Rchr
J-GLOBAL ID:201901014989485926   Update date: Sep. 04, 2024

Haruna Takahashi

Haruna Takahashi
Affiliation and department:
Other affiliations (1):
Research field  (1): Education - general
Research keywords  (14): 人間形成 ,  宗教教育 ,  特別支援教育 ,  包摂・排除 ,  教員養成 ,  社会教育 ,  地域教育 ,  学校教育 ,  教育観 ,  学校地域連携 ,  学校自治 ,  intercultural education ,  ボローニャ ,  イタリア
Research theme for competitive and other funds  (6):
  • 2023 - 2027 The Study on "Pedagogy" Related to Training Excellent Teaching Professionals Based on Comparing with Different Countries
  • 2023 - 2027 多元的価値と宗教間融和に対応する宗教知の創造と宗教教育の実践に関する国際比較研究
  • 2018 - 2022 イタリア公立学校の多様性教育支援と複合的プロジェクト型パートナーシップの調査研究
  • 2018 - 2021 困難を抱えた若者に対する学習機会としてのオルタナティブ教育の国際比較研究
  • 2016 - 2019 Study of the "Learning through the Life" based on the Relationship between Thinking and Experience
Show all
Papers (16):
  • 髙橋春菜・令和4年度「基礎教育学演習I・II」受講生. 日本の学校における外国出身者の言葉の学びー不可視化と内面化のプロセスを振り返るー. 盛岡大学児童教育学会研究集録. 2023. 34. 13-32
  • Il Tempo pieno delle scuole elementari negli anni 1960-1970: l'ideologia e le realtà negli Atti del Convegno civico "Febbraio Pedagogico" bolognese nel 1974. 2023. 12. 97-123
  • Haruna TAKAHASHI. A Case Study of Intercultural Education in an Italian Public library. Comparative education : bulletin of the Japan Comparative Education Society. 2021. 63. 112-133
  • Haruna TAKAHASHI. イタリア公教育に関与する学校外主体の属性と機能-A組織の事例. 2020. 37
  • Haruna TAKAHASHI. 教員養成課程において道徳的価値を多面的に思考すること-I.カントの人間性概念を手掛かりに. 2020. 2
more...
Books (5):
  • 二宮晧(編著)『世界の学校-グローバル化する教育と学校生活のリアル』
    学事出版 2023 ISBN:4761929073
  • A Social HIstory of Educational Studies and Research
    Routledge Taylor & Francis Group 2023 ISBN:4812222087
  • Rita Casadei (eds.) EDUCATION: QUESTIONS AND DIALOGUES (AT) WORK
    Edizioni ETS (Italy:Pisa) 2023
  • 尾崎 博美・井藤 元(編著)『ワークで学ぶ教育課程論』
    ナカニシヤ出版 2018 ISBN:9784779512674
  • 土肥 秀行・山手 昌樹(編著)『教養のイタリア近現代史』
    ミネルヴァ書房 2017 ISBN:9784623080212
Lectures and oral presentations  (5):
  • イタリア公立校における「カトリック教育」(IRC)の位置づけについて
    (日本比較教育学会第59回大会, 実地×オンライン開催(上智大学)要旨収録 オンライン 2023)
  • 多様な地域の異文化間教育から考えるーイタリアー
    (インターカルチュラル・カフェ 2022)
  • What does it Mean to be Impartial in Intercultural Dialogue?: Listening to the Voices of Italian Practitioners.
    (IAIE: International Association for Intercultural Education, International Conference, Greece: Hellenic Open University (on-line) 2022)
  • 欧州評議会『文化間対話に関する白書』におけるimpartialという問題 -教育の文化人類学における基礎的な知見を参考に
    (令和4年度盛岡大学児童教育学会(前期) 2022)
  • 欧州評議会『文化間対話に関する白書』におけるimpartialという問題-イタリアの事例に照らして-
    (日本比較教育学会第58回大会, オンライン開催(北海道・東北地区共同)要旨収録 p.136. 2022)
Education (5):
  • 2023 - 現在 Facoltà Teologica dell’Emilia-Romagna Istituto Superiore di Scienze Religiose «SS. Vitale e Agricola» di Bologna Baccalaureato in Scienze Religiose
  • - 2016 Tohoku University Graduate School of Education
  • 2012 - 2013 Alma Mater Studiorum Università di Bologna Facoltà di Scienze della Formazione
  • 2011 - 2012 Università di Torino Facoltà di Scienze della Formazione
  • - 2010 Tohoku University Graduate School of Education
Professional career (1):
  • 教育学博士 (東北大学)
Work history (11):
  • 2024/03 - 現在 Università di Bologna Visiting Staff
  • 2023/03 - 現在 文部科学省 外国調査アドバイザー
  • 2022/08 - 現在 早稲田大学地域・地域間研究機構 イタリア研究所 招聘研究員(兼任)
  • 2022/04 - 現在 Morioka University Faculty of Humanities Department of Childhood Education
  • 2024/02 - 広島大学 教育学部 非常勤講師
Show all
Committee career (1):
  • 2022/08 - 現在 Edizioni ETS (Pisa, Italy) Scientific committee, the ETS series "Educational Research, Innovation, Technology"
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page