Rchr
J-GLOBAL ID:201801021447657959   Update date: Jan. 30, 2024

Komuro Hiroki

コムロ ヒロキ | Komuro Hiroki
Affiliation and department:
Job title: Associate Professor
Research field  (1): Education - general
Research keywords  (8): 身体心理学 ,  ソマティック心理学 ,  ソマティクス ,  ホリスティック教育 ,  教育方法 ,  マインドフルネス ,  身体 ,  教養
Research theme for competitive and other funds  (5):
  • 2022 - 2025 A study of the filmmaking process and body theory in Shusaku Arakawa + Madeline Gins through the construction of an archive of film materials
  • 2017 - 2022 A Study on the Idea of Reversible Destiny Based on the Construction of a Database of Arakawa Shusaku + Madeline Gins' Manuscripts.
  • 2016 - 2020 Development of Positive Mental Health Promotion Programs for Workplaces and Schools
  • 2016 - 2019 Somatic Education -Mindfulness and Cultivation-
  • 2012 - 2014 Practical and theoretical study for enbodied Learning -through reearch in bodypsychotherapies-
Papers (22):
  • 小室弘毅. 天命反転住宅の二重扉-天命反転する身体-. 東西学術研究所紀要. 2022. 55号、A91-A112頁
  • 小室弘毅. 関係性としてのマインドフルネス. 認知神経リハビリテーションジャーナル. 2022. 21号、47-60頁
  • 小室弘毅. 荒川修作の天命反転思想と子ども. 人間健康学研究. 2022. 15号、19-34頁
  • 小室弘毅. 「マインドフルネスと日本の身体文化 : 腰肚文化と骨盤呼吸法によるマインドフルネスワーク」. 関西大学人間健康学部『人間健康学研究』. 2021. 14. 39-52
  • 小室弘毅. 「荒川+ギンズにおける「使用法」の使用法-「バランスを失う」ことと積極的受動態の構え- 」. 2020. 53. 41-59
more...
MISC (12):
  • 村川 治彦, 杉本 厚夫, 三浦 敏弘, 涌井 忠昭, 小室 弘毅, 灘 英世, 安田 忠典, 中川 昌幸, 小野 善生, 宮川 治樹. Developing the Kandai style Experiential Learning Program (K-ELP) : From Practical Knowledge to Inquiring a way of living. 身体運動文化論攷. 2018. 17. 1-18
  • 小室 弘毅. somatic voices 海外寄稿 ソマティクスとソマティック心理学をつなぐもの : 台湾での経験から. VOSS : voice of somatics & somatic psychology. 2018. 4. 14-18
  • 小室 弘毅. The Education of Non-doing : The Paradoxical Principle and Art of Hakomi Body-centered Psychotherapy. ホリスティック教育研究. 2014. 17. 29-44
  • 小室 弘毅. The method of "presence" : the examination of the concept "loving presence" in Hakomi. トランスパーソナル心理学/精神医学 : 日本トランスパーソナル心理学/精神医学会誌. 2013. 13. 1. 75-92
  • 小室 弘毅. Hakomi as an educational method. Studies in holistic education. 2009. 12. 22-33
more...
Books (14):
  • 天命反転+マインドフルネス!--荒川+ギンズの天命反転思想を体験から読み解く
    『22世紀の荒川修作+マドリン・ギンズ --天命反転する経験と身体』 2019
  • 「天命反転+マインドフルネス!--荒川+ギンズの天命反転思想を体験から読み解く」
    三村尚彦・門林岳史編『22世紀の荒川修作+マドリン・ギンズ --天命反転する経験と身体』フィルムアート社 2019
  • 『ワークで学ぶ教育の方法と技術』
    ナカニシヤ出版 2019
  • なぜ教師にカウンセリング・マインドが必要なの? 学びのための、マインドフルな、他者との存在の仕方
    竹尾和子・井藤元編『ワークで学ぶ学校カウンセリング』ナカニシヤ出版 2019
  • プレゼンスの技法-ハコミの「ラビング・プレゼンス」概念から-
    日本トランスパーソナル心理学/精神医学会編『スピリチュアリティ研究の到達点と展開 日本トランスパーソナル心理学/精神医学会二十周年記念論文集』コスモスライブラリー 2019
more...
Education (2):
  • 2000 - 2000 The University of Tokyo Graduate School, Division of Education
  • Meiji University Faculty of Political Economics
Professional career (1):
  • 修士(教育学)
Work history (3):
  • 2014/04 - 現在 Kansai University Faculty of Health and Well-being
  • 2010/04 - 2014/03 Kansai University Faculty of Health and Well-being
  • 2009/04 - 2010/03 Kansai University Faculty of Letters
Committee career (1):
  • 理事
Association Membership(s) (8):
日本マインドフルネス学会 ,  日本人間性心理学会 ,  日本トランスパーソナル心理学/精神医学会 ,  日本ホリスティック教育協会 ,  全国大学国語教育学会 ,  日本教師教育学会 ,  日本教育方法学会 ,  日本教育学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page