Rchr
J-GLOBAL ID:201801020463882605
Update date: May. 26, 2024
Tsuchiya Naoko
ツチヤ ナオコ | Tsuchiya Naoko
Contact this researcher
You can send email directly to the researcher.
Affiliation and department:
Osaka University of Arts Faculty of Arts
About Osaka University of Arts Faculty of Arts
Search "Osaka University of Arts Faculty of Arts"
Detailed information
Research field (1):
Education - general
Research keywords (2):
ジェンダー
, 教育学
Research theme for competitive and other funds (2):
2016 - 2019 A study on the restructure of gender order in the post WW2 educational reform
2013 - 2016 A study on the reorganization of secondary education and the gender formation in the post WW2 educational reform
Papers (3):
学校と地域の連携の課題ー「熟議『学校選択制』」に着目して. 大阪芸術大学 教員養成研究論集 芸術と教育. 2022. 6. 23-39
土屋 尚子. 「学芸の都」における公立大学論議. 京都における「新教育」半世紀・立命館教育科学プロジェクトX. 1998. 111-122
土屋 尚子. 大正期における女子教育の展開ー大阪府を例として. 人間関係論集. 1997. 14. 2-32
MISC (2):
土屋 尚子. 新刊紹介 越後純子著『近代教育と『婦女鑑』の研究』. 日本史研究. 2017. 663. 124-124
土屋 尚子. 論評「吉野剛弘『昭和初期の旧制中学校における進学志向と補習科ー広島県立福山誠之館中学校を事例として』を読んで」. 日本教育史研究. 2017. 36. 60-63
Books (4):
男女共学の成立ー受容の多様性とジェンダー
六花出版 2021
男女別学の時代ー戦前期中等教育のジェンダー比較
柏書房 2015
むかし学校は豊かだった
阿吽社 2009
戦後公教育の成立ー京都における中等教育
世織書房 2005
Lectures and oral presentations (5):
ジェンダーと教育の歴史
(太子町人権協会研修会 2016)
生涯学習の最近の動向
(平成27年度 堺市生涯学習サポーター養成講座 2015)
(グループ発表)方法としてのモノ・コト叙述ー学校研究の新たな地平ー
(日本教育学会第67回大会 2008)
1920年代における女子中等教育改革論の形成ー農村問題に注目して
(教育史学会第51回大会 2007)
1930年代の女子中等教育改革論議にみる女子特性論
(教育史学会第46回大会 2002)
Education (3):
1996 - 2002 京都大学大学院 人間・環境学研究科 後期博士課程
1994 - 1996 府立大阪女子大学大学院 文学研究科修士課程
1990 - 1994 府立大阪女子大学 学芸学部 人間関係学科
Professional career (1):
文学修士 (大阪女子大学)
Work history (2):
2013/04 - 現在 Osaka University of Arts Faculty of Arts
2001/04 - 2013/03 大学非常勤講師
Association Membership(s) (3):
日本女性学研究会
, JAPANESE EDUCATIONAL RESEARCH ASSOCIATION
, THE JAPAN SOCIETY FOR HISTORICAL STUDIES OF EDUCATION
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in
researchmap
.
For details, see here
.
Return to Previous Page
TOP
BOTTOM