Rchr
J-GLOBAL ID:201801018611237930   Update date: Feb. 03, 2024

Kaori Nakamura

ナカムラ カオリ | Kaori Nakamura
Affiliation and department:
Research field  (1): Japanese language education
Research keywords  (4): 漢字教育 ,  アカデミック・ライティング ,  指導法 ,  日本語教育
Research theme for competitive and other funds  (6):
  • 2023 - 2026 A Study on Classifying the Morphology and Elucidating the Function of Quotations for Teaching Academic Writing
  • 2023 - 2026 生活者としての外国人に対する字体識別力を高める文字学習支援方法の研究
  • 2019 - 2022 アカデミック・ライティングにおける適切な間接引用指導のための調査・研究
  • 2018 - 2019 日本語らしさを伝える文型の指導法
  • 2014 - 2016 アニメーションを用いた格助詞の指導
Show all
Papers (25):
  • ナカムラ, カオリ. The Significance of Starting with “Academic” in First-Year Writing Instruction : Utilizing Concept-Based Instructional Design to Achieve a Balance between Content and Form. Language studies. 2023. 149. 55-84
  • Practice Using Comment Sheets to Link to Report Writing : How did the availability of evaluations and feedback affect the students’ learning?. 2023. 148. 127-157
  • 中村かおり. 大学での学びの基盤作りを目指す初年次レポート指導 --アカデミックなスキーマ形成を中心に--. 大学教育学会誌. 2022. 44. 2. 84-95
  • Factors Separating Successful and Unsuccessful Report Writers : Survey of First-Year Students. 2022. 147. 83-111
  • 向井留実子, 中村かおり, 近藤裕子. レポート・論文作成のための引用指導の課題--初年次生と大学院生に対する引用箇所判断の調査から--. 日本語/日本語教育研究. 2022. 13. 121-136
more...
MISC (23):
  • 高橋志野, 向井留実子, 中村かおり, 伊藤江美. 「生活者としての外国人」の漢字字体習得に向けたKコードの活用. 日本語教育方法研究会誌. 2022. 29. 1. 108-109
  • 向井留実子, 中村かおり, 近藤裕子. 学術論文における「〜によると」「〜に よれば」の使用環境. 2022年度日本語教育学会春季大会予稿集. 2022. 70-75
  • 近藤裕子, 中村かおり, 向井留実子. 初年次ライティング教育から専門教育への 接続の課題-論文・レポートの書き方教本の引用解説分析に基づいて-. 大学教育研究フ ォーラム発表論文集 第28回個人研究発表. 2022. 160
  • 近藤裕子, 中村かおり, 向井留実子. 初年次の日本人学生が引用箇所を判断する際の困難点. 大学教育研究フォーラム発表論文集 第27回個人研究発表. 2021. 160
  • MUKAI Rumiko, NAKAMURA Kaori, KONDO Hiroko. A Study on Non-standard Citation Styles in Academic Writing. The journal of Japanese Language Education Methods. 2021. 27. 1. 82-83
more...
Books (18):
  • [動画配信付] イメージでわかる!日本語の助詞
    アスク 2022 ISBN:4866395400
  • ことばでおぼえる やさしい漢字ワーク 初級2-日本語初級2大地準拠-
    スリーエーネットワーク 2018 ISBN:4883197824
  • ことばでおぼえる やさしい漢字ワーク 初級1-日本語初級1大地準拠-_
    スリーエーネットワーク 2018 ISBN:4883197794
  • 新完全マスター 聴解 日本語能力試験N4
    スリーエーネットワーク 2018 ISBN:4883197638
  • 新完全マスター文法 日本語能力試験N4 ベトナム語版
    スリーエーネットワーク 2015 ISBN:4883197255
more...
Lectures and oral presentations  (26):
  • 文学研究者を対象とした引用形態の使い分け意図に関する調査報告
    (2023年度日本語教育学会秋季大会 2023)
  • 初年次ライティング教育のゴールとアプローチ
    (初年次教育学会 第16回大会 2023)
  • アカデミック・ライティング所学者に向けた引用指導の課題ー複数文の間接引用を事例としてー
    (豪州日本研究学会研究大会・国際繋生語大会 2023)
  • 学術論文の分野別特徴についての一考察 ー構造、テンスアスペクト形式、文の機能の観点からー
    (東アジア日本語教育・日本文化研究学会 2023年度第27回国際学術大会 2023)
  • Using K-code to Support Katakana and Kanji Learning: A Practical Report
    (2023)
more...
Professional career (1):
  • 博士(総合社会文化) (日本大学)
Work history (10):
  • 2023/04 - 現在 Takushoku University Faculty of Foreign Languages(at Hachioji)
  • 2017/04 - 2023/03 Takushoku University Faculty of Foreign Languages(at Hachioji)
  • 2020/04 - 2022/03 The University of Tokyo
  • 2012/04 - 2018/03 Reitaku University Center for Japanese Language Programs
  • 2014/04 - 2017/03 Takushoku University Intensive Japanese Language Program for Overseas Students
Show all
Awards (1):
  • 2017 - 日本語教育方法研究会 奨励賞 大学初年次のレポート作成指導で引用をどう扱うか
Association Membership(s) (9):
初年次教育学会 ,  日本教育工学会 ,  東アジア日本文化・日本語教育学会 ,  大学教育学会 ,  ヨーロッパ日本語教師会 ,  専門日本語教育学会 ,  第二言語習得研究会 ,  日本語教育方法研究会 ,  日本語教育学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page