Rchr
J-GLOBAL ID:201901018072751037   Update date: Feb. 01, 2024

MUROI Reiko

ムロイ レイコ | MUROI Reiko
Affiliation and department:
Research field  (1): Education - general
Research theme for competitive and other funds  (8):
  • 2020 - 2023 The reconstruction of prescriptive educational theory by connecting it with political science
  • 2020 - 2023 点字と触察本の人間形成的意義に関する教育思想的考察-ディドロの触覚論を手がかりに
  • 2017 - 2023 ルソーの自伝的著作群の教育思想史的再検討
  • 2017 - 2023 例示とアナロジー的思考に関する教育思想史的研究
  • 2017 - 2021 Meta-historical Study on the History of Educational Ideas
Show all
Papers (21):
  • 室井麗子. フランス教育学研究における到達点と課題 その2--教育思想(史)・哲学研究の立場から. フランス教育学会紀要. 2023. 35. 9-18
  • Reiko Muroi. Literacy and tactility: An experience of writing in Kuzuhara Kôtô Nikki (Kuzuhara Kôtô’s diary). Educational Philosophy and Theory. 2022. 54. 9. 1377-1385
  • 室井麗子. 「市民社会」という感情の共同体とルソーの異論. 教育哲学研究. 2022. 125. 1-7
  • Reiko Muroi. Rousseau’s Dissent from “Civil Society” as Community of Emotion. E-Journal of Philosophy of Education: International Yearbook of the Philosophy of Education Society of Japan. 2022. 7. 25-37
  • Morimichi Kato, Naoko Saito, Ryohei Matsushita, Masamichi Ueno, Shigeki Izawa, Yasushi Maruyama, Hirotaka Sugita, Fumio Ono, Reiko Muroi, Yasuko Miyazaki, et al. Philosophy of education in a new key: Voices from Japan. 2020. 54. 8. 1113-1129
more...
MISC (30):
  • 奥本陽子, 福若眞人, 室井麗子, 河野桃子, 平石晃樹. 複眼書評 河野桃子著『シュタイナーの思想とホリスティックな知』(勁草書房、2021年). ホリスティック教育/ケア研究. 2023. 26. 50-63
  • 室井麗子. 教育思想としての後期フーコー. 近代教育フォーラム. 2022. 31. 24-28
  • 室井麗子. 巻頭言. 近代教育フォーラム. 2021. 30. iii-iv
  • 室井麗子. 「私たち」の10年と「それぞれの私」の10年--震災の経験や記憶の多層性と向き合う. 教育学術新聞(日本私立大学協会). 2021. 2853
  • 室井麗子, 髙宮正貴, 生澤繁樹, 藤井佳世, エディ・デュフルモン. 教育(学)と政治(学)--「翻訳」から捉える交差と懸隔. 近代教育フォーラム. 2020. 29. 131-138
more...
Books (7):
  • 教育哲学事典
    丸善出版 2023
  • 記憶と想起の教育学--メモリー・ペダゴジー、教育哲学からのアプローチ
    勁草書房 2022
  • 教育原理(アクティヴェート教育学1)
    ミネルヴァ書房 2020
  • 西洋教育思想史 第2版
    慶應義塾大学出版会 2020
  • ワークで学ぶ教育課程論
    ナカニシヤ出版 2018
more...
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page