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J-GLOBAL ID:201901019091143800   Update date: Nov. 20, 2024

Shunya Koga

コガ シュンヤ | Shunya Koga
Affiliation and department:
Homepage URL  (2): https://twitter.com/ShunyaKogahttps://www.researchgate.net/profile/Shunya-Koga
Research field  (3): Educational technology ,  Science education ,  Primary/secondary education and curricula
Research keywords  (3): 統計的リテラシー ,  批判的思考 ,  高等学校情報科
Research theme for competitive and other funds  (7):
  • 2024 - 2029 統計情報のより合理的な評価を目指す統計的リテラシーの授業と評価デザインの開発
  • 2024 - 2025 高等学校情報科における統計的探究学習の特徴-データ分析の前後の活動に着目して-
  • 2022 - 2023 熟練の情報科教師に見られる「翻案」の特徴の解明
  • 2022 - 2023 熟達した情報科教師が有する専門性の解明に関する基礎的研究
  • 2019 - 2022 高等学校における統計教育に関する研究-ニュージーランドの事例研究をもとに-
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Papers (8):
  • 古賀竣也. 統計的リテラシーの動向と課題-概念と学習指導に着目して-. 科学教育研究. 2024. 48. 2. 133-140
  • Shunya Koga. Lessons to Demonstrate Statistical Literacy Skills: A Case Study of Japanese High School Students on Reading Statistical Reports. Journal of Statistics and Data Science Education. 2024. 1-13
  • Shunya Koga. Characteristics of statistical literacy skills from the perspective of critical thinking. Teaching Statistics. 2022. 44. 2. 59-67
  • 古賀竣也. 統計教育における高等学校共通教科情報の役割-ニュージーランドの統計教育カリキュラムとの比較を中心に-. 日本情報科教育学会誌. 2020. 13. 1. 45-54
  • 古賀竣也. 統計的リテラシーの授業における批判的思考の学習や指導の検討-ニュージーランドの授業の分析をもとに-. 日本教育工学会論文誌. 2020. 44. 2. 189-201
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MISC (4):
  • Shunya Koga. Lessons Aimed at Demonstrating Statistical Literacy Skills: A Case Study of Japanese High School Lessons. Proceedings of the Eleventh International Conference on Teaching Statistics. 2022. 1-6
  • 古賀竣也, 野田定延, 草野十四朗, 古田雄介, 松尾宏之. 学校の特色と課題を踏まえた「総合的な探究の時間」のカリキュラムデザイン-活水高校の1年生の課題設定と情報収集の活動を中心に. 活水論文集. 2022. 65. 85-96
  • The Research about Learning Contents of Statistics at Infomatics. "Grants for Graduate Student Monographs on Textbooks FY2018" Collection of Monographs. 2020. 35-43
  • Development of a Scale to Evaluate Critical Thinking in Statistical Literacy. Japan Society for Educational Technology. 2018. 42. Suppl. 45-48
Books (4):
  • 教育方法学辞典
    学文社 2024
  • 最新教育キーワード 165のキーワードで押さえる教育
    時事通信社 2024
  • 新・教職課程演習 第22巻 教育実習・教職実践演習
    協同出版 2021
  • 新・教職課程演習 第3巻 教育方法と技術・教育課程
    協同出版 2021
Lectures and oral presentations  (18):
  • 高等学校数学Iと情報Iにおける統計教育の相違-教科書分析を通して-
    (日本数学教育学会第57回秋期研究大会 2024)
  • 「何ができるようになったか」に重点を置いた教育の充実を図るには-「情報処理基礎」の改善事例-
    (崇城大学全学FD研修 2024)
  • 情報科での統計的探究学習の展開可能性-データ分析以外の段階に着目した教科書の分析をもとに-
    (日本情報科教育学会第17回全国大会 2024)
  • 教科等横断的な統計教育に向けた基礎調査 -数学科と情報科の教科書分析を通して-
    (日本数学教育学会第12回春期研究大会 2024)
  • 養護教諭の統計的リテラシーに関する調査-養護教諭のための手引書作成に向けて
    (日本教育工学会2024年春季全国大会 2024)
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Education (3):
  • 2019 - 2023 University of Tsukuba
  • 2017 - 2019 University of Tsukuba
  • 2013 - 2017 University of Tsukuba
Professional career (1):
  • Doctor of Philosophy in Education (University of Tsukuba)
Work history (3):
  • 2023/09 - 現在 Sojo University Center for Education and Innovation
  • 2021/09 - 2023/08 Kwassui Women's College Faculty of Wellness Studies
  • 2019/04 - 2021/08 日本学術振興会 特別研究員 DC1
Committee career (4):
  • 2024/03 - 2025/06 日本科学教育学会 編集委員会特集編集部会 委員
  • 2023/05 - 2025/03 日本教育工学会 大会企画委員会 委員
  • 2019/11 - 2025/03 東京書籍株式会社 高等学校情報科教科書 編集協力者
  • 2020/07 - 2024/06 日本科学教育学会 若手活性化委員会 委員
Awards (5):
  • 2023/03 - 筑波大学 学生表彰
  • 2023/01 - Teaching Statistics C Oswald George Prize for 2022
  • 2021/07 - 日本情報科教育学会 優秀実践賞
  • 2019/12 - 日本科学教育学会 若手活性化委員会 ベストプレゼンテーション賞
  • 2019/03 - 筑波大学大学院 教育研究科 教育研究科長賞
Association Membership(s) (4):
NATIONAL ASSOCIATION FOR THE STUDY OF EDUCATIONAL METHODS ,  JAPANESE ASSOCIATION FOR EDUCATION OF INFORMATION STUDIES ,  JAPAN SOCIETY FOR EDUCATIONAL TECHNOLOGY ,  JAPAN SOCIETY FOR SCIENCE EDUCATION
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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