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J-GLOBAL ID:201901011848104423   Update date: Jan. 30, 2024

Oyanagi Noboru

オヤナギ ノボル | Oyanagi Noboru
Affiliation and department:
Research field  (2): Japanese language education ,  Japanese linguistics
Research keywords  (6): 誤用分析 ,  学習者コーパス ,  意味論 ,  認知言語学 ,  場の言語学 ,  日本語教育
Research theme for competitive and other funds  (3):
  • 2020 - 2023 International Research on Spoken and Written Corpora of Learners of English, Chinese and Japanese through University-High School Collaboration
  • 2017 - 2020 Research on cross-referential learners' corpora of English, Chinese and Japanese though international educational collaboration at secondary and tertiary levels
  • 2013 - 2016 Construction of a Japanese-English-Chinese Online Error Corpus and development of English, Japanese and Chinese language pedagogy taking into account learners' native languages
Papers (11):
  • Acquisition of Tense and Aspect in Cross-Referential Learners' Corpora of English, Chinese and Japanese. Journal for Japanese studies. 2020. 10. 137-152
  • 小柳昇. 日本語教育における複合動詞. 多言語からみた日本語複合動詞と日本語教育 第一回研究会. 2017. 119-126
  • 小柳昇. 日本語のモノと場の二者関係の概念化と自動詞・他動詞構文 に関する研究. 東京外国語大学. 2015
  • Existential schema-based analysis of the alternations between transitive and intransitive constructions in Japanese : How the situation is conceptualized when the setting is chosen as figure. 2014. 14. 647-652
  • 小柳昇. オンライン日本語誤用辞典の構築と展望. 東京外国語大学国際日本語研究センター 国際日本語教育部門3ヵ年プロジェクト 成果報告論文集. 2014. 45-54
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Books (7):
  • 場と言語・コミュニケーション
    ひつじ書房 2022 ISBN:9784894767935
  • 新基準対応日本語能力試験直前対策 ポイント整理日本語文法
    アスク 2006
  • ニューアプローチ中上級日本語 [完成編]
    日本語研究社(現 語文研究社) 2003
  • 日本留学試験対策完全攻略問題集 聴解・聴読解
    日本語研究社(現 語文研究社) 2003
  • ニューアプローチ中級日本語 [基礎編] 改訂版
    日本語研究社(現 語文研究社) 2003
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Lectures and oral presentations  (8):
  • 日本語の学習者コーパスにみられるテンス・アスペクトの習得
    (国際ワークショップ「コーパスと言語習得研究:理論・データから論文へ」 2019)
  • Exploring Japanese as a Lingua Franca through Long Distance Education
    (International Symposium on Diverse Approaches to Second Language Acquisition: Learner Corpora, Evaluation and Brain Sciences 2019 2019)
  • 複合動詞 “V1+こむ”の意味の多様性
    (日本語教育における複合動詞: 多言語との対照・オンライン教材の開発 2019)
  • 添削情報データベースの構築:日本語教育の現場の視点からの構築
    (文法・語用と教育シリーズ第4回研究会 2015)
  • 存在スキーマを基本とした日本語の自他交替の分析-場所の焦点化はどのような構文と意味を創り出すか
    (第12回日本認知言語学会 2013)
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Works (2):
  • 日本語学習者日本語作文誤用コーパス及び検索サイト
    小柳昇 2016 - 現在
  • CD-ROM版:英語・中国語・ウクライナ語・ロシア語母語話者による日本語学習者作文コーパスおよび抽出誤用コーパス(Ver.1.1&1.2)
    小柳昇 2012 - 現在
Education (3):
  • 2009 - 2012 Tokyo University of Foreign Studies Graduate School of Global Studies
  • 2007 - 2009 Takushoku University Graduate School of Language Education
  • 1982 - 1987 Nanzan University Faculty of Foreign Studies
Professional career (2):
  • 博士(学術) (東京外国語大学)
  • 修士(日本語教育学) (拓殖大学)
Work history (9):
  • 2019/04 - 現在 Tokyo University of Foreign Studies
  • 2009/04 - 現在 Takushoku University Faculty of Engineering
  • 2018/10 - 2019/03 Tokyo University of Foreign Studies
  • 2017/10 - 2018/03 Tokyo University of Foreign Studies
  • 2015/04 - 2018/03 Daito Bunka University Faculty of Foreign Languages
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Committee career (1):
  • 2001/07 - 2006/09 実用日本語検定(J.TEST) 運営委員会委員長(問題作成委員会委員長兼務)
Association Membership(s) (5):
THE MATHEMATICAL LINGUISTIC SOCIETY OF JAPAN ,  THE LINGUISTIC SOCIETY OF JAPAN ,  THE SOCIETY FOR TEACHING JAPANESE AS A FOREIGN LANGUAGE ,  THE SOCIETY OF JAPANESE GRAMMAR ,  JAPANESE COGNITIVE LINGUISTICS ASSOCIATION
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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