Rchr
J-GLOBAL ID:201801018611237930   Update date: Sep. 26, 2024

Kaori Nakamura

ナカムラ カオリ | Kaori Nakamura
Affiliation and department:
Research field  (1): Japanese language education
Research keywords  (4): 漢字教育 ,  アカデミック・ライティング ,  指導法 ,  日本語教育
Research theme for competitive and other funds  (6):
  • 2023 - 2026 A Study on Classifying the Morphology and Elucidating the Function of Quotations for Teaching Academic Writing
  • 2023 - 2026 生活者としての外国人に対する字体識別力を高める文字学習支援方法の研究
  • 2019 - 2022 アカデミック・ライティングにおける適切な間接引用指導のための調査・研究
  • 2018 - 2019 日本語らしさを伝える文型の指導法
  • 2014 - 2016 アニメーションを用いた格助詞の指導
Show all
Papers (26):
  • 中村かおり. 日本語アカデミック・ライティング指導の枠組みづくりの検討-あるベテラン教師に対するPAC 分析を手がかりとして-. 拓殖大学日本語教育研究. 2024. 9. 113-143
  • ナカムラ, カオリ. The Significance of Starting with “Academic” in First-Year Writing Instruction : Utilizing Concept-Based Instructional Design to Achieve a Balance between Content and Form. Language studies. 2023. 149. 55-84
  • Practice Using Comment Sheets to Link to Report Writing : How did the availability of evaluations and feedback affect the students’ learning?. 2023. 148. 127-157
  • 中村かおり. 大学での学びの基盤作りを目指す初年次レポート指導 --アカデミックなスキーマ形成を中心に--. 大学教育学会誌. 2022. 44. 2. 84-95
  • Factors Separating Successful and Unsuccessful Report Writers : Survey of First-Year Students. 2022. 147. 83-111
more...
MISC (29):
  • 中村かおり, 伊藤江美. カタカナ・漢字学習を支援するK-codeを用いた実践報告-点画のコード化による字体識別への支援-. ヨーロッパ日本語教育. 2024. 27. 273-283
  • 近藤裕子, 外山敦子, 中村かおり. 〈ラウンドテーブル報告1〉初年次ライティング教育のゴールとアプローチ. 初年次教育学会誌. 2024. 16. 1. 48-51
  • 中村かおり, 向井留実子, 近藤裕子. 文学研究者を対象とした引用形態の使い分け意図に関する調査報告. 2023年度日本語教育学会秋季大会予稿集. 2023. 201-206
  • ムカイ, ルミコ, コンドウ, ヒロコ, ナカムラ, カオリ. Teaching Academic Writing in Universities Report on the Roundtable Discussion “Teaching Citation in Academic Writing“. Milestone. 2023. 創刊号. 93-106
  • 中村かおり、向井留実子、近藤裕子. 学術的文章における引用形態の 使い分けに関する調査報告 -文学を専門とする研究者へのインタビュー結果から-. 第 25 回 専門日本語教育学会研究討論会誌. 2023. 7-8
more...
Books (18):
  • [動画配信付] イメージでわかる!日本語の助詞
    アスク 2022 ISBN:4866395400
  • ことばでおぼえる やさしい漢字ワーク 初級2-日本語初級2大地準拠-
    スリーエーネットワーク 2018 ISBN:4883197824
  • ことばでおぼえる やさしい漢字ワーク 初級1-日本語初級1大地準拠-_
    スリーエーネットワーク 2018 ISBN:4883197794
  • 新完全マスター 聴解 日本語能力試験N4
    スリーエーネットワーク 2018 ISBN:4883197638
  • 新完全マスター文法 日本語能力試験N4 ベトナム語版
    スリーエーネットワーク 2015 ISBN:4883197255
more...
Lectures and oral presentations  (30):
  • 日本語学習者の母語語彙に基づくカタカナ語書字支援ツールの開発
    (ICJLE 2024 日本語教育国際研究大会 2024)
  • K-code導入動画を用いたカタカナ・漢字指導の実践報告
    (ICJLE 2024 日本語教育国際研究大会 2024)
  • 専門分野への接続に向けた初学者ライティング指導の課題
    (大学教育学会第46回大会 2024)
  • 学習者の文字認識を高める指導-Kコードの説明と実践報告
    (ベルギー日本語教師会第127回勉強会 2024)
  • 文学研究者を対象とした引用形態の使い分け意図に関する調査報告
    (2023年度日本語教育学会秋季大会 2023)
more...
Professional career (1):
  • 博士(総合社会文化) (日本大学)
Work history (11):
  • 2024/04 - 現在 Hitotsubashi University Graduate School of Language and Society
  • 2023/04 - 現在 Takushoku University Faculty of Foreign Languages(at Hachioji)
  • 2017/04 - 2023/03 Takushoku University Faculty of Foreign Languages(at Hachioji)
  • 2020/04 - 2022/03 The University of Tokyo
  • 2012/04 - 2018/03 Reitaku University Center for Japanese Language Programs
Show all
Awards (1):
  • 2017 - 日本語教育方法研究会 奨励賞 大学初年次のレポート作成指導で引用をどう扱うか
Association Membership(s) (9):
初年次教育学会 ,  日本教育工学会 ,  東アジア日本文化・日本語教育学会 ,  大学教育学会 ,  ヨーロッパ日本語教師会 ,  専門日本語教育学会 ,  第二言語習得研究会 ,  日本語教育方法研究会 ,  日本語教育学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page