Rchr
J-GLOBAL ID:201901001718049085   Update date: Sep. 23, 2024

Mitsuru Matsuda

マツダミツル | Mitsuru Matsuda
Affiliation and department:
Job title: Associate Professor
Research field  (1): Education - general
Research keywords  (4): Lesson Study ,  Didactics ,  Education methods ,  Education science
Research theme for competitive and other funds  (13):
  • 2024 - 2028 ドイツにおける「学習化」の展開と批判的応答-「教え」と「学び」の再定義に向けて
  • 2024 - 2027 ドイツにおける授業研究を用いた教師教育の実相とその役割の解明
  • 2022 - 2026 授業研究を軸とした教職の高度化に関する国際共同研究プラットフォームの構築
  • 2023 - 2026 デジタル教科書活用に関する教員のニーズと能力に基づく教員研修モデルの 開発・実施・改善
  • 2022 - 2026 International Cooperative Research on Lesson Study-based Teacher Education between Japan, Germany, and Austria
Show all
Papers (30):
  • 松田充. 教育方法学の立場からの「道徳教育」の検討-日本教育方法学会の動向を中心に-. 道徳教育論叢. 2024. 2. 35-40
  • Mitsuru Matsuda, Junji Bessou. Conception and Development of a Lesson Study Archive at Hyogo University of Teacher Education. 2024. 69. 1. 372-377
  • Mitsuru Matsuda. The Contemporary Development in German Didactics: Focusing on the Role of Didactics in Teacher Education. 2024. 29. 1-11
  • MORIYAMA, Jun, YAMANAKA, Kazuhide, BESSO, Junji, NAGATA, Tomoko, OKAMURA, Shouji, KAWAKAMI, Yasuhiko, KAKEGAWA, Junichi, MORIYAMA, Masaru, MATSUDA, Mitsuru, ISHINO, Hideaki, et al. Development of Curriculum Standards of Teacher Training Program for Promoting Continuing Professional Development at Hyogo University of Teacher Education. 2024. 64. 37-49
  • YAMANAKA Kazuhide, ISHINO Hideaki, SHIMIZU Yuno, UNO Hiroyuki, YAMAUCHI Toshio, MIYATA Kaori, MATSUDA Mitsuru. Teachersʼ Shifting Beliefs About Learning from a Transformative Learning Perspective. 2024. 64. 77-89
more...
MISC (4):
  • 中山あおい, 松田充, 久田敏彦. 低学力生徒のための促進戦略の特質. PISA後のドイツにおける学力向上政策と教育方法改革. 2017. 165-173
  • 松田充. 「確かめたくなる不思議」から始まる理科. 東広島市三津小学校平成27年度研究紀要. 2016. 40-40
  • 松田充. 部落差別にかかわる教科書記述の変遷に関する研究. 広島の教育史学. 2015. 5. 54-76
  • 松田充. グルーシュカ氏の「授業の教育学的再構成」プロジェクトの意義と背景-グルーシュカ氏との会話と企画への参加から見えてきたこと-. 日本の授業研究の再評価と教育方法学の展望:ドイツ教授学との対話. 2014. 83-83
Books (10):
  • 教師の総合的力量形成-学習指導と生徒指導の統合に向けて-
    ジアース教育新社 2024
  • Reconstructing Didactics through Critical Theory: Theory and Practice of Classroom Research in Germany
    Hiroshima University Press 2023
  • 学習集団研究の現在Vol.4 授業研究を軸とした学習集団による学校づくり
    溪水社 2023
  • Grenzen auflösen - Grenzen ziehen. Grenzbearbeitungen zwischen Erziehungswissenschaft, Politik und Gesellschaft.
    Barbara Budrich 2023
  • 教育の未来デザイン:「コロナ」からこれからの教育を考える
    2022
more...
Lectures and oral presentations  (41):
  • ドイツにおける教員養成の方法としての「研究による学習(Forschendes Lernen)」
    (日本教師教育学会第34回大会 2024)
  • 教員養成フラッグシップ大学から考える教師の専門性とその向上
    (日本教師教育学会第34回島根大学大会 ラウンドテーブル「教育学からみた教員養成の現在と『教員不足問題』」 2024)
  • カリキュラムを通じて「未来」はどのように計画されている/されてきたか-ドイツ教授学のアクチュアリティII-
    (日本カリキュラム学会第35回大会 2024)
  • 教育方法学の立場からの道徳教育の検討-道徳科を「反転」させるために-
    (日本道徳教育方法学会フォーラム「道徳科への期待-その現状と改善への糸口-」(兵庫教育大学神戸HLC) 2024)
  • 兵庫教育大学における授業研究アーカイブの構想と開発
    (中国四国教育学会第75回大会(広島大学) 2023)
more...
Works (1):
  • Hyogo University of Teacher Education Lesson Study Archive
    2023 - 現在
Education (3):
  • 2015 - 2018 Hiroshima University Graduate School of Education Doctor Course
  • 2013 - 2015 Hiroshima University Graduate School of Education Master Course
  • 2009 - 2013 Hiroshhima University Department of Education
Professional career (2):
  • 博士(教育学) (広島大学)
  • 修士(教育学) (広島大学)
Work history (7):
  • 2024/04 - 現在 Hyogo University of Teacher Education Center for Research in Advanced Teacher Education Associate Professor
  • 2022/04 - 2024/03 Hyogo University of Teacher Education Center for Research in Advanced Teacher Education Lecturer
  • 2019/04 - 2022/03 Graduate School of Education, Hiroshima University Assistant Professor
  • 2018/07 - 2019/03 Educational Sciences, Europa-University Flensburg Guest Scientist
  • 2018/04 - 2019/03 Research Fellowships for Young Scientist(PD)
Show all
Association Membership(s) (7):
日本教育社会学会 ,  日本教師教育学会 ,  日本カリキュラム学会 ,  JAPANESE EDUCATIONAL RESEARCH ASSOCIATION ,  The World Association of Lesson Studies ,  NATIONAL ASSOCIATION FOR THE STUDY OF EDUCATIONAL METHODS ,  THE CHUGOKU-SHIKOKU SOCIETY FOR THE STUDY OF EDUCATION
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page