Rchr
J-GLOBAL ID:201901003578390892   Update date: Feb. 01, 2024

Ariga Minatsu

Ariga Minatsu
Affiliation and department:
Job title: Associate Professor
Research field  (2): Education - general ,  Clinical psychology
Research keywords  (3): 創造性 ,  多重知能理論 ,  芸術思考
Research theme for competitive and other funds  (4):
  • 2020 - 2023 Development of a method for fostering W-type problem-solving literacy through art appreciation based on general logical thinking skills
  • 2016 - 2019 Collaborative Learning Between Different Generations:Learning Design Connecting Students, Children and Parents
  • 2013 - 2017 Class size and instructional or assessment method interaction on longitudinal academic achievement change.
  • 2013 - 2017 生きる力を育む芸術・デザイン思考による創造性開発拠点の形成
Papers (24):
  • ARIGA Minatsu, SHIMOGOORI Akio, KUNIFUJI Susumu, NAGAI Yukari. Activating Multiple Intelligences and Cultivating Inquisitiveness through Art Thinking Workshops. Journal of Japan Creativity Society. 2021. 24. 0. 170-183
  • Minatsu Ariga, Akio Shimogoori, Susumu Kunifji, Yukari Nagai. Revitalizing Multiple Intelligences and Fostering Creativity through Art Thinking Workshop. 14th INTERNATIONAL CONFERENCE on Knowledge, Information and Creativity Support Systems. 2019
  • 有賀三夏, 阪井和男, 國藤進, 下郡啓夫, 永井由佳里. 芸術思考による多重知能の活性化とその成功要因. 日本創造学会. 2019. 121-124
  • Yukari Nagai, Akio Shimogoori, Minatsu Ariga, Georgi V.Georgiev. Future Learning and Design Creativity Competency. Proceedings of the Design Society: International Conference on Engineering Design. 2019. 1. 499-508
  • 森川優輝, 織笠直人, 有賀三夏, 下郡啓夫. 芸術思考型バーチャルYouTuberの実践. 情報コミュニケーション学会第16回全国大会発表論文集. 2019. 68-71
more...
MISC (30):
  • 有賀三夏, 下郡啓夫. インサイトの発見を実現する観察力育成方法の検討. 第29回大学教育研究フォーラム. 2023
  • 森本彩, 有賀三夏, 下郡啓夫. 美術による論理思考の育成方法の開発と実践. 信学技報. 2022. 122. 196. 7-8
  • 下郡啓夫, 森本彩, 有賀三夏. 多重知能理論を応用した美術鑑賞による論理的思考の開発. 日本STEM教育学会第5回年次大会予稿集. 2022. 44. 47
  • 有賀三夏, 下郡啓夫. ホスピタルアートの実践について. 第28回 大学教育研究フォーラム. 2022
  • 下郡啓夫、有賀三夏. ホスピタルアートを応用したSTEAM教育プログラムの開発. 第28回 大学教育研究フォーラム. 2022
more...
Books (10):
  • 実例で学ぶ 創造技法
    日科技連出版社 2020 ISBN:9784817196880
  • 私だけの魅力を作るアートセラピー・ノート
    大和書房 2019 ISBN:9784479784807
  • 自分の強みを見つけよう : 「8つの知能」で未来を切り開く
    ヤマハミュージックエンタテインメントホールディングス 2018 ISBN:9784636941852
  • ワークショップのタネ
    東北芸術工科大学創造性開発研究センター 2017
  • 図画工作・美術科 理論と実践 ~新しい表現と鑑賞の授業づくりのために
    あいり出版 2016 ISBN:9784865550290
more...
Lectures and oral presentations  (101):
  • CRE-Lab.FORUM2023『創造される日常』
    (岡山大学大学院教育学研究科附属国際創造性・STEAM教育開発センター(通称CRE-Lab.))
  • インサイトの発見を実現する観察力育成方法の検討
    (第29回大学教育研究フォーラム 2023)
  • 【パネル討論】観察から創造力、共感力を育む
    (電子情報通信学会思考と言語研究 2022)
  • 武蔵野学芸専門学校・夏季講座担当「アートセラピー」
  • ホスピタルアートを応用したSTEAM教育プログラムの開発
    (第28回大学教育研究フォーラム)
more...
Education (6):
  • 2017 - 2023 Japan Advanced Institute of Science and Technology
  • 2007 - 2009 レスリー大学大学院 Expressive therapy学部Art therapy学科その後コース移動 Interdisciplinary学部・Art therapy and Healing Art studies in Education 修了 修士
  • 2005 - 2006 カンザス ピッツバーグ州立大学 Psychology学部
  • 2003 - 2005 カンザス・ピッツバーグ州立大学大学院 美術学部修了 修士
  • 1994 - 1996 Joshibi University of Art and Design
Show all
Work history (8):
  • 2022/10 - 現在 岡山大学大学院教育学研究科附属国際創造性・STEAM教育開発センター 協力教員
  • 2022/04 - 現在 Kanazawa University College of Philosophy in Interdisciplinary Sciences Associate Professor
  • 2018/04 - 2022/03 Tohoku University of Art and Design General Education
  • 2013/04 - 2018/03 Tohoku University of Art and Design
  • 2012 - 2018 University of Toyama
Show all
Committee career (6):
  • 2019/10 - 現在 日本STEM教育学会 SIG STEAM教育 副代表
  • 2018 - 現在 芸術思考学会 副会長
  • 2011 - 現在 情報コミュニケーション学会 学会員
  • 2011 - 現在 明治大学・サービス創新研究所 研究員
  • 2009 - 現在 明治大学・基層文化死生学研究所 研究員
Show all
Awards (4):
  • 2019/02 - 情報コミュニケーション学会 第16回全国大会 研究奨励賞 芸術思考型バーチャル YouTuber の実践
  • 2015/03 - 情報コミュニケーション学会 第12回全国大会 研究奨励賞 芸術思考を育む場〜大学間連携による授業実践の報告〜
  • 2015/03 - 情報コミュニケーション学会 第12回全国大会 研究奨励賞 新規事業を生み出す芸術思考
  • 2012/10 - 情報コミュニケーション学会第10回研究会 優秀発表賞 生きる力を育む芸術思考 -知的能力の統合的な育成を目指して-
Association Membership(s) (4):
日本STEM教育学会 STEAM教育研究会SIG ,  Japan Association for Communication ,  JAPAN CREATIVITY SOCIETY ,  芸術思考学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page