Rchr
J-GLOBAL ID:201901005951493861   Update date: Apr. 15, 2024

Okanda Mako

オオカンダ マコ | Okanda Mako
Affiliation and department:
Job title: 准教授
Research field  (1): Experimental psychology
Research keywords  (6): Social Cognition ,  Cpmmunication ,  Developmental Psychology ,  社会的認知 ,  コミュニケーション発達 ,  発達心理学
Research theme for competitive and other funds  (5):
  • 2023 - 2026 Children's and adults' perception of robots
  • 2018 - 子どもは誰に同意するのか -幼児におけるコミュニケーション発達の検討から-
  • 2014 - 2018 就学前児における言語質問を介したコミュニケーション能力の発達とそのプロセス
  • 2010 - 2013 就学前児のコミュニケーション能力の発達 -反応バイアスと語用論理解からの検討-
  • 2007 - 2009 子どもはなぜ「はい」と答えるのか-反応バイアスのメカニズムの検討-
Papers (27):
  • Mako Okanda, Shoji Itakura, Ildikó Király, Eszter Somogyi. Do you know the answers? Japanese and Hungarian preschoolers’ response tendencies to comprehensible and incomprehensible yes-no questions. Cognitive Development. 2023. 67. 101357-101357
  • Masanori Yamaguchi, Mako Okanda, Yusuke Moriguchi, Shoji Itakura. Young adults with imaginary companions: The role of anthropomorphism, loneliness, and perceived stress. PERSONALITY AND INDIVIDUAL DIFFERENCES. 2023. 207
  • Mako Okanda, Xianwei Meng, Yasuhiro Kanakogi, Moe Uragami, Hiroki Yamamoto, Yusuke Moriguchi. Gender stereotypes about intellectual ability in Japanese children. Scientific Reports. 2022. 12. 1
  • Kosuke Asada, Shoji Itakura, Mako Okanda, Yusuke Moriguchi, Kaori Yokawa, Shinichiro Kumagaya, Kaoru Konishi, Yukuo Konishi. Understanding of the Gricean maxims in children with autism spectrum disorder: Implications for pragmatic language development. Journal of Neurolinguistics. 2022. 63. 101085-101085
  • Mako Okanda, Kosuke Taniguchi. How do children answer questions from a physically present humanoid robot?. Infant and Child Development. 2022. 31. 3
more...
MISC (1):
  • Mako Okanda, Shoji Itakura. Understanding violations of Gricean maxims in typically developing preschoolers and adults. INTERNATIONAL JOURNAL OF PSYCHOLOGY. 2016. 51. 363-363
Books (5):
  • 質問のやりとりというコミュニケーション 板倉昭二(編著) 「発達科学の最前線 -進化する発達科学-」
    ミネルヴァ書房 2014 ISBN:9784623070534
  • 子どもはどのようにロボットをコミュニケーションの相手と見なすようになるのか 板倉昭二・北崎充晃(編著) 「ロボットを通して子どもの心を探る-ディベロップメンタル・サイバネティクス」
    ミネルヴァ書房 2013 ISBN:9784623067442
  • 子どもが「うん」と言ってしまう不思議 清水由紀・林創(編著) 「他者とかかわる心の発達心理学: 子どもの社会性はどのように育つか」
    金子書房 2012 ISBN:9784760828319
  • Children's responses to yes-no questions. In Siegal, M. & Surian, L. (Eds.), Access to Language and Cognitive Development.
    Oxford, Oxford University Press 2011 ISBN:9780199592722
  • Discovering mind: Development of mentalizing in human children. In S. Itakura & K. Fujita (Eds.), Origins of the social mind: Evolutionary and developmental View.
    2008 ISBN:9784431751793
Lectures and oral presentations  (41):
  • 幼児は意地悪をいじめと認識するか
    (日本心理学会第87回大会)
  • 大学生における空想の友達とストレス
    (日本発達心理学会大会プログラム(CD-ROM) 2021)
  • 不気味の谷とアニミズム傾向の関連 -物に対する印象への影響-
    (日本心理学会第84回大会 2020)
  • 子どもはロボットに気を使うか? -ロボット本人の質問に対する回答傾向からの検討-
    (日本心理学会第84回大会 2020)
  • ロボットは生きている? ロボットに対するアニミズム傾向の発達的変化
    (日本発達心理学会第31回大会 2020)
more...
Education (2):
  • 2005 - 2008 Kyoto University Graduate School of Letters Department of Psychology
  • 2003 - 2005 Kyoto University Graduate School of Letters Department of Psychology
Work history (12):
  • 2016/04/01 - 現在 Faculty of Psychology Faculty of Psychology Department of Psychology
  • 2016/04/01 - 現在 Graduate School of Psychology Graduate School of Psychology
  • 2015/04/01 - 2016/03/31 Graduate School of Psychology Graduate School of Psychology
  • 2015/04/01 - 2016/03/31 Faculty of Psychology Faculty of Psychology Department of Psychology
  • 2014/04 - 2015/03 Kobe Shinwa Women's University
Show all
Awards (1):
  • 2015 - 日本発達心理学会 英国心理学会発達心理学部門 キーノートスピーカー派遣
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page