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J-GLOBAL ID:201901007303946152   Update date: Sep. 02, 2024

Ichie Ai

Ichie Ai
Affiliation and department:
Research field  (2): Foreign language education ,  Japanese language education
Research keywords  (6): 第二言語習得 ,  日本語教育学 ,  Function-to-form Analysis ,  Crosslinguistic Influence ,  Conceptual Transfer ,  通言語的影響
Research theme for competitive and other funds  (2):
  • 2024 - 2028 日本語アカデミック・ライティング支援のチューター育成における研修転移と熟達化
  • 2024 - 2028 条件表現の概念差における中国人日本語学習者の思考過程の解明
Papers (10):
  • 市江愛, 川久保華世, 烏日哲. 言語景観調査を通じた国際共修の試み-多文化共生に向けた日本語授業の実践から-. 成城大学 共通教育論集. 2024. 16. 89-114
  • Developing a New Japanese Language Proficiency Test in a Simplified Method: Report on Preliminary Implementation of the "Simple Japanese Test". 2024. 26. 39-50
  • The Development of the ‘Simple Japanese Test’ for the use in Japanese Language Education and Research -With a focus on the development process and item analysis results-. 2023. 1. 19-27
  • Ai Ichie. How to Accept the Differences between Hypothetical Condionals and Generic Conditionals: A study of Acceptability Judgement Tasks in both L1 and L2. 2022. 4. 3-13
  • 市江愛. 日本語学習者のモシの使用に関する一考察-KYコーパスにおける学習者の第一言語・習熟度別の違いに着目して-. 国立国語研究所論集. 2022. 22. 125-136
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Books (3):
  • 日本語研究者がやさしく教える「きちんと伝わる」文章の授業
    日本実業出版社 2023 ISBN:4534059868
  • 日本語文章チェック事典
    東京堂出版 2021 ISBN:4490109253
  • Linguistic Approaches to Analyzing Business Japanese Using Crowdsourcing
    2020 ISBN:9784823410161
Lectures and oral presentations  (9):
  • Preliminary Analysis of Impression Evaluation for Symbol Use in Chat
    (2024)
  • 生成 AI を活用した多読用リソース開発の試み
    (第8回未来志向の日本語教育 口頭発表 2024)
  • 日本語教育研究のための「かんたん日本語テスト」の開発 -信頼性と妥当性の検証-
    (2022年度日本語教育学会秋季大会 2022)
  • 日本語母語話者と学習者はいつモシを使用するのか-モシの機能に着目して-
    (関西日本語研究会 2019)
  • 日本語学習者の「条件」表現と「モシ」-母語による違いから-
    (2018年度日本語教育学会秋季大会 2018)
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Education (4):
  • 2017 - 2020 Tokyo Metropolitan University
  • 2019 - 2020 ウィーン大学 東アジア学科日本学(客員研究員)
  • 2014 - 2017 Tokyo Metropolitan University
  • 2005 - 2009 Tokyo Metropolitan University Faculty of Urban Liberal Arts
Professional career (2):
  • 修士(日本語教育学) (首都大学東京)
  • 博士(日本語教育学) (東京都立大学)
Work history (10):
  • 2022/10 - 現在 Tokyo Metropolitan University International Center
  • 2021/09 - 現在 Seijo University
  • 2021/04 - 現在 Seijo University
  • 2023/04 - 2024/03 Otsuma Women's University
  • 2021/04 - 2022/09 Hitotsubashi University
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Committee career (3):
  • 2023/07 - 現在 首都大学東京・東京都立大学 日本語・日本語教育研究会 研究委員会 幹事
  • 2018/07 - 2020/07 首都大学東京・東京都立大学 日本語・日本語教育研究会 研究委員会
  • 2016/07 - 2018/07 首都大学東京・東京都立大学 日本語・日本語教育研究会 会計監査
Awards (4):
  • 2022/11 - 国立国語研究所 第25回 所長賞
  • 2022/04 - (日本語教育学会) 2021年度日本語教育学会 『日本語教育』論文賞
  • 2021/11 - (国立国語研究所) 第23回 若手研究者奨励賞
  • 2019/04 - JEES(日本国際教育支援教会) JEES日本語教育普及奨学金・検定
Association Membership(s) (4):
日本語/日本語教育研究会 ,  日本第二言語習得学会(J-SLA) ,  日本語教育学会 ,  第二言語習得研究会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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