Rchr
J-GLOBAL ID:201901010793230479
Update date: Oct. 21, 2024
Okada Fukiko
Okada Fukiko
Affiliation and department:
Job title:
lecturer
Research field (3):
Literature - General
, Aesthetic practices
, Aesthetics and art studies
Research keywords (9):
岸田理生
, 演劇
, Asia
, Performing Arts
, 共同性
, Minority
, Community
, Criticism
, Performance
Research theme for competitive and other funds (7):
- 2023 - 2027 1990年代の日韓演劇交流史研究-個人ネットワークを軸に
- 2024 - 2025 旧真田山陸軍墓地芸術プロジェクト
- 2024 - 2025 「旧真田山陸軍墓地芸術プロジェクト」-舞台芸術を用いた〈他者〉との対話の場の構築と継続
- 2023 - 2024 舞台芸術を用いた〈他者〉との対話の場の構築と継続-旧真田山陸軍墓地を巡る二つの創作を通して
- 2022 - 2023 劇作家岸田理生に関する聞き取り調査とフィールドワーク
- 2019 - 2020 「踊りで維新派を研究する試み-『アマハラ』の登場人物を巡る旅を通して-」
- 2019 - 2020 The Study of Korean-Japan Theatrical Exchange in 1990s especially concerning a Playwright Rio Kishida's activity
Show all
Papers (13):
-
岡田蕗子. 岸田理生の劇中に用いられる「待つ女」の表象の分析-戯曲『宵待草』、『恋 其之弐』、『三人姉妹』を手掛りに. 演劇学論叢. 2023. 22. 195-208
-
an analysis of the symbolic expression, SMELL in the wind, which is used by Rio Kishida and Shogo Ōta: Focusing on Itojigoku and Kazamakura. PERFORMING ARTS. 2021. 24. 137-146
-
Fukiko Okada. A Continuous Issue of Surveillance Society; KISHIDA Rio’s Kakurega(shelter) (1992) and Its Reconstruction Door (2017). 연극 포럼(Forum of Theatre and Drama). 2017. 212-221
-
岡田蕗子. 岸田理生の言葉と身体-『アングラ』から『アジア』へ-. 大阪大学大学院提出博士学位論文. 2017
-
Unpublished Plays by KISHIDA Rio during the early days of the foundation of the KAI Theatre Company. 2017. 34. 29-49
more...
MISC (23):
-
岡田蕗子. (選評)「第二回関西えんげき大賞優秀作品賞受賞作選評 劇団不労社『MUMBLE -モグモグ・モゴモゴー』」. 関西えんげきサイト. 2024
-
岡田蕗子. (選評)「第二回関西えんげき大賞優秀作品賞受賞作選評 突劇金魚『小さいエヨルフ』」. 関西えんげきサイト. 2024
-
岡田蕗子. (劇評)路地裏で混ざる日常/非日常-野良犬『「月灯の瞬き」~深津篤史短編集~』. 関西えんげきサイト. 2023
-
岡田蕗子. (選評)「第一回関西えんげき大賞優秀作品賞受賞作選評 ニットキャップシアター『チェーホフも鳥の名前』」」. 関西えんげきサイト. 2023
-
岡田蕗子. (選評)「第一回関西えんげき大賞優秀作品賞受賞作選評 サファリ・P『透き間』」. 関西えんげきサイト. 2023
more...
Books (2):
-
岸田理生の劇世界 : アングラから国境を越える演劇へ
大阪大学出版会 2021 ISBN:9784872597257
-
旧真田山陸軍墓地、墓標との対話
阿吽社 2019 ISBN:9784907244392
Lectures and oral presentations (18):
-
「芝居は板の上に乗せてなんぼ」-市川明先生の演劇現場-
(《思考の種まき講座35》研究と現場の境界に立つ-谷川道子氏と市川明氏の仕事をふりかえる 2024)
-
Japan-Korea Theater Exchange in the 1990s: Focusing on Kishida Rio’s “Sharing the Field”
(中山劇藝學術研討會(NSYSU Theatre Art Conference) 邁向亞際劇場 : 現代性、歷史情境與觀看方式的變遷 (Towards Inter-Asia Theatre Studies: Modernity, Historical Conditions and Changing Ways of Seeing) 2024)
-
芸術研究の世界#22 「「あいだ」を考える-舞台芸術研究の面白さ」
(2023)
-
「日本の戯曲研修セミナーin東京・岸田理生『ソラ ハヌル ランギット』を読む!」ゲストトーク
(日本の戯曲研修セミナーin東京・岸田理生『ソラ ハヌル ランギット』を読む! 2023)
-
岸田理生のあゆみー『ソラ ハヌル ランギット』を読むためにー
(日本の戯曲研修セミナーin東京 岸田理生『ソラ ハヌル ランギット』を読む! 2023)
more...
Works (2):
-
2024年度テーマ研究I劇場実験『墓地の上演』(テーマ研究の研究代表/上演では対話の場のファシリテート担当)
2024 - 2024
-
ウエブサイト「岸田理生アーカイブ」
2022 -
Professional career (1):
Work history (9):
- 2024/04 - 現在 Doshisha University Faculty of Letters
- 2022/04 - 現在 Kyoto University of the Arts Faculty of Art and Design Department of Performing Arts lecturer
- 2021/04 - 2022/03 Kyoto Sangyo University
- 2021/04 - 2022/03 Kyoto Sangyo University
- 2020/04 - 2022/03 Osaka University Graduate School of Letters
- 2018/04 - 2022/03 Kyoto University of Art and Design Department of Performing Arts A Part-Time Lecturer
- 2018/04 - 2022/03 Hyogo Prefectural Takarazuka Kita High School A Part-Time Lecturer
- 2018/04 - 2020/03 Osaka UniversityGraduate School of Letters Assistant Professor
- 2017/06 - 2018/03 大阪大学 大学院文学研究科 演劇学研究室コース・アシスタント(教務補佐員)
Show all
Committee career (11):
- 2024/06 - 現在 日本演劇学会 広報情報委員
- 2024/04 - 現在 兵庫県立尼崎青少年創造劇場ピッコロ劇団 兵庫県立ピッコロ劇団能力評価委員会委員
- 2023/04 - 現在 岸田國士戯曲賞選定委員会 推薦員
- 2022/07 - 現在 AICT(国際演劇評論家協会)日本センター関西支部 事務局長
- 2022/06 - 現在 日本演劇学会 紀要編集委員
- 2022/04 - 現在 京都芸術大学 舞台芸術センター 共同利用・共同研究拠点 運営委員
- 2022/04 - 現在 関西えんげき大賞 選考委員
- 2019/07 - 現在 AICT(国際演劇評論家協会)日本センター関西支部 編集委員
- 2017/04 - 現在 公益財団法人京都文化財団 Kyoto演劇フェスティバル実行委員
- 2015/04 - 現在 公益財団法人セゾン文化財団 評価員
- 2017/04 - 2020/03 日本演劇学会分科会近現代演劇研究会 事務局
Show all
Awards (2):
- 2022/06 - 日本演劇学会 河竹賞奨励賞
- 2013/11 - The 1st International Asian Theatre Studies Conference, Osaka University The Best Paper Award
Return to Previous Page