Rchr
J-GLOBAL ID:201901013677010711   Update date: Apr. 07, 2024

Ishige Yumi

イシゲ ユミ | Ishige Yumi
Affiliation and department:
Research field  (2): Educational technology ,  Philosophy and ethics
Research keywords  (7): cartoon ,  popular culture ,  tutor training ,  philosophy ,  personal identity ,  tutoring ,  learning support
Research theme for competitive and other funds  (7):
  • 2024 - 2027 チュータリングのレベル測定プログラムの開発と活用:学生スタッフの能力向上を図る
  • 2020 - 2024 Development of a Model for Receiving Quality Feedback through Data-driven and Knowledge-driven Approaches
  • 2020 - 2023 The development of an outcome-based evaluation system for learning support centers in higher education institutions
  • 2017 - 2020 Survey on current situation of the learning support center and the development of teaching materials for peer supporters
  • 2014 - 2018 Development and Evaluation of Global Collaborative Learning System based on Facilitator Support Model
Show all
Papers (28):
  • 石毛弓, 内田啓太郎, 佐野市佳. 学生へのインタビューによる授業外学修支援の効果に関する 調査. 大手前大学論集. 2022. 23. 35-49
  • 石毛 弓, 野波 侑里, 本田 直也, 淺谷 豊, 藤森 圭子. 学修サポートセンター利用についての学生アンケート調査 -パイロット調査の報告-. 大手前大学論集. 2022. 22. 149-167
  • 石毛弓. 学習支援センター活動報告--COVID-19拡大下での2020年度を中心として. 大手前大学論集. 2021. 21. 139-160
  • Yumi, ISHIGE, Miki, TERADA, Nobuhiro, NISHIO. The establishment of the 'Writing Check System' using rubrics. 大手前大学CELL教育論集 = Otemae University CELL journal of educational studies. 2017. 7. 009-016
  • The Importance of Personal Identity and Parfit's Theory. 倫理学研究. 2016. 46. 43. 74-85
more...
MISC (4):
  • 山本 佐江, 石毛 弓, 可部 繁三, 田中 洋一, 山田 政寛, 合田 美子. 学習者の視点でとらえたピア・フィードバックの特徴. 日本教育工学会2021年春季全国大会. 2021
  • Junko Handa, Yoshiko Goda, Masanori Yamada, Yumi Ishige. Developing a Global CSCL Design Form in the Global Collaborative Learning Support System. 16th Annual Hawaii International Conference on Education. 2018
  • Goda, Y, Yamada, M, Ishige, Y, Handa J. Global Collaborative Learning Support System (GLoCL) for Facilitator Collaboration: First Phase Development Report. Proceedings of the 25th International Conference on Computers in Education (ICCE 2017),(2017). 2017. 922-924
  • ISHIGE Yumi. Peer Tutor Training: (Student-to-Student Learning Support). Journal of the Japan Association for Developmental Education. 2014. 9. 2. 99-99
Books (15):
  • コンテンツツーリズムと文化遺産
    水声社 2023 ISBN:9784801006904
  • コロナ禍と体験型イベント(大手前大学比較文化研究叢書17)
    水声社 2022 ISBN:9784801006188
  • なぜ学校でマンガを教えるのか? (大手前大学比較文化研究叢書15)
    水声社 2019
  • 日仏アニメーションの文化論 (大手前大学比較文化研究叢書 13)
    水声社 2017
  • 江戸文化が甦る :トロンコワ・コレクションで読み解く琳派から溝口健二まで (大手前大学比較文化研究叢書12)
    水声社 2016
more...
Lectures and oral presentations  (68):
  • 韓国発マンガ“WEBTOON”の発展と展開
    (大手前大学交流文化研究所国際シンポジウム「ポップカルチャーからみた日本」 2024)
  • A practical research on feedback among peer tutors
    (The 1st International Joint Conference for Student Success 2024)
  • What are the characteristics of a learning support center in Japan?
    (The 1st International Joint Conference for Student Success 2024)
  • 研究シンポジウム:自身の成長のために有用なフィードバックをどう誘起するのか
    (日本教育工学会2025年春季全国大会 2024)
  • 授業内外におけるレポート作成支援教材の利用事例
    (UeLAフォーラム及びJADE & UeLA 合同フォーラム2023 2024)
more...
Professional career (1):
  • Ph.D(Philosophy) (Durham University)
Committee career (6):
  • 2020/04 - 現在 大手前大学交流文化研究所 所長
  • 2019/05 - 現在 公益財団法人寺西育英会 理事
  • 2015/08 - 現在 日本リメディアル教育学会 編集委員
  • 2017/08 - 2021/08 日本リメディアル教育学会 学習支援部会長
  • 2013/04 - 2020/03 大手前大学交流文化研究所 所員
Show all
Association Membership(s) (6):
Japan Society for Studies in Cartoons and Comics ,  THE JAPAN ASSOCIATION FOR DEVELOPMENTAL EDUCATION ,  THE KANSAI ETHICAL SOCIETY ,  The Kansai Phirosophical Association ,  THE JAPANESE SOCIETY FOR ETHICS ,  THE PHILOSOPHICAL ASSOCIATION OF JAPAN
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page