Rchr
J-GLOBAL ID:201901006615609688   Update date: Nov. 17, 2024

HONDA Yumiko

ホンダ ユミコ | HONDA Yumiko
Affiliation and department:
Job title: Project Assistant Professor
Research field  (1): Japanese linguistics
Research keywords  (6): 作文 ,  漢字教育 ,  語彙教育 ,  漢語 ,  語彙 ,  コーパス
Research theme for competitive and other funds  (5):
  • 2024 - 2028 やさしい日本語の理念に基づく移民時代の持続可能な多文化社会実現のための総合的研究
  • 2023 - 2028 Development of criteria for matching learners to the lexical level of texts: An application to the teaching of Japanese as a first and a second language
  • 2024 - 2027 Investigating how Japanese Learners' Composition Writing is affected by Tools
  • 2021 - 2025 Interdisciplinary research on language education, language research and language policy based on Yasashii Nihongo as the key concept
  • 2021 - 2022 『二字漢語の透明性と日本語教育への応用』
Papers (18):
  • Methods for Collecting Stable Data on Impression Evaluations of Japanese Learners' Writings. 2024
  • 早川杏子, 本多由美子. JSL 児童生徒の漢字字形学習支援のための字形分解基準の見直しと改定-教育漢字 1,026 字を対象に-. 一橋大学国際教育交流センター紀要. 2024. 6. 95-104
  • 本多由美子. 手書き漢字の使用実態-場面に注目した調査. ことばと文字. 2023. 16. 197-205
  • HONDA Yumiko. How do Non-Kanji Japanese Learners Infer the Meaning of Transparent Two-Kanji Compound Words? : Analysis for the Meaning of Constituent Kanji and Word Formation. 2023. 11. 19-32
  • Illustrating Expressions in Medical Texts (2): Characteristics of the suffi x “jou”. Proceedings of Language Resources Workshop. 2022. 1. 283-295
more...
MISC (2):
  • 本多由美子. 『あたらしい漢字指導のカタチ-外国にルーツを持つ児童生徒が学ぶために 第6回 学習者による字形分解』. リベラルアーツ検定クイズ. 2021
  • 本多由美子. 『あたらしい漢字指導のカタチ-外国にルーツを持つ児童生徒が学ぶために 第4回 字形学習の負担を軽減するための字形分解』. リベラルアーツ検定クイズ. 2021
Books (6):
  • 日本語研究者がやさしく教える「きちんと伝わる」文章の授業
    日本実業出版社 2023 ISBN:4534059868
  • 一語から始める小さな日本語学
    ひつじ書房 2022 ISBN:482341148X
  • The Transparency of Two-Kanji Compound Words
    2022 ISBN:4874248896
  • データ科学×日本語教育
    ひつじ書房 2021 ISBN:4823410998
  • 日本語文章チェック事典
    東京堂出版 2021 ISBN:4490109253
more...
Lectures and oral presentations  (18):
  • 中国語話者の日本語作文から見る語彙の発達 -印象評価データを用いた分析-
    (NINJAL国際シンポジウム 2024)
  • 高校生の手書き漢字における書き誤りの傾向
    (言語資源ワークショップ2024 2024)
  • 読後の印象評価の設計-クラウドソーシングを用いた日本語母語話者への調査-(日本語学会2024年度春季大会 ワークショップ 「日本語学習者の作文コーパスの構築に向けて-メタ情報付与の方法-」)
    (日本語学会2024年度春季大会 2024)
  • 漢字字形学習のための教育漢字1,026 字の字形分解-JSL 児童生徒のための効率的な漢字学習を目指して-
    (2023年度日本語教育学会秋季大会 2023)
  • 縦断作文コーパスに見る学習者の日本語習得過程
    (日本語学会2023年度秋季大会 2023)
more...
Education (3):
  • 2016 - 2020 Hitotsubashi University Graduate School of Language and Society
  • 2014 - 2016 Hitotsubashi University Graduate School of Language and Society
  • Hitotsubashi University Faculty of Social Sciences
Professional career (1):
  • Ph.D. (Hitotsubashi University)
Work history (11):
  • 2023/04 - 現在 National Institute for Japanese Language and Linguistics
  • 2022/04 - 現在 National Institute for Japanese Language and Linguistics
  • 2021/04 - 現在 Toyo University
  • 2020/10 - 2023/03 National Institute for Japanese Language and Linguistics
  • 2020/04 - 2023/03 Hitotsubashi University Mori Arinori Institute for Higher Education and Global Mobility Center for Global Education and Exchange
Show all
Awards (3):
  • 2022/11 - 国立国語研究所 第二十五回 所長賞
  • 2022 - 2022年度「公益信託田島毓堂語彙研究基金」学術賞 「二字漢語の透明性と日本語教育への応用」
  • 2016 - 平成28年度「公益信託田島毓堂語彙研究基金」研究助成 「二字漢語と構成漢字の意味の結びつきに関する研究-日本語学習者と日本語母語話者を対象とした意味の結びつきの調査-」
Association Membership(s) (7):
社会言語科学会 ,  小出記念日本語教育学会 ,  日本語教育学会 ,  日本語学会 ,  日本漢字学会 ,  語彙研究会 ,  計量国語学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page