Rchr
J-GLOBAL ID:201801020086812125
Update date: Jun. 23, 2024
Inoue Masayoshi
イノウエ マサヨシ | Inoue Masayoshi
Affiliation and department:
Homepage URL (1):
http://citizenshiplab.org/
Research field (3):
Primary/secondary education and curricula
, Primary/secondary education and curricula
, Primary/secondary education and curricula
Research keywords (6):
学習評価
, 外部人材の活用
, 主権者教育
, 議論(熟議)
, 授業開発
, 社会科教育
Research theme for competitive and other funds (11):
- 2023 - 2028 東アジア的文脈をふまえたグローバル市民教育の教員研修プログラム日中韓共同開発研究
- 2022 - 2025 Building a teacher education program aimed at developing a conceptual curriculum in home economics education
- 2021 - 2025 Empirical Research on the Development of Evaluation Methods Centered on Self-Regulation in Junior High School Social Studies
- 2020 - 2024 レバレッジ・ポイントを中心とした復興まちづくりの実践と評価に関する研究
- 2019 - 2023 Study on improving the school system focusing on developing a glocal citizenship
- 2021 - 2022 社会参加意識の形成を目指す主権者教育プログラムの開発
- 2021 - 2022 ESD・SDGsの視点を取り入れたGIGAスクール対応型カリキュラムと評価法の開発に関する実証的研究
- 2020 - 2022 地域社会と学校の連携方法に着目した小中高等学校の主権者教育に関する実証的研究
- 2017 - 2021 主権者育成を視点とした学校改革の推進-中高一貫カリキュラムの作成を通して-
- 2019 - 2020 地域の安全を担う市民育成を目指す教育プログラムの開発ー「警ら箱」の教材化を事例としてー
- 2018 - 2019 議論する力の育成を目指す中学校社会科授業開発研究ー地域の防災に関する問題について議論させる授業開発・実践の分析を通してー
Show all
Papers (20):
-
Masayoshi INOUE Hiroto, KINOSHITA. What is Needed to Promote Sovereignty Education - Through the Development and Practice of visiting lecture that Reconsider the Nature of Political Participation -. 2024. 39. 1-10
-
Inoue Masayoshi. Reconstruction and Community Development Learning to Foster Citizenship through Collaboration with External Organizations -Through the Development of the Period for Integrated Studies Units for Elementary Schools in the Disaster-Affected Areas-. 2024. 4. 2. 1-12
-
IWASAKI Keisuke, OKAJIMA Harue, UEHARA Atsushi, INOUE Masayoshi, KINOSHITA Hiroto. Significance and Challenges of Self-Evaluation in Controversial Issue Discussion in Junior High School Social Studies: An Analysis of Students’ Creation of Continuous Evaluation Activities. 2024. 75. 35-49
-
TOMIDA Eiji, TAKESHITA Hiroko, FUJIWARA Kazuhiro, MOKO Heiwa, INOUE Masayoshi. Decentralized Approach to Link ESD Agentswith Reciprocal Networking. 2024. 3. 3-8
-
Inoue Masayoshi, Iwasaki Keisuke. Development of Civics Education Classes Aimed at Fostering Leaders to Solve Problems in Local Communities :Focusing on the Method of External Collaboration. 2023. 30. 30. 1-15
more...
MISC (25):
-
Inoue Masayoshi. Use and Potential of Digital Teaching Material "PanSim" in Social Studies Classes. 2024. 9-11
-
Inoue Masayoshi. Disaster prevention education that fosters children's citizenship with a focus on "reconstruction community planning. 2024. 60-61
-
Inoue Masayoshi. Key points for fostering problem-solving skills based on a way of seeing and thinking. 2024. 62. 778. 16-17
-
Inoue Masayoshi. Creating Secondary Social Studies Classes Aimed at Developing Creators of a Sustainable Society. 2023. 35. 97-98
-
Inoue Masayoshi. An Examination of Civic Education Based on Historical Research. 2023. 60. 774. 72-73
more...
Books (11):
-
What is “problem-solving learning” in social studies?
2023
-
板書&展開例でよくわかる主体的・対話的で深い学びでつくる365日の全授業中学校社会
明治図書出版 2023 ISBN:9784185293280
-
A complete guidebook for learning evaluation of junior high school society "attitude to actively engage in learning"
2022 ISBN:9784182318382
-
Social studies important term encyclopedia
2022
-
新3観点の学習評価を位置づけた中学校歴史授業プラン
明治図書 2022
more...
Lectures and oral presentations (99):
-
How to promote social studies classes for deep learning
(2024)
-
Points for creating and evaluating social studies classes aimed at fostering civic qualities and abilities
(2024)
-
Building a Collaborative System Model for Developing Community Organizers ーThrough the Development and Practice of an Educational Program Aimed at Solving Social Problemsー
(2024)
-
What do you need to do to make the most of your college experience?
(2024)
-
まちづくりに着目した防災教育の授業づくり-西予市の小学校における授業実践を事例として-
(防災教育フォーラム2024in愛媛 2024)
more...
Education (2):
- 2015 - 2018 Hyogo University of Teacher Education Graduate School of Education
- 2007 - 2009 Okayama University Graduate School of Education
Professional career (1):
- 博士(学校教育学) (兵庫教育大学大学院連合学校教育学研究科)
Work history (7):
Committee career (23):
- 2024/04 - 現在 鳴門社会科教育学会 理事
- 2023/07 - 現在 西予市 防災教育推進アドバイザー
- 2023/06 - 現在 全国社会科教育学会 研究委員会委員
- 2022/04 - 現在 日本弁護士連合会 法教育推進アドバイザー(高等学校「公共」の教材・授業づくりへの助言)
- 2021/04 - 現在 帝国書院中学生の公民 教科書著作者
- 2021/04 - 現在 帝国書院中学生の歴史 教科書編集委員
- 2021/04 - 現在 帝国書院中学生の地理 教科書編集委員
- 2020/06 - 現在 愛媛大学生活協同組合 理事
- 2020/06 - 現在 高知県教育委員会 「社会科授業づくり講座」に関わる指導官
- 2020/04 - 現在 地域とともに学校づくり推進フォーラム in 愛媛 実行委員
- 2019/10 - 現在 愛媛大学地域協働センター南予 兼任教員
- 2018/05 - 現在 浜島書店 中学校歴史資料集『つながる歴史』などのモニター
- 2022/04 - 2024/03 「中学校学習指導要領実施状況調査に関する調査研究」に関する問題作成委員会(社会・歴史) 作問委員
- 2023/06 - 2023/10 日本シティズンシップ教育フォーラム(Jcef) 2023年大会実行委員長
- 2021/04 - 2023/03 文部科学省初等中等教育局教育課程課 「学力向上のための基盤づくりに関する調査研究」の委員
- 2020/04 - 2023/03 文部科学省 「就職氷河期世代を対象とした教職に関するリカレント教育プログラム事業」運営委員
- 2019/06 - 2022/03 NPO法人 NEXT CONEXION 理事
- 2021/09 - 西予市 西予市災害 VR コンテンツ制作業務受託者選定委員会委員
- 2019/04 - 2021/03 アーバンデザインスクール運営委員会 運営委員
- 2020/04 - 2020/10 J-CEF日本シティズンシップ教育フォーラム 「シティズンシップ教育研究大会2020」シンポジウム実行委員
- 2019/04 - 2020/03 国立教育政策研究所 「評価規準、評価方法等の工夫改善に関する調査研究」の協力者
- 2018/04 - 2020/03 佐川町教育研究所 授業開発の指導助言・講師
- 2017/04 - 2020/03 帝国書院 中学校社会科公民的分野教科書編集協力者
Show all
Awards (3):
- 2022/10 - Japan Educational Reseach Association for the Social Studies Research Encouragement Award
- 2021/11 - President's Encouragement Award
- 2020/10 - Geographic Information Systems Society Award
Association Membership(s) (6):
防災教育学会
, 鳴門社会科教育学会
, JAPAN ASSOCIATION OF GLOBAL EDUCATION
, EDUCATION IN THE SOCIAL STUDIES DEPARTMENT RESEARCH ASSOCIATION
, JAPANESE ASSOCIATION FOR THE SOCIAL STUDIES
, JAPANESE EDUCATIONAL RESEARCH ASSOCIATION FOR THE SOCIAL STUDIES
Return to Previous Page