Rchr
J-GLOBAL ID:201801021225674499   Update date: Apr. 06, 2024

Ishimoto Keiichiro

Ishimoto Keiichiro
Affiliation and department:
Job title: Lecturer
Research field  (1): Educational psychology
Research keywords  (3): 文字 ,  インスクリプション ,  社会歴史的アプローチ
Research theme for competitive and other funds  (2):
  • 2024 - 2028 幼児期から就学初期における記憶を媒介するインスクリプションの発達研究
  • 2022 - 2027 Developing a workshop for migrant children focusing on aesthetic literacy
Papers (6):
  • Keiichiro Ishimoto. What Are Conditions for Inscription-Mediated Memory in Early Childhood? Scribbling and Drawing Before Writing. The Japanese Journal of Educational Psychology. 2022. 70. 3. 276-289
  • Keiichiro Ishimoto. Investigation of the History of "Systematicity" of Early Literacy Education in Japanese Elementary Schools. Annual report of the Department of Education, Rikkyo University. 2020. 63. 153-166
  • Keiichiro Ishimoto, Hiroaki Ishiguro. Ontogenesis of letters as a mediational means of thinking in young Japanese children: Development of inscription-mediated action. The Japanese Journal of Educational Psychology. 2017. 65. 3. 333-345
  • Keiichiro Ishimoto. Development of Private Speech during Writing in Early Childhood. 2016. 419-425
  • Keiichiro Ishimoto. A Critical Issue for Psychological Researches on the Development of Young Children's Writing : The Co-Development of Mediated Thinking and Letter Acquisition. Annual report of the Department of Education, Rikkyo University. 2015. 58. 187-200
more...
MISC (2):
  • 石本 啓一郎. 図書紹介 村田純一・佐々木正人・河野哲也・染谷昌義(編)『知の生態学的転回1 : 身体 : 環境とのエンカウンター』. 立教大学教育学科研究年報. 2014. 57. 129-129
  • 石本 啓一郎. La Clase Mágica 訪問報告書. Open-lab report. 2011. 6. 1-23
Books (1):
  • 質的研究におけるビジュアルデータの使用(SAGE質的研究キット) (SAGE質的研究キット5)
    新曜社 2016 ISBN:4788514982
Lectures and oral presentations  (14):
  • How do elementary school children play with Japanese letters? Developing workshop on calligraphic art activity
    (University-Community Links International Conference, University of California, Berkeley 2024)
  • 自主シンポジウム 幼-小移行期の書き言葉と保育ー子どもは何のために書くか、どのように支えるかー
    (日本保育学会第76回大会 2023)
  • 小学1年生における文字と描画の記憶補助機能の理解:読み書き困難児に注目して
    (日本心理学会第86回大会 2022)
  • ラウンドテーブル 国語学習のリアルを問う-教育心理学・教育社会学との対話から-
    (全国大学国語教育学会第142回大会 2022)
  • 子どもの文字獲得研究における二重刺激法の可能性
    (心理科学研究会2022年春の研究集会 2022)
more...
Works (1):
  • Letter Play Workshop: Collected Works
    Keiichiro Ishimoto, 5th and 6th graders and teachers of a public elementary school in Hokkaido 2023 -
Education (3):
  • 2013 - 2017 Rikkyo University Graduate School of Arts Field of Study: Education
  • 2011 - 2013 Rikkyo University Graduate School of Arts Field of Study: Education
  • 2007 - 2011 Rikkyo University College of Arts Department of Education
Professional career (1):
  • 修士(教育学) (立教大学)
Work history (3):
  • 2021/04 - 現在 Nayoro City University Faculty of Health and Welfare Science
  • 2017/10 - 2021/03 Rikkyo University College of Arts
  • 2015/09 - 2021/03 Mejiro University Faculty of Human Sciences
Awards (3):
  • 2023/08 - 日本教育心理学会 城戸奨励賞 『教育心理学研究』掲載論文に対して
  • 2013/03 - 立教大学 第6回文学部100周年記念賞 修士論文に対して
  • 2011/03 - 立教大学 第4回文学部100周年記念賞 卒業論文に対して
Association Membership(s) (6):
JAPANESE COGNITIVE SCIENCE SOCIETY ,  THE JAPANESE PSYCHOLOGICAL ASSOCIATION ,  JAPAN SOCIETY OF DEVELOPMENTAL PSYCHOLOGY ,  THE JAPANESE ASSOCIATION OF EDUCATIONAL PSYCHOLOGY ,  心理科学研究会 ,  社会文化学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page