Rchr
J-GLOBAL ID:201901007335753097   Update date: Nov. 11, 2024

Hihara Shogo

ヒハラ ショウゴ | Hihara Shogo
Affiliation and department:
Job title: Associate Professor
Research field  (1): Educational psychology
Research keywords  (3): アイデンティティ ,  青年期 ,  文化
Research theme for competitive and other funds  (12):
  • 2023 - 2026 青年のデジタルコミュニケーションがアイデンティティ発達に果たす役割の体系的研究
  • 2022 - 2026 青年期アイデンティティ形成のメカニズムの解明と介入に関する複合的研究
  • 2024 - 2025 日本人青年における文化的価値観との交渉過程とアイデンティティ発達
  • 2023 - 2024 日本社会における青年のアイデンティティ発達の特徴:マスターナラティブ・アプローチによる検討
  • 2023 - 2024 社会の「あるべき生き方」に沿えない若者のひきこもりと,アイデンティティの再構築による回復
Show all
Papers (35):
  • Yolanda Pastor-Ruiz, Shogo Hihara, David Martínez-Iñigo, Vanesa Pérez-Torres, Victoria Williamson, Sara Erreygers, Lucia Magis-Weinberg, Yasuhiro Iwasa. Online prosocial behavior during adolescence: Cross-national and gender invariance and differences in four countries. Journal of Children and Media. 2024
  • Kazumi Sugimura, Shogo Hihara, Kai Hatano, Tomotaka Umemura, Elisabetta Crocetti. The interplay between personal identity and social identity among vocational high school students: A three-wave longitudinal study. Journal of Youth and Adolescence. 2024
  • Kai Hatano, Shogo Hihara, Manabu Tsuzuki, Reiko Nakama, Kazumi Sugimura. Does employment status matter for emerging adult identity development and life satisfaction? A two-wave longitudinal study. Journal of Youth and Adolescence. 2024
  • Kai Hatano, Tetsuya Kawamoto, Shogo Hihara, Kazumi Sugimura, Megumi Ikeda, Satoshi Tanaka, Jun Nakahara. Relationship between personality traits and subjective well-being in emerging adulthood: Moderating role of independent and interdependent self-construal. Journal of Youth and Adolescence. 2023
  • Inga Truskauskaite-Kuneviciene, Kazumi Sugimura, Kazuaki Abe, Shoho Hihara, Lina Jovarauskaite, Yuka Kamite, Paulina Zelviene, Evaldas Kazlauskas. Exploring trauma exposure and post-traumatic stress in university students of different identity statuses in Lithuania and Japan. Development and Psychopathology. 2023
more...
MISC (7):
  • 日原尚吾. Go Slowly, Progress Gradually. 2024
  • 日原尚吾, 杉村和美, 安居元紀. 社会の「あるべき生き方」に沿えない若者のひきこもりと,アイデンティティの再構築による回復. マツダ財団助成 研究報告書 (青少年健全育成関係). 2024. 36. 33-41
  • 岩佐康弘, 石崎和也, 日原尚吾. 中学生及び高校生における教師の自律性支援への認知と学校適応感:教育相談への示唆. 梅光学院大学論集. 2023. 56. 61-71
  • Shogo Hihara, Yasuhiro Iwasa, Kazumi Sugimura. Hikikomori Traits and Career Choices Among Youth Engaging in a Job Search: Implications for student counseling and career guidance. 2021. 2. 1-8
  • Shogo Hihara, Kazumi Sugimura. Roles of emotional separation and parental trust on autonomy in elementary and junior high school students. Hiroshima Psychological Research. 2020. 19. 31-46
more...
Books (5):
  • 宗教が拓く心理学の新たな世界:なぜ宗教・スピリチュアリティが必要なのか
    福村出版 2023
  • あなたの経験とつながる教育心理学
    ミネルヴァ書房 2023
  • 心の中はどうなっているの?高校生の「なぜ」に答える心理学
    2023
  • 新・教職課程演習 第8巻 特別活動・生徒指導・キャリア教育
    協同出版 2021
  • 世代継承性研究の展望:アイデンティティから世代継承性へ
    ナカニシヤ出版 2018
Lectures and oral presentations  (64):
  • 日本の社会文化的期待と青年のアイデンティティ発達
    (日本青年心理学会第32回大会 2024)
  • 大学から職場への移行は青年のBig Five特性にネガティブな影響を与える
    (日本青年心理学会第32回大会 2024)
  • 青年期および成人形成期におけるアイデンティティ発達と社会的比較の関連
    (日本青年心理学会第32回大会 2024)
  • トランスジェンダー青年におけるアイデンティティ発達と適応の関連
    (日本青年心理学会第32回大会 2024)
  • The interplay between personal identity and social identity among vocational high school students: A three-wave longitudinal study
    (The 19th biennial conference of European Association for Research on Adolescence (Symposium) 2024)
more...
Education (3):
  • 2016 - 2019 Hiroshima University Graduate School of Education
  • 2014 - 2016 Hiroshima University Graduate School of Education
  • 2010 - 2014 Hiroshima University School of Education
Professional career (1):
  • 博士 (心理学) (広島大学)
Work history (5):
  • 2022/04 - 現在 Matsuyama University Faculty of Business Administration Department of Business Administration
  • 2020/04 - 2022/03 広島大学大学院人間社会科学研究科 心理学講座 助教
  • 2019/10 - 2020/03 日本学術振興会 特別研究員 (PD)
  • 2019/10 - 2020/02 University of Minnesota, Visiting scholar
  • 2018/04 - 2019/09 日本学術振興会 特別研究員 (DC2)
Committee career (7):
  • 2024/07 - 現在 International Society for Research on Identity Program Committee
  • 2022/03 - 現在 『宗教/スピリチュアリティ心理学研究』編集委員
  • 2020/07 - 現在 Identity: An International Journal of Theory and Research Editorial Board
  • 2018/09 - 現在 European Association for Research on Adolescence Student and Early Career Network National representative
  • 2023/07 - 2024/06 International Society for Research on Identity Program Committee, Chair
Show all
Awards (9):
  • 2024/03 - 日本発達心理学会 国際奨励賞
  • 2023/02 - Identity: An International Journal of Theory and Research Identity Emerging Scholar Best Manuscript Award Identity formation and school experience among university students in a teacher training program: A four-wave longitudinal study during the teaching practicum
  • 2021/02 - 公益信託 小貫英教育学研究助成記念基金 小貫英教育賞(心理学分野)
  • 2020/09 - European Association for Research on Adolescence EARA 2020 travel award
  • 2018/12 - 中国四国心理学会 第74回大会優秀発表賞
Show all
Association Membership(s) (6):
Society for the Study of Emerging Adulthood ,  中国四国心理学会 ,  European Association for Research on Adolescence ,  International Society for Research on identity ,  JAPAN SOCIETY OF YOUTH AND ADOLESCENT PSYCHOLOGY ,  JAPAN SOCIETY OF DEVELOPMENTAL PSYCHOLOGY
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page