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J-GLOBAL ID:201901007321518176
Update date: Sep. 09, 2024
Hayata Toru
Hayata Toru
Affiliation and department:
Job title:
Associate Professor
Research field (1):
Science education
Research keywords (1):
Didactics of Mathematics Education
Research theme for competitive and other funds (8):
- 2024 - 2027 教授パラダイムの転換による新しいカリキュラムとその移行に関する人間学的研究
- 2020 - 2024 An international-collaborated study on the methodology for international comparison of lesson study
- 2020 - 2021 算数教科書「図形」領域における説明の発達に関する研究
- 2018 - 2020 Elementary student's mathematical hypothetis and explanation: to identify scientifically their situation
- 2019 - 2020 間接証明法の認識の様相に関する研究-転換法と同一法に関する中学生の認識に焦点を当てて-
- 2018 - 2019 教員養成におけるpre-service teacherによる授業設計の国際比較に関する研究
- 2016 - 2017 数学学習における子どもへの支援に関する実践研究
- 2013 - 2014 特殊から一般へと記述された教科書構築原理の探求
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Papers (34):
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Toru Hayata, Yusuke Shinno, Akio Matsuzaki, Tatsuya Mizoguchi. Identifying the Logos Block that Composes Para-didactic Praxeology in Mathematics Lesson Design: Case Studies from Pre-service Teachers in Japan. Trends in Mathematics. 2024. 475-488
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HAYATA Toru. The character of geometrical knowledge to be taught in mathematics textbook for Japanese elementary school. 2024. 39. 65-81
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Ryoto Hakamata, Yusuke Uegatani, Toru Hayata. How do open-ended problems promote indirect argumentation? Conceptual replications in a Japanese secondary school. The Journal of Mathematical Behavior. 2023. 70. 101026-101026
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早田 透, 阿部 好貴, 石橋 一昴, 大谷 洋貴, 影山 和也, 福田 博人. デジタル環境,ICT環境における数学教育. 数学教育学研究 : 全国数学教育学会誌 = Journal of JASME : research in mathematics education. 2023. 29. 2. 93-107
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早田 透, 真野 祐輔, 松嵜 昭雄. Identifying the logosblock that composes para-didactic praxeology in mathematics lesson design: Case studies from pre-service teachers in Japan. Pre-proceedings of 7th international conference on the Anthropological Theory of the Didactics. 2022. -. 405-420
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MISC (8):
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HAYATA Toru, MIZOGUCHI Tatsuya, MATSUZAKI Akio, SHINNO Yusuke. A first study on the lesson designers’ conditions and constraints that characterize the process of lesson design. JSSE Research Report. 2020. 34. 8. 29-34
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大久保 貴裕, 早田 透. 小学校算数における説明することをとらえる枠組みの研究. 秋期研究大会発表集録 / 日本数学教育学会 編. 2019. 52. 399-402
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馬渕 孝浩, 早田 透. 現代化における教育思想の変遷に関する研究 : リサーチ・プログラム論に基づく枠組みを用いた分析. 秋期研究大会発表集録 / 日本数学教育学会 編. 2019. 52. 453-456
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袴田 綾斗, 上ヶ谷 友佑, 早田 透. 間接的説明の表現に影響を与える文化的要素の考察-「矛盾」の言語使用に注目して-. 日本科学教育学会年会論文集. 2019. 43. 289-292
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早田 透. 数学学習における一般化の機能に関する研究-A Study on the Function of Generalization in Mathematics Learning. 日本数学教育学会誌. 数学教育学論究 = Journal of Japan Society of Mathematical Education. Research journal of mathematical education / 日本数学教育学会 編. 2017. 107・108. 5-12
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Books (8):
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わくわく 算数5 [算数 520]
啓林館 2024 ISBN:4402047242
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未来を拓くICT教育の理論と実践
東洋館出版社 2024 ISBN:9784491054537
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新・教職課程演習第19巻 中等数学科教育
協同出版 2021 ISBN:9784319003600
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「コロナ」から学校教育をリデザインする : 公教育としての学校を捉える視点
溪水社 2021 ISBN:9784863275621
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深い学びを支える算数教科書の数学的背景
東洋館出版社 2020 ISBN:4491039798
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Lectures and oral presentations (64):
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ICT 活用の動向に関する考察
(全国数学教育学会第58回研究発表会(広島大学) 2023)
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デジタル環境/ICT環境における数学教育
(全国数学教育学会 第50回研究発表会(埼玉大学) 2022)
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Identifying the logos block that composes para-didactic praxeology in mathematics lesson design: Case studies from pre-service teachers in Japan
(h international conference on the Anthropological Theory of the Didactics 2022)
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How can we classify the teachers’ para-didactic praxeologies in different institutional settings?
(The 14th International Congress on Mathematical Education (Online) 2021)
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デジタル環境/ICT環境における数学教育
(全国数学教育学会第54回研究発表会(オンライン) 2021)
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Education (2):
- 2015 - 2015 Hiroshima University
- 2011 - 2011 Tottori University
Professional career (1):
Work history (3):
- 2022/04 - 現在 Naruto University of Education Associate Professor
- 2017/04 - 2021/03 Naruto University of Education Department of Mathematics Education
- 2016/04 - 2017/03 Fukuyama Junior and Senior High School Attached to Hiroshima University
Awards (3):
- 2019/03 - 11th HOPE meeting with Nobel Laureates Unique Presentation Award (Team G)
- 2015/02 - 全国数学教育学会 全国数学教育学会学会奨励賞
- 2014/11 - 日本数学教育学会 日本数学教育学会研究奨励賞
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