Rchr
J-GLOBAL ID:201901007661677775   Update date: Feb. 01, 2024

Kazuhiko Nakamoto

ナカモト カズヒコ | Kazuhiko Nakamoto
Affiliation and department:
Research field  (3): Primary/secondary education and curricula ,  Education - general ,  Geography
Research keywords  (3): 社会科教育 ,  地理教育 ,  Social Studies Education
Research theme for competitive and other funds  (5):
  • 2020 - 2024 アジアにおける社会系教科教育に求められる新たな市民性育成教育の再構築
  • 2020 - 2023 Harvard Judisprudential Approach in Japan: Theory and Practice
  • 2017 - 2020 Construction of Lesson Study Methodology of Social Studies based on the Concept of Collaborative Dialogue that Adapts to Diverse School Situation
  • 2011 - 2015 Development and Verification of a Regional Geography Class Model based on a New Geography Education Framework
  • 2011 - 2014 International investigation and development of curricula integrating national history and world history, and correlating geography and history in secondary social studies.
Papers (18):
  • 中本 和彦. 中学校社会科・地理歴史科・公民科における「見方・考え方」と問いと知識との関係 : 地理・歴史と公民の異同が示唆するもの. 龍谷教職ジャーナル = Ryukoku journal of teacher education / 龍谷教職ジャーナル編集委員会 編. 2022. 9. 65-79
  • 中本 和彦. 教育実習巡回指導における学校現場の状況に応じた公民科の授業改善に向けた指導 : 現代社会・単元「よく生きるとは : 哲学と人間」の授業改善. 龍谷教職ジャーナル = Ryukoku journal of teacher education / 龍谷教職ジャーナル編集委員会 編. 2022. 9. 99-111
  • 公的研修機関における社会科教員の力量形成 : 教育センター長期研修についての語りが示唆するもの. 2021. 51. 53-62
  • Kazuhiko NAKAMOTO. Investigate Teachers' Practical Problems When They Give Classes in Social Studies : What Did the Teachers Discuss about Social Studies Classes at the Workshop?. 社会認識教育学研究. 2019. 34. 1-10
  • 中本 和彦. Secondary school geography classes reflecting on our own social perceptions : The unit "American society seen from the presidential election" for nurturing more insightful citizens. 社会科研究. 2017. 86. 1-12
more...
MISC (35):
  • 中本和彦, 砂川航大. 教室に魅力ある地理教材を8 社会的レリバンスを育むGIS活用事例の学習. 地理. 2023. 68. 7. 76-81
  • 中本 和彦. 書評 伊藤直之編著『地理歴史授業の国際共同開発と教師への普及ー資質・能力の多様性と学際性を視点としてー』. 社会系教科教育学会. 2022. 34. 103-104
  • 中本 和彦. 特集 3観点の学習評価を位置づけた社会科授業プラン 3 指導と評価の一体化の視点から考える授業づくり 手立てとポイント 主体的・対話的で深い学びの視点からの授業改善と評価 つまずきから授業を変える!~○と●の二つの評価~. 教育科学社会科教育. 2022. 59. 12. 22-25
  • 中本 和彦. 特集 最新情報で考える!価値ある学習課題と単元デザイン 4 最新情報で考える!「価値ある学習課題」テーマ ベスト5 地理 「価値ある学習課題」は本質に迫る!. 教育科学社会科教育. 2022. 59. 3. 18-19
  • 橋本 雅子, 中本 和彦, 大西 俊弘. 学校教育の現代的課題への取り組みと教員養成に係る調査研究(1)岡山理科大学附属高等学校・国際バカロレア教育から見えてくるもの-2021年度教職FDプロジェクト報告. 龍谷教職ジャーナル = Ryukoku journal of teacher education / 龍谷教職ジャーナル編集委員会 編. 2022. 9. 133-138
more...
Books (35):
  • 考えを深めるための教育課程
    ミネルヴァ書房 2023 ISBN:9784623093403
  • 優れた社会科授業づくりハンドブック-型にはまらない多様な授業を創る-
    明治図書出版 2022 ISBN:9784183778208
  • つまずきから授業を変える!高校地理「PDCA」授業&評価プラン
    明治図書出版 2022 ISBN:9784183896353
  • 中学校社会指導スキル大全 : 12ジャンル70本のすぐに使える授業技術完録
    明治図書出版 2022 ISBN:9784184522336
  • 高等学校地理総合 : 世界を学び、地域をつくる
    第一学習社 2022 ISBN:9784804020716
more...
Works (6):
  • 主体的・対話的で深い学びを実現する社会科学習指導のあり方-さまざまな学習評価の方法・評価に焦点をあてて-
    原田智仁, 峯明秀, 中本和彦, 角田将士他 2020 -
  • これからの時代に求められる資質・能力を育成するための社会科学習指導の研究:社会科リテラシーの系統的育成
    原田智仁, 峯明秀, 中本和彦, 岩野清美他 2018 -
  • 社会参加を視点とした中学校社会科の教材と評価に関する研究
    原田智仁, 峯明秀, 中本和彦, 岩野清美他 2016 -
  • 社会科における「思考・判断・表現」の評価に関する研究
    原田智仁, 峯明秀, 中本和彦, 井上奈補, 石川照子他 2014 -
  • 社会科の「活用する力」の育成と評価に関する研究
    原田智仁, 峯明秀, 中本和彦他 2012 -
more...
Education (3):
  • 2008 - 2011 兵庫教育大学大学院 連合学校教育学研究科 教科教育実践学専攻社会系教育連合講座
  • 1997 - 1999 Hyogo University of Teacher Education
  • 1987 - 1991 Hiroshima University
Professional career (2):
  • 修士(学校教育学) (兵庫教育大学)
  • 博士(学校教育学) (兵庫教育大学)
Work history (18):
  • 2023/05 - 現在 Ryukoku University Faculty of Law, Department of Law
  • 2023/04 - 現在 Ryukoku University Faculty of Law Department of Law
  • 2021/04 - 2023/03 Ryukoku University
  • 2019/04 - 2023/03 Ryukoku University Faculty of LawDepartment of Law
  • 2008/04 - 2022/03 Ritsumeikan University
Show all
Committee career (16):
  • 2020/04 - 現在 日本社会科教育学会 評議員
  • 2019/04 - 現在 日本地理教育学会 評議員
  • 2016/04 - 現在 社会系教科教育学会 理事
  • 2014/04 - 現在 全国社会科教育学会 理事
  • 2020/05 - 2022/03 国立教育政策研究所 評価規準,評価方法等の工夫改善に関する調査研究協力者
Show all
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page