Rchr
J-GLOBAL ID:201901015473555002   Update date: Mar. 20, 2023

Takuma Nishimura

Takuma Nishimura
Affiliation and department:
Job title: Lecturer
Research field  (2): Educational psychology ,  Social psychology
Research keywords  (6): Self-determination Theory ,  Motivation ,  教授学習 ,  学校適応 ,  ソーシャルスキル ,  縦断データ解析
Research theme for competitive and other funds  (11):
  • 2021 - 2025 A study of value transmission between parents and their children
  • 2021 - 2023 The Development of Educational Program for Facilitating Social Contribution Goals
  • 2014 - 2018 The role of failure in education: Elucidating the mechanism by which failure promotes learning, and expanding findings to school practices
  • 2015 - 2018 Effective career development by nourishing the intrinsic aspiration-based leadership
  • 2013 - 2017 Class size and instructional or assessment method interaction on longitudinal academic achievement change.
Show all
Papers (54):
  • 西村 多久磨. 中学生における将来目標と学校適応との関連-学校生活意欲と学校生活満足度に着目して-. 学級経営心理学研究. 2023. 12. 1
  • 藤原 和政, 西村 多久磨, 村上 達也, 福住 紀明. 中学生のソーシャルスキルと学校適応との関連-自己評定と教師評定による検討-. 心理学研究. 2023. 94. 1
  • 西村 多久磨, 村上 達也, 藤原 和政, 福住 紀明. 教員養成課程の大学生に対するブリーフミーティングの効果-アクティブ・ラーニングによる実践-. 福山市立大学教育学部研究紀要. 2023. 11. 59-69
  • 西村 多久磨, 藤原 和政, 福住 紀明, 村上 達也. クロスインフォーマントアセスメントによるソーシャルスキルの測定:中学生のソーシャルスキルと学校適応との関連. 学校カウンセリング研究. 2023. 23
  • Nishimura, T, Komura, K. How to Facilitate Intrinsic Aspirations: An Intervention through Self-determination Theory Perspectives. Learning and Motivation. 2023
more...
MISC (13):
  • 氏家 達夫, 小松 孝至, 荘島 宏二郎, 酒井 渉, 野口 裕之, 鈴木 雅之, 西村 多久磨, 孫 媛. 第14回(2015年度)優秀論文賞 選考経過および講評. 教育心理学年報. 2017. 56. 342-347
  • 西村 多久磨, 村上 達也. The mediating effects of the school stressor toward the relationship between psychopathic traits and aggressive behavior. 発達研究 : 発達科学研究教育センター紀要. 2015. 29. 75-84
  • 西村 多久磨, 村上 達也, 藤 桂. インターネットを介した出会い:出会いを促進・抑制する要因は何か. 2012年度研究支援事業 研究成果報告書. 2014. 22-28
  • 西村 多久磨. 教師と子どものための教育心理学:子どもたちの自己学習力を育む. 教職課程10月号. 2014. 108
  • 西村 多久磨. 子どものココロに届く教育心理学:子どもの学びを尊重する授業. 教職課程8月号. 2014. 109
more...
Books (5):
  • 学校現場で役立つ教育心理学 : 教師をめざす人のために
    北大路書房 2021 ISBN:9784762831799
  • 学校現場で役立つ教育相談 : 教師をめざす人のために
    北大路書房 2020 ISBN:9784762831256
  • 新・動機づけ研究の最前線
    北大路書房 2019 ISBN:9784762830723
  • 教育の効果-メタ分析による学力に影響を与える要因の効果の可視化-
    図書文化社 2018 ISBN:9784810076868
  • 誠信 心理学辞典 [新版]
    2014 ISBN:9784414305074
Lectures and oral presentations  (54):
  • 将来目標尺度の信頼性と妥当性の検討-大学生を対象とした検討
    (日本教育心理学会第63回総会 2021)
  • 児童用心理的負債感尺度の作成
    (日本教育心理学会第63回総会 2021)
  • 児童における心理的負債感と対人行動の関連
    (日本教育心理学会第63回総会 2021)
  • 孤独感への対処は精神的健康の低下を防ぐことができるのか?:-小学生を対象として-
    (日本教育心理学会第61回総会 2019)
  • The cross-lagged effects model for the relationship between leadership behaviors and school satisfaction among high school students
    (The Proceedings of the Annual Convention of the Japanese Psychological Association 2017)
more...
Education (1):
  • 2008 - 2013 University of Tsukuba, Graduate School
Professional career (1):
  • Ph.D. in Psychology (University of Tsukuba)
Work history (9):
  • 2021/04 - 現在 Fukuyama City University Faculty of Education, Department of Childhood Education Lecturer
  • 2019/05 - 2021/03 Kochi University of Technology Research Associate
  • 2017/05 - 2019/04 University of Toronto Department of Psychology
  • 2017/05 - 2019/04 Japan Society for the Promotion of Science Overseas Research Fellowships
  • 2015/10 - 2017/03 University of Rochester Postdoctoral Researcher
Show all
Committee career (2):
  • 2023/04 - 現在 日本学校カウンセリング学会 学校カウンセリング研究編集委員
  • 2023/01 - 現在 日本教育心理学会 教育心理学研究編集委員
Awards (7):
  • 2016/10 - 日本教育心理学会 日本教育心理学会優秀論文賞
  • 2013/10 - 日本パーソナリティ心理学会 日本パーソナリティ心理学会優秀大会発表賞
  • 2013/08 - 日本カウンセリング学会 日本カウンセリング学会大会発表継続賞
  • 2013/08 - 日本カウンセリング学会 日本カウンセリング学会奨励賞
  • 2013/08 - 公益財団法人発達科学研究教育センター 発達科学研究教育奨励賞
Show all
Association Membership(s) (6):
Japanese School Counseling Association ,  Society for Personality and Social Psychology ,  Society for Research in Child Development ,  日本学級経営心理学会 ,  日本心理学会 ,  日本教育心理学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page