  • 武久康高. 「明かりて」か「赤りて」か-「春はあけぼの」の表現方法を探る-. 日本文学. 2019. 68. 7
  • 武久康高. 古典学習における「比べ読み」学習の意義-『徒然草』137段(「花は盛りに」)の授業実践を例に-. 高知大学教育実践研究. 2018. 32. 129-138
  • 武久康高. 「物語の始まり」としての『竹取物語』-『竹取物語』の教材価値とその授業案-. 2017. 77. 33-44
more...
Lectures and oral presentations  (11):
  • 高等学校の古典学習で育成をめざすコンピテンシーについて-ドイツの事例をもとに-
    (第51回広島県私学教育研修会 2022)
  • 高等学校の古典学習で育成をめざす資質・能力(コンピテンシー)に関する研究
    (全国大学国語教育学会 2022)
  • 「教材の内容や解釈と自分の知見とを結び付け、考えを深める」古文学習に関する研究-高校生による「振り返りシート」の分析から-
    (全国大学国語教育学会 2021)
  • 社会や自分との関わりで古典を生かすための古文読解モデルと授業化についての研究(2)
    (全国大学国語教育学会 2020)
  • 社会や自分との関わりで古典を生かすための古文読解モデルと授業化についての研究
    (全国大学国語教育学会 2020)
more...
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page