Rchr
J-GLOBAL ID:201801020532918722   Update date: Feb. 01, 2024

SAKAMOTO Atsushi

SAKAMOTO Atsushi
Affiliation and department:
Research field  (1): Primary/secondary education and curricula
Research theme for competitive and other funds  (10):
  • 2019 - 2025 Dialogue among East and West Asia for Reconstruction Pedagogy through Lesson Study
  • 2020 - 2023 Emergence of curriculum research based on learning cycle
  • 2018 - 2021 Research and development of a model for mentoring student teachers which promotes the learning of mentor teachers
  • 2015 - 2020 A Comparative Study of Cultural Foundation of Teaching:
  • 2014 - 2020 A Study on the Characteristics of the Japanese Approach to Lesson Study and its Recontextualization in the Teaching Practice
Show all
Papers (3):
  • 坂本 篤史, 上村 慎吾, 時任 隼平, 一柳 智紀, 藤村 宣之. Agencyを育む探究学習-どのように発現し,いかにして可視化するか. 日本教育心理学会総会発表論文集. 2019. 61. 74
  • 村瀬 公胤, 秋田 喜代美, 小村 俊平, 白水 始, 益川 弘如, 坂本 篤史, 時任 隼平, 大崎 理乃. 探究的なPBLの学習過程デザイン原則:OECD日本イノベーション教育ネットワーク事例からの検討. 日本教育心理学会総会発表論文集. 2017. 59. 40-41
  • 一柳 智紀, 坂本 篤史, 三島 知剛, 姫野 完治, 有元 典文, 渋谷 美和子. JE04 教育実習における学習過程へのアプローチ : 教師としての学びの充実に向けて(自主企画シンポジウム). 日本教育心理学会総会発表論文集. 2015. 57. 74-75
MISC (30):
  • MISHIMA Tomotaka, ICHIYANAGI Tomonori, SAKAMOTO Atsushi. Research on Recognition of Learning and Professional Development Through Practice Teaching by Teachers who Have no Experience as Mentor Teacers. Japan Journal of Educational Technology. 2021. 45. Suppl. 77-80
  • Exploratory Resarch on the Learning and Professional Development by Mentor Teachers Through Practice Teaching. Japan Journal of Educational Technology. 2021. 44. 4. 535-545
  • 坂本 篤史. 大学教職課程における研究者教員の自己省察. 中等教育研究部紀要. 2015. 7
  • 坂本 篤史, 副島 孝, 水野 正朗. Beliefs of "Manabiai" lesson of an elementary school teacher : A case study by narrative approach. 協同と教育. 2015. 11. 29-40
  • 柴田 好章, 須田 昂宏, 丹下 悠史, 中道 豊彦, 水野 正朗, 深谷 久美, 野村 昂平, 胡田 裕教, 坂本 篤史. Transcript-Based Lesson Analysis : Prospect and Possibility. 名古屋大学大学院教育発達科学研究科紀要. 教育科学. 2015. 62. 2. 87-106
more...
Books (6):
  • これからの質的研究法 : 15の事例にみる学校教育実践研究
    東京図書 2019 ISBN:9784489023071
  • 学習科学ハンドブック 第二版 第1巻: 基礎/方法論
    北大路書房 2018 ISBN:4762830259
  • 学校教育と学習の心理学 (心理学入門コース 3)
    岩波書店 2015 ISBN:4000281135
  • 学校教育と学習の心理学
    岩波書店 2015 ISBN:9784000281133
  • 協同的な省察場面を通した教師の学習過程: 小学校における授業研究事後協議会の検討
    風間書房 2013 ISBN:4759920188
more...
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page