Rchr
J-GLOBAL ID:201901018728688779   Update date: Jun. 26, 2024

Shao-Kobayashi Satoko

Shao-Kobayashi Satoko
Affiliation and department:
Job title: 准教授
Research field  (1): Sociology of education
Research keywords  (8): Anthropology of Education, Educational Anthropology ,  Linguistic Anthropology ,  intercultural education ,  Qualitative Research Methodologies ,  identification ,  居場所 ,  language, space and time ,  migrant
Research theme for competitive and other funds  (14):
  • 2024 - 2028 越境を日常としたトランスナショナルソーシャルワークの確立に向けて
  • 2024 - 2028 政治的危機下の拡大中東からの移民難民におけるネイション意識と知の生産メカニズム
  • 2021 - 2025 主体的エンパワメントの可視化:多様な声と場所をめぐる外国人生徒との批判的実践研究
  • 2022 - 2024 Latin American Nikkei Japanese in Japanese Society: languages, migration, otherness, and plurilingual pedagogy
  • 2023 - 日本社会におけるイスラムの実像ームスリムと就労に関する調査
Show all
Papers (21):
  • SHAO-KOBAYASHI, Satoko, SASAKI, Ayako, OOKI, Kiyoshi. Trial of Online Exchange Activities between Elementary School and University : Toward an Alternative Approach to "Japanese Language Instruction". Journal of Liberal Arts and Sciences, Chiba University. 2024. 8. 161-176
  • SASAKI, Ayako, SHAO-KOBAYASHI, Satoko, FUKUDA, Tomoko. Experimental Learning to Action Research: An Educational Practice of the Migration Studies. Chiba University. College of Liberal Arts and Science. 2024. 8. 177-190
  • 小林聡子. 異文化間教育学における研究方法論を考える -「移動」をめぐる経験を捉えるために-. 異文化間教育. 2023. 57. 1-13
  • Satoko Shao-Kobayashi, Yoshimi Sagara, Yuichi Tsuchida. Survey on the essential information regarding immigrant student education recognized among teachers and students obtaining a teaching certificate. 2023. 26. 31-44
  • 小林聡子. 「タダシイコト」をめぐるアプローチの葛藤 -「教養」と「実践」を架橋する研究方法論へ-. 異文化間教育学. 2022. 55
more...
MISC (2):
  • 小林聡子. <書評>新グローバル時代に挑む日本の教育--多文化社会を考える比較教育学の視座(恒吉僚子・額賀美紗子編). 異文化間教育学. 2021. 55
  • トランスナショナルに移動する子どもの教育を考える. 螢雪時代 2020年 全国大学 学部・学科案内号. 2020. 466
Books (10):
  • Teaching Japan: A handbook
    Japan Documents 2024
  • 子どもの日本語教育を問い直す-外国につながる子どもたちの学びを支えるために
    明石書店 2024 ISBN:4750357707
  • 異文化間教育事典
    明石書店 2022 ISBN:475035399X
  • 国際移動の教育言語人類学--トランスナショナルな在米「日本人」高校生のアイデンティティ
    明石書店 2021 ISBN:4750352780
  • クリティカル日本学--協働学習を通して「日本」のステレオタイプを学びほぐす
    明石書店 2020 ISBN:4750349836
more...
Lectures and oral presentations  (43):
  • Plurilingualism, identities, and ethnolinguistic otherness: Language, migration, and ethnolinguistic Others?
    (Sociolinguistic Symposium 25 2024)
  • Re-Capturing Our Realities A photobook project with migrant youth in Japan
    (Anthropology of Japan in Japan 2023)
  • From “Japanese” in the US to “Foreigner” in Japan: Unlearning and Relearning “Race” in Representations
    (Anthropology of Japan in Japan 2023)
  • 移動する子どもの居場所と声を捉える
    (第20回日本質的心理学会 編集委員会主催シンポジウム「『変化』をとらえる質的研究」 2023)
  • 学校と学齢の狭間にある移動する子どもたち -「待機生クラス」という一過的な包摂を維持する実践から-
    (異文化間教育学会第44回大会 2023)
more...
Education (3):
  • 2003 - 2008 University of California, Santa Barbara Gevirtz Graduate School of Education (Ph.D. program)
  • 2003 - 2006 University of California, Santa Barbara Gevirtz Graduate School of Education Cultural Perspectives and Comparative Education(MA)
  • 2000 - 2002 Tokyo Gakugei University MA (International Education)
Professional career (1):
  • Ph.D. in Education (University of California, Santa Barbara)
Work history (6):
  • 2019/10 - 現在 Chiba University College of Liberal Arts and Sciences Associate Professor
  • 2022/03 - 2022/03 University of Tsukuba Part-time lecturer
  • 2016/04 - 2019/09 Chiba University College of Liberal Arts and Sciences Assistant Professor
  • 2013/04 - 2016/03 Chiba University Center for International Research and Education
  • 2008/09 - 2013/03 California State University, Northridge Department of Asian American Studies Part-time lecturer
Show all
Committee career (1):
  • 2021/10 - 現在 千葉県教育庁 外国人児童生徒等受け入れに関する運営・連絡協議会 委員
Association Membership(s) (5):
社会言語科学会 ,  American Anthropological Association ,  International Union of Anthropological and Ethnological Sciences ,  American Educational Research Association ,  異文化間教育学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page