Rchr
J-GLOBAL ID:201901015473555002   Update date: Nov. 16, 2024

Takuma Nishimura

Takuma Nishimura
Affiliation and department:
Job title: Associate Professor
Research field  (2): Educational psychology ,  Social psychology
Research keywords  (6): Self-determination Theory ,  Motivation ,  教授学習 ,  教育工学 ,  学校適応 ,  縦断データ解析
Research theme for competitive and other funds  (16):
  • 2024 - 2028 Guidance focusing on intra-individual patterns of social skills in children
  • 2023 - 2026 部活動動機づけと学習動機づけの相互関係の検討:転移のメカニズムと促進要因の検討
  • 2024 - 2025 社会貢献目標が社会的リスクテイキング行動を抑制するメカニズム
  • 2021 - 2025 A study of value transmission between parents and their children
  • 2023 - 2024 教師の学習指導の改善を促すフィードバックの効果:児童の積極的授業参加行動のアセスメント資料を活用して
Show all
Papers (58):
  • 藤原 和政, 西村 多久磨, 福住 紀明. 高等学校中途退学とソーシャルスキルの関連:学校生活満足度を媒介とした検討. 心理学研究. 2024. 95. 2. 109-118
  • 福住 紀明, 西村 多久磨, 村上 達也, 藤原 和政. 小中学生におけるソーシャルスキルの個人内パターン:データの二次分析を通して. 学校カウンセリング研究. 2024. 24. 15-25
  • 西村 多久磨. 社会貢献目標の基盤となる社会への信頼:自己決定理論に基づく仮説モデルの提案. 福山市立大学教育学部紀要. 2024. 12. 69-75
  • Takuma Nishimura. A Unique Variance in Future Motivation for Observed Active Behaviors on Positive Class Participation Beyond the Effect of Current Motivation. Japanese Psychological Research. 2024. 66. 2. 138-153
  • Nishimura, T, Komura, K. How to Facilitate Intrinsic Aspirations: An Intervention through Self-determination Theory Perspectives. Learning and Motivation. 2023. 82. 101885-101885
more...
MISC (17):
  • 西村 多久磨. 自律的な学習者の育み方. 数学教育 東京理科大学数学教育研究会. 2024. 66. 2. 28-33
  • Takuma Nishimura. Preschool IQ score predicts academic test performance on the fourth grade but not psychological school adjustment. 2023 ISESS: International Symposium on Education and Social Sciences. 2023. 39-42
  • 氏家 達夫, 小松 孝至, 荘島 宏二郎, 酒井 渉, 野口 裕之, 鈴木 雅之, 西村 多久磨, 孫 媛. 第14回(2015年度)優秀論文賞 選考経過および講評. 教育心理学年報. 2017. 56. 342-347
  • Takuma Nishimura. What are the differences in learning environments of elementary and junior high school in Japan?. Asian Conference on Psychology and Behavioral Sciences 2015 Official Conference Proceedings. 2015
  • 西村 多久磨, 村上 達也. The mediating effects of the school stressor toward the relationship between psychopathic traits and aggressive behavior. 発達研究 : 発達科学研究教育センター紀要. 2015. 29. 75-84
more...
Books (5):
  • 学校現場で役立つ教育心理学 : 教師をめざす人のために
    北大路書房 2021 ISBN:9784762831799
  • 学校現場で役立つ教育相談 : 教師をめざす人のために
    北大路書房 2020 ISBN:9784762831256
  • 新・動機づけ研究の最前線
    北大路書房 2019 ISBN:9784762830723
  • 教育の効果-メタ分析による学力に影響を与える要因の効果の可視化-
    図書文化社 2018 ISBN:9784810076868
  • 誠信 心理学辞典 [新版]
    2014 ISBN:9784414305074
Lectures and oral presentations  (112):
  • Transmission of Aspirations from Father to Children
    (5th International Conference on Research in Psychology 2024)
  • PA035 ソーシャルスキルの個人内パターンと学級生活満足度の関連(1):小学生を対象として
    (日本教育心理学会第66回総会 2024)
  • モチベーションの親子間伝達を議論する
    (日本教育心理学会第66回総会 2024)
  • PA036 ソーシャルスキルの個人内パターンと学級生活満足度の関連(2):中学生を対象として
    (日本教育心理学会第66回総会 2024)
  • 3D-080PP 保護者の子どもに対する将来の期待と教育的関与:自己決定理論の枠組みから
    (日本心理学会第88回大会 2024)
more...
Education (1):
  • 2008 - 2013 University of Tsukuba, Graduate School
Professional career (1):
  • Ph.D. in Psychology (University of Tsukuba)
Work history (10):
  • 2024/04 - 現在 Tokyo University of Science Organization for Education Advancement Center for Teacher Education Associate Professor
  • 2021/04 - 2024/03 Fukuyama City University Faculty of Education, Department of Childhood Education Lecturer
  • 2019/05 - 2021/03 Kochi University of Technology Research Associate
  • 2017/05 - 2019/04 トロント大学 Department of Psychology
  • 2017/05 - 2019/04 Japan Society for the Promotion of Science Overseas Research Fellowships
Show all
Committee career (2):
  • 2023/04 - 現在 日本学校カウンセリング学会 学校カウンセリング研究編集委員
  • 2023/01 - 現在 日本教育心理学会 教育心理学研究編集委員
Awards (7):
  • 2016/10 - 日本教育心理学会 日本教育心理学会優秀論文賞
  • 2013/10 - 日本パーソナリティ心理学会 日本パーソナリティ心理学会優秀大会発表賞
  • 2013/08 - 日本カウンセリング学会 日本カウンセリング学会大会発表継続賞
  • 2013/08 - 日本カウンセリング学会 日本カウンセリング学会奨励賞
  • 2013/08 - 公益財団法人発達科学研究教育センター 発達科学研究教育奨励賞
Show all
Association Membership(s) (7):
日本学校心理学会 ,  Japanese School Counseling Association ,  Society for Personality and Social Psychology ,  Society for Research in Child Development ,  日本学級経営心理学会 ,  日本心理学会 ,  日本教育心理学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page