Rchr
J-GLOBAL ID:201801020269474636   Update date: Oct. 20, 2020

Ogawa Noriko

Ogawa Noriko
Affiliation and department:
Research field  (1): Foreign language education
Research keywords  (6): 中国語教育 ,  第二言語習得 ,  継承語教育 ,  言語政策 ,  言語テスト ,  教授法
Research theme for competitive and other funds  (1):
  • 2019 - 2023 継承中国語学習者のアイデンティティと言語能力の縦断的研究:大学外国語教育への提言
Papers (11):
  • Future Prospects of Heritage Language Education in Japanese University : Ethnic Chinese Students in Chinese Language Classes. Ritsumeikan kokusai kenkyu / The Ritsumeikan journal of international studies. 2020. 32. 4. 153-178
  • OGAWA Noriko. Vocabulary Learning Strategies of Japanese Learners of Chinese: Subjects Were University Students Majoring in Chinese. JAFLE BULLETIN. 2019. 22. 80-98
  • 小川 典子. 日本語を母語とする学習者の中国語語彙の語素義の認識. 御殿山語用論研究論集. 2019. 5. 1-20
  • OGAWA Noriko. Incidental Vocabulary Learning in L2 Reading by Native Japanese Speakers. The Journal of The Japan Association of Chinese Language Education. 2019. 17. 69-89
  • 小川 典子. 日本語を母語とする中国語学習者の語彙習得と語彙学習に影響を与える要因-未知語の処理と語彙学習ストラテジー-. 大阪大学. 2018
more...
Lectures and oral presentations  (18):
  • 継承中国語学習者の言語能力 -その特性と大学入学後の言語能力の変化-
    (中国語教育学会第18回全国大会 2020)
  • 中国語学習者の読解活動における未知語の処理ストラテジー
    (外国語教育学会第23回研究報告大会 2019)
  • 継承中国語学習者の大学での中国語履修
    (母語・継承語・バイリンガル教育(MHB)学会2019年度研究大会 各種言語教育部会 2019)
  • Consciousness of Unknown Words in L2 Reading by Japanese Learners of Chinese: A Case Study through Think Aloud Protocol
    (Asia-Pacific Consortium of Teaching Chinese as an International Language 2019)
  • 日本語を母語とする学習者の中国語語彙の語素義の認識
    (第5回御殿山語用論研究会 2019)
more...
Professional career (2):
  • 博士(言語文化学) (大阪大学)
  • 漢語国際教育修士 (北京大学)
Association Membership(s) (4):
THE JAPAN ASSOCIATION OF CHINESE LANGUAGE EDUCATION ,  母語・継承語・バイリンガル教育学会 ,  THE CHINESE LINGUISTIC SOCIETY OF JAPAN ,  外国語教育学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page