Rchr
J-GLOBAL ID:201901016896611088   Update date: Feb. 03, 2024

FUKUHATA Shinji

フクハタ シンジ | FUKUHATA Shinji
Affiliation and department:
Job title: Associate professor
Research field  (2): Business administration ,  Education - general
Research keywords  (6): チームとしての学校 ,  教育財政 ,  理念浸透 ,  organisational resilience ,  リーダーシップ ,  学校経営
Research theme for competitive and other funds  (3):
  • 2023 - 2028 バーチャル空間を活用した特別支援教育に特化した教員職能開発
  • 2019 - 2021 A research with respect to finding the condition for constructing organisational resilience in high schools
  • 2017 - 2020 子どもの貧困と学習の社会的成果に関する理論的実証的研究
Papers (1):
  • 福畠 真治, 備瀬 美香. 日本の公立高校における組織レジリエンスに関する事例研究. 東京大学大学院教育学研究科附属 学校教育高度化・効果検証センター 若手研究者育成プロジェクトワーキングペーパー. 2018
MISC (7):
  • 福畠 真治. 「チームとしての学校」施策におけるレジリエンス概念の意義 : 組織レジリエンスの枠組みに焦点を当てて-The Significance of the Resilience Concept in the "School as a Team" Policy : Focusing on an Organizational Resilience Framework. 国立教育政策研究所紀要 / 国立教育政策研究所 編. 2021. 150. 150. 25-42
  • An Attempt to Identify the Factors of Organizational Resilience in High School : Through a Comparative Survey of Public High Schools. 2020. 149. 43-63
  • The Significance of the Concept of Resilience in School Safety : Focusing on Differences in Comprehending 'Crisis Management'. 2019. 148. 23-40
  • 福畠 真治. Resilience as the concept explaining school dynamics. 東京大学大学院教育学研究科教育行政学論叢. 2018. 38. 38. 95-103
  • 福畠 真治, 佐々木 織恵, 大庭 梓, 栗田 晃宏. The examination regarding constructs of PLC (Professional Learning Community). 東京大学大学院教育学研究科教育行政学論叢. 2017. 37. 37. 109-132
more...
Books (1):
  • 生きるための知識と技能7 OECD生徒の学習到達度調査(PISA)--2018年調査国際結果報告書
    明石書店 2019 ISBN:475034950X
Lectures and oral presentations  (9):
  • 指定討論
    (ESD・国際化ふじのくにコンソーシアム プロジェクト1(P1) 3年次(第3回)シンポジウム 2023)
  • An examination regarding the construct of PLC
    (2018)
  • 学校組織レジリエンスにおけるリーダーシップの在り方に関する研究
    (日本学校教育学会第33回大会 2018)
  • A case study regarding organisational resilience in Japanese public high school
    (Education for Diversity(Stockholm University, Stockholm) 2018)
  • An examination whether resilience concept can be applied to school organization-Through observation and analysis of the educational practices at a public high school in Japan-
    (BERA(British Educational Research Association)ANNUAL CONFERENCE 2017 2017)
more...
Education (3):
  • 2016 - 2022 The University of Tokyo Graduate School of Education the doctoral course
  • 2014 - 2016 The University of Tokyo Graduate School of Education the master's course
  • 2006 - 2010 Kobe University Faculty of Law Bachelor of Laws
Professional career (1):
  • 教育学修士 (東京大学大学院)
Work history (4):
  • 2022/04 - 現在 The University of Fukuchiyama Faculty of Regional Management Associate professor
  • 2019/04 - 2022/03 National Institute for Educational Policy Research (NIER) Department of International Research and Co-operation Specialist for International Research
  • 2018/10 - 2019/03 National Institute for Educational Policy Research (NIER)
  • 2017/04 - 2018/03 National Institute for Educational Policy Research (NIER)
Committee career (6):
  • 2023/07 - 現在 伊根町 伊根町小学校教育の在り方審議会 会長
  • 2023/04 - 現在 京都府立清新高等学校 「校内支援チーム」アドバイザー
  • 2023/04 - 現在 京都府立峰山高等学校 学校運営協議会委員
  • 2022/12 - 現在 伊根町 伊根町いじめ防止対策推進委員会 委員長
  • 2022/04 - 現在 福知山市 福知山市いじめ問題対策連絡会議委員
Show all
Association Membership(s) (8):
日本教育学会 ,  British Educational Research Association ,  日本高校教育学会 ,  JAPANESE ASSOCIATION OF SCHOOL EDUCATION ,  JAPAN SOCIETY FOR EDUCATIONAL TECHNOLOGY ,  THE JAPANESE SOCIETY FOR THE STUDY ON TEACHER EDUCATION ,  THE JAPAN EDUCATIONAL ADMINISTRATION SOCIETY ,  THE JAPANESE ASSOCIATION FOR THE STUDY OF EDUCATIONAL ADMINISTRATION
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page