Rchr
J-GLOBAL ID:201901013615925896   Update date: Nov. 23, 2024

Hoshi Mizuki

Hoshi Mizuki
Affiliation and department:
Homepage URL  (1): https://kensoran.hokkyodai.ac.jp/huehp/KgApp?kyoinId=ymmsyoogggy&keyword=
Research field  (2): Education - general ,  Primary/secondary education and curricula
Research keywords  (11): social studies education ,  history education ,  Sociocultural Approach ,  意味づけ ,  歴史を学ぶ意味 ,  doing history ,  historical consciousness ,  difficult history ,  emotion ,  歴史和解 ,  experienced curriculum
Research theme for competitive and other funds  (6):
  • 2023 - 2028 歴史論争問題学習における「仕方なかった」という反応を減ずる倫理的判断のあり方
  • 2023 - 2026 公的論争問題の議論を活性化するための文脈に応じた評価基準・基準の開発
  • 2022 - 2024 歴史論争問題学習における生徒の感情変化と学習に与える影響
  • 2020 - 2021 海洋に着目した世界史カリキュラムの特質と意義 -World History for Us Allのカリキュラム全体構造と海洋を取り扱った単元の関係性に着目してー
  • 2019 - 2020 A Suggestive Research of Lesson Study Methodology for Teacher’s Deeper Reflection by Using Lesson Analysis as Evidence: Cooperative Process between Researchers and Practitioners
Show all
Papers (14):
  • A Study of the High School Students' Meaning-Making of History Lessons : Consideration Based on Wertsch's “Mediated Action”. 2024
  • 有井優太, 星瑞希, 松村一太朗, 木塚誉貴. 単元レベルの授業分析を介した若手教師と研究者の協働省察 : 省察における時間性と様式に焦点をあてて. 新潟大学教育学部研究紀要 人文・社会科学編. 2024. 16. 2. 53-64
  • Hoshi Mizuki. Trends in Social Studies Education Research in Japan(2022) :Development of a Typology of Social Studies Education Research based on Various Scientific Perspectives. 2023. 149. 61-73
  • 星瑞希. 中堅高校の1年生は知識構成型ジグソー法を用いた歴史授業をいかに意味づけるのかー学習文脈と生徒のアイデンティティに着目してー. 北海道教育大学紀要 教育臨床研究編. 2023. 74. 1. 45-60
  • HOSHI Mizuki. How High School Students Give Meaning to a History Lesson that is Aimed at Fostering Citizenship Focusing on the Learning Context and Student Identity. 2023. 22. 83-101
more...
MISC (5):
  • 星瑞希. 過去から教訓を引き出す?または、過去を倫理的に反省する?. 社会科教育. 2024. 786. 10-13
  • 渡部竜也、星瑞希. 高大研やSNSに集い、学習する教師たち. 社会科教育. 2024. 780. 116-119
  • 星瑞希. 【書評】リンダ・S・レヴスティック、キース・C・バートン著/松澤剛・武内流加・吉田新一郎訳『歴史をするー生徒をいかす教え方・学び方とその評価』. 学藝社会. 2021. 37. 78-81
  • Tomohiro Suga, Mizuki Hoshi. Is it possible that the inquiry of history connect to understand present by designing the structure of the question. 2020. 740. 62-65
  • 星瑞希. 大学院生の立場 生徒が学ぶ意味を感じる地理授業 (特集 社会科教師は新科目「地理総合」をどのように受容するのか?) -- (誌上討論・大木実践をこう読む). 実践社会科教育課程研究. 2018. 2. 45-47
Books (7):
  • 教育方法学辞典
    学文社 2024 ISBN:4762033812
  • 世界の論争問題教育: 閉ざされた領域をどう考えるか
    東信堂 2024 ISBN:4798918741
  • 主権者教育を始めよう--これからの社会科・公民科・探究の授業づくり
    明石書店 2024 ISBN:4750357456
  • 社会科教育事典 第3版
    ぎょうせい 2024 ISBN:4324113432
  • 真正の評価--テストと教育評価の新しい科学に向けて
    春風社 2021 ISBN:4861107563
more...
Lectures and oral presentations  (30):
  • Book Session: Teaching about Global Wars: Pedagogical Practices in the Secondary Social Studies Classrooms
    (NCSS Internatinal Assembly 2024)
  • Emotional Reactions of Students When Learning About the History of Indigenous Peoples Who Have Been Forgotten in The History of The Region's Development
    (2024 NCSS International Assembly 2024)
  • 「歴史総合の授業についての実態調査」報告
    (高大連携歴史教育研究会 第10回大会 2024)
  • How were "comfort women" taught in Japan?
    (2024)
  • 課題研究3 社会科学習者の思考やエージェンシーに着目した実証的・経験的研究の可能性と課題
    (第72回全国社会科教育学会全国研究大会 2023)
more...
Education (3):
  • 2018 - 2022 The University of Tokyo
  • 2016 - 2018 Tokyo Gakugei University Graduate School of Education
  • 2012 - 2016 Tokyo Gakugei University Faculty of Education
Professional career (2):
  • Master(Education)Edu (Tokyo Gakugei University)
  • Doctor(Education) (The University of Tokyo)
Work history (4):
  • 2022/04 - 現在 Hokkaido University of Education Faculty of Education Sapporo Campus
  • 2021/10 - 2022/03 Takachiho University
  • 2019/04 - 2022/03 中央大学附属中学高等学校 社会科・地理歴史科 非常勤講師
  • 2021/04 - 2021/09 Tokai University
Committee career (3):
  • 2023/10 - 現在 全国社会科教育学会 広報・ソーシャルメディア専門委員会専門委員
  • 2023/08 - 現在 高大連携歴史教育研究会 第5部会 副部会長
  • 2024/04 - 2024/10 日本シティズンシップ教育フォーラム シティズンシップ教育研究大会2024実行委員会
Awards (2):
  • 2022/06 - 独立行政法人 日本学生支援機構 特に優れた業績による奨学金返済免除(全額免除)
  • 2020/10 - Japanese Educational Research Association for the Social Studies Encouragement Award How Do Students Give Meaning to Their Teacher's History Lessons?
Association Membership(s) (10):
北海道歴史教育者協議会 ,  Japanese Association of Qualitative Psychology ,  高大連携歴史教育研究会 ,  National Council for the Social Studies ,  社会系教科教育学会 ,  JAPANESE ASSOCIATION FOR THE SOCIAL STUDIES ,  東京学芸大学社会科教育学会 ,  JAPAN CURRICULUM RESEARCH AND DEVELOPMENT ASSOCIATION ,  NATIONAL ASSOCIATION FOR THE STUDY OF EDUCATIONAL METHODS ,  JAPANESE EDUCATIONAL RESEARCH ASSOCIATION FOR THE SOCIAL STUDIES
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page