Rchr
J-GLOBAL ID:201901008142787080   Update date: Mar. 28, 2024

Kubo Tomomi

クボ トモミ | Kubo Tomomi
Affiliation and department:
Other affiliations (1):
  • Ryukoku University
Research field  (3): Sociology of education ,  Clinical psychology ,  Local studies
Research keywords  (7): 地域自治 ,  まちづくり ,  シチズンシップ ,  地域公共人材 ,  人材育成 ,  ソーシャル・イノベーション ,  アクティブ・ラーニング
Research theme for competitive and other funds  (6):
  • 2023 - 2024 「小中学校と地域をつなぐ人材育成に関する実証的研究-堺市のコミュニティ・スクール調査を事例として-」
  • 2021 - 2024 地域連携型教育による関係人口育成プロセスの実証研究ー「協育学」の創設を目指して
  • 2018 - 2022 大学/地域連携による「媒介的コミュニティ」の研究ーアクティブラーニングに注目し
  • 2017 - 2018 学問的交流における意義と効果に関する実証的研究 -「大学のまちの京都・学生のまち京都」の魅力を生かした学問的交流の場の提言に向けて」-
  • 2015 - 2016 地域連携活動への参加が学生の意識に与える影響の分析に基づく効果的な大学・地域連携科目及び事業の開発に向けた研究
Show all
Papers (18):
  • Akane Skurai, Tomomi Kubo. Positive Local Transformation through Continuing University-Community Collaboration:A Case Study of Community-Based Learning at the Faculty of Policy Science, Ryukoku Univeristy. 2024. 32. 24-31
  • Tomomi Kubo, Akane Sakurai, Kazuyo Murata. Analysis of University Students' Learning through Socially Collaborative Active Learning : A Case Study of Faculty of Policy Science at Ryukoku University. Ryukoku Journal of Policy Science. 2022. 12. 1. 15-28
  • 久保友美. 大学のアクティブ・ラーニングプログラムのオンライン化による制限と可能性. 季報唯物論研究. 2022. 159. 104-110
  • 龍谷大學政策學院之地方合作型教育所辦「互惠學習社區」之形成. 2022
  • A Practical Study on Inquiry-based Learning in University-High School Collaborations : Factors Affecting Students' Skills and Perceptions about Inquiry-based Learning. Journal of education and research for regional alliances. 2021. 6. 33-49
more...
Books (6):
  • 「対話」を通したレジリエンントな地域社会のデザイン
    日本評論社 2022
  • はじめてのファシリテーション ー実践者が語る手法と事例
    昭和堂 2019
  • 包摂的発展という選択 ーこれからの社会の「かたち」を考える
    日本評論社 2019
  • Depopulation,Deindustrialisation&Disasters;Building Sustainable Communities in Japan
    Palgrave macmillan 2019
  • 連携アプローチによるローカルガバナンス-地域レジリエンス論の構築に向けて
    日本評論社 2017
more...
Lectures and oral presentations  (14):
  • Community Based Learningから見える大学と地域の変化と課題 ー龍谷大学政策学部での取り組みを事例にー
    (日本公共政策学会 2019年度第23回研究大会 2019)
  • Community Based Learningによる成果と課題 -学生と地域の変化に着目して-
    (第24回FDフォーラム 2019)
  • 学生と地域がともに学び合う「Community Based Learning」による地域公共人材育成
    (第23回FDフォーラム 2018)
  • 大学コンソーシアム京都を活用した「初級地域公共政策士」の共同開発
    (第22回FDフォーラム 2017)
  • 大学/地域連携型アクティブ・ラーニングによる「学びのコミュニティ」の形成 -京都発人材育成モデル「地域公共政策士」の取組からー
    (第23回大学教育研究フォーラム 2017)
more...
Education (3):
  • 2007 - 2013 Doshisha University Graduate School of Policy and Management Policy and Management
  • 2004 - 2007 Doshisha University Graduate School of Policy and Management Policy and Management
  • 2000 - 2004 Doshisha Women's College of Liberal Arts Faculty of Contemporary Social Studies Department of Social System Studies
Professional career (2):
  • 博士(政策科学) (同志社大学)
  • 修士(政策科学) (同志社大学)
Work history (19):
  • 2023/04 - 現在 Ryukoku University Faculty of Policy Science
  • 2022/04 - 現在 Kansai University Faculty of Health and Well-being
  • 2020/04 - 現在 特定非営利活動法人きょうとNPOセンター フェロー
  • 2020/04 - 現在 Ryukoku University Research Centre for the Local Public Human Resources and Policy Development
  • 2016/05 - 現在 一般財団法人社会的認証開発推進機構 理事・研究員
Show all
Committee career (3):
  • 2016/11 - 現在 一般社団法人紡ぐネットワーク 監事
  • 2016/05 - 現在 一般財団法人社会的認証開発推進機構 理事
  • 2020/07 - 2021/03 京都府与謝野町 野田川地域の社会教育施設及び就学前教育・保育施設のあり方検討委員
Association Membership(s) (3):
日本地域政策学会 ,  日本公共政策学会 ,  日本NPO学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page