Rchr
J-GLOBAL ID:201901018809878009   Update date: Jul. 23, 2019

Kawamura Megumi

Kawamura Megumi
Affiliation and department:
Research field  (2): Home economics, lifestyle science ,  Education - general
Papers (6):
  • 川村 めぐみ. 保育者養成における実践的指導力の検討. 帝京学園短期大学研究紀要. 2019. 21. 63-74
  • 川村 めぐみ. 保育者養成におけるインターラクティブラーニングの試み -保育観の変容に着目して-. 帝京学園短期大学研究紀要. 2017. 20. 85-102
  • 川村 めぐみ野中美津枝, 荒井紀子, 鎌田浩子, 亀井佑子, 川邊淳子, 川村めぐみ, 斉藤美保子, 新山みつ枝, 鈴木真由子, 長澤由喜子, et al. 高等学校家庭科の履修単位数をめぐる現状と課題 -21都道府県の家庭科教員調査を通して-. 日本家庭科教育学会誌. 2012. 54. 4. 226-235
  • 長澤由喜子, 荒井紀子, 鎌田浩子, 亀井佑子, 川邊淳子, 川村めぐみ, 斉藤美保子, 新山みつ枝, 鈴木真由子, 中西雪夫, et al. 高等学校家庭科の 履修単位数・教員配置 にかかわる実態 -全国高等学校家庭科指導主事2009年度調査を通して-. 日本家庭科教育学会誌. 2011. 54. 3. 226-235
  • 川村 めぐみ野中美津枝, 荒井紀子, 鎌田浩子, 亀井佑子, 川邊淳子, 川村めぐみ, 斉藤美保子, 新山みつ枝, 鈴木真由子, 長澤由喜子, et al. 高等学校家庭科の履修単位数をめぐる現状と課題 -16都道府県の教育課程調査を通して-. 日本家庭科教育学会誌. 2011. 54. 3. 226
more...
Books (1):
  • 「パワーアップ!家庭科 学び、つながり、発信する 」
    大修館書店 2012
Lectures and oral presentations  (10):
  • 家庭科におけるICT活用の実態に関する調査
    (全国家庭科教育協会 平成29年度研究集会 2017)
  • 教師の研修に関する実態調査-家庭科教師の研修ニーズと課題-
    (全国家庭科教育協会 平成26年度研究集会 2015)
  • グローバル化時代の家庭科教育-カリキュラム開発の視点-
    (日本家庭科教育学会 第58回大会 2015)
  • Effects of Reduction of Home Economics Credits and Teacher’s Views on theCurriculum:The Case of Japanese Senior Hidh Schools
    (国際家政学会(IFHE)第26回大会 2012)
  • 高校生の生活実態から構築する食生活領域のカリキュラムの実践
    (日本家庭科教育学会 第54回大会 2011)
more...
Education (1):
  • 2006 - 2008 千葉大学大学院 教育学研究科(修士課程) スクールマネジメント専攻
Professional career (1):
  • 教育学修士 (千葉大学大学院)
Work history (3):
  • 2019/04 - 現在 Teikyo Gakuen Junior College
  • 2016/04 - 2019/03 Teikyo Gakuen Junior College Teikyo Gakuen Junior College
  • 2011/04 - 2014/03 Bunka Gakuen University Faculty of Fashion Science, Department of Fashion Sociology
Association Membership(s) (3):
THE JAPAN ASSOCIATION OF HOME ECONOMICS EDUCATION ,  THE JAPAN SOCIETY OF HOME ECONOMICS ,  THE JAPANESE ASSOCIATION FOR THE STUDY OF EDUCATIONAL ADMINISTRATION
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page