Rchr
J-GLOBAL ID:201901007303946152   Update date: Apr. 11, 2024

Ichie Ai

Ichie Ai
Affiliation and department:
Research field  (2): Foreign language education ,  Japanese language education
Research keywords  (6): 第二言語習得 ,  日本語教育学 ,  Function-to-form Analysis ,  Crosslinguistic Influence ,  Conceptual Transfer ,  通言語的影響
Papers (10):
  • 市江愛, 川久保華世, 烏日哲. 言語景観調査を通じた国際共修の試み-多文化共生に向けた日本語授業の実践から-. 成城大学 共通教育論集. 2024. 16. 89-114
  • Developing a New Japanese Language Proficiency Test in a Simplified Method: Report on Preliminary Implementation of the "Simple Japanese Test". 2024. 26. 39-50
  • The Development of the ‘Simple Japanese Test’ for the use in Japanese Language Education and Research -With a focus on the development process and item analysis results-. 2023. 1. 19-27
  • Ai Ichie. How to Accept the Differences between Hypothetical Condionals and Generic Conditionals: A study of Acceptability Judgement Tasks in both L1 and L2. 2022. 4. 3-13
  • 市江愛. 日本語学習者のモシの使用に関する一考察-KYコーパスにおける学習者の第一言語・習熟度別の違いに着目して-. 国立国語研究所論集. 2022. 22. 125-136
more...
Books (3):
  • 日本語研究者がやさしく教える「きちんと伝わる」文章の授業
    日本実業出版社 2023 ISBN:4534059868
  • 日本語文章チェック事典
    東京堂出版 2021 ISBN:4490109253
  • Linguistic Approaches to Analyzing Business Japanese Using Crowdsourcing
    2020 ISBN:9784823410161
Lectures and oral presentations  (8):
  • 生成 AI を活用した多読用リソース開発の試み
    (第8回未来志向の日本語教育 口頭発表 2024)
  • 日本語教育研究のための「かんたん日本語テスト」の開発 -信頼性と妥当性の検証-
    (2022年度日本語教育学会秋季大会 2022)
  • 日本語母語話者と学習者はいつモシを使用するのか-モシの機能に着目して-
    (関西日本語研究会 2019)
  • 日本語学習者の「条件」表現と「モシ」-母語による違いから-
    (2018年度日本語教育学会秋季大会 2018)
  • 第二言語習得における通言語的影響と概念の転移に関する探索的研究-仮説条件と一般条件の表現差を手がかりに-
    (2018年度大韓日本文化学会 2018)
more...
Education (4):
  • 2017 - 2020 Tokyo Metropolitan University
  • 2019 - 2020 ウィーン大学 東アジア学科日本学(客員研究員)
  • 2014 - 2017 Tokyo Metropolitan University
  • 2005 - 2009 Tokyo Metropolitan University Faculty of Urban Liberal Arts
Professional career (2):
  • 修士(日本語教育学) (首都大学東京)
  • 博士(日本語教育学) (東京都立大学)
Work history (10):
  • 2022/10 - 現在 Tokyo Metropolitan University International Center
  • 2021/09 - 現在 Seijo University
  • 2021/04 - 現在 Seijo University
  • 2023/04 - 2024/03 Otsuma Women's University
  • 2021/04 - 2022/09 Hitotsubashi University
Show all
Committee career (2):
  • 2018/07 - 2020/07 首都大学東京・東京都立大学 日本語・日本語教育研究会 研究委員会
  • 2016/07 - 2018/07 首都大学東京・東京都立大学 日本語・日本語教育研究会 会計監査
Awards (4):
  • 2022/11 - 国立国語研究所 第25回 所長賞
  • 2022/04 - (日本語教育学会) 2021年度日本語教育学会 『日本語教育』論文賞
  • 2021/11 - (国立国語研究所) 第23回 若手研究者奨励賞
  • 2019/04 - JEES(日本国際教育支援教会) JEES日本語教育普及奨学金・検定
Association Membership(s) (4):
日本語/日本語教育研究会 ,  日本第二言語習得学会(J-SLA) ,  日本語教育学会 ,  第二言語習得研究会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page