Rchr
J-GLOBAL ID:201901020797425091   Update date: Apr. 14, 2024

ryou takagi

タカギ リョウ | ryou takagi
Affiliation and department:
Research field  (5): Physical and health education ,  Sociology ,  Social psychology ,  Educational psychology ,  Education - general
Research keywords  (24): ピンピンコロリ(健康寿命の最大化) ,  体験活動 ,  課外活動 ,  部活動 ,  学校危機管理 ,  幸福 ,  職業ストレス ,  教育課程 ,  教育方法 ,  日本教育史 ,  戦後史 ,  教育行政 ,  学校管理職 ,  教職員 ,  教師 ,  保育士 ,  幼稚園教諭 ,  保育者 ,  養護教諭 ,  教育経営 ,  学校改善 ,  学校園と幸福感 ,  教職キャリア ,  教師・保育者の健康
Research theme for competitive and other funds  (18):
  • 2020 - 2025 Multi-panel data analysis of teaching career development of young teachers
  • 2019 - 2022 Happiness for sustainable development among Japanese teacher
  • 2018 - 2021 Proposed developmental stages for sustainable development of Japanese teachers
  • 2016 - 2018 Some themes for Japanese techer's career development.
  • 2014 - 2018 Research on the influence of educational policy on social capital
Show all
Papers (3):
  • 長谷 守紘, 高木 亮, 清水 安夫, 神林 寿幸, 高田 純, 藤原 忠雄. 『公立学校教員採用選考試験の実施状況について』より考える「教師不足」-小・中学校の教員採用試験の縦断データの探索的分析. 学校改善研究紀要. 2024. 6. 15-27
  • 高木 亮, 田中 修敬, 黒田 慎太郎, 露口 健司. 初任教諭の3年間縦断的データでのメンタルヘルスに関する探索的分析-抑うつと働きがい,幸福感からなるメンタルヘルス3因子に注目して. 学校改善研究紀要. 2023. 5. 14-25
  • 高木 亮, 長谷 守紘, 高田 純, 神林 寿幸, 清水 安夫, 藤原 忠雄. 学校改善 からみた 「 学校教員統計調査 」 の基礎的検討. 学校改善研究紀要. 2022. 4. 17-25
MISC (83):
  • 高木 亮. 新型コロナウイルスからの学校コミュニティの回復に向けて(第5回)新型コロナの今、考えたい学校の教育活動と学力 : 指標となるデータで生産性とエビデンスに付き合う難しさ. Synapse : 教員を育て磨く専門誌. 2021. 78. 28-33
  • 高木 亮. 新型コロナウイルスからの学校コミュニティの回復に向けて(第4回)新型コロナの今、考えたい学校の"デフレマインド" : 新型コロナで働き方改革を忘れてはいけない. Synapse : 教員を育て磨く専門誌. 2020. 77. 30-35
  • 高木 亮. 新型コロナウイルスからの学校コミュニティの回復に向けて(第3回)新型コロナの今、考えたい学びと費用のあり方 : 学習・学力向上過程には学校コミュニティへの投資も重要. Synapse : 教員を育て磨く専門誌. 2020. 76. 30-35
  • 高木 亮. 社会との関わりから考える 教職員に過剰に「一丸となること」を求めずオンとオフをうまく使い分けることが重要 (特集 レジリエンスを高め、不安な日々を乗り越えるために コロナ時代の教師のストレスマネジメント). 総合教育技術. 2020. 75. 5. 56-59
  • 高木 亮. 新型コロナウイルスからの学校コミュニティの回復に向けて(第2回)新型コロナの今、考えたい学校のストレスと危機管理 : 生活習慣病的危機における学校だからできる貢献. Synapse : 教員を育て磨く専門誌. 2020. 75. 36-41
more...
Books (15):
  • 小学校教育用語辞典
    ミネルヴァ書房 2021 ISBN:9784623090792
  • 『ソーシャル・キャピタルで解く教育問題』
    ジダイ社 2019
  • 教師として考えつづけるための教育心理学 : 多角的な視点から学校の現実を考える
    ナカニシヤ出版 2018 ISBN:9784779512926
  • 『チーム学校園を構築するための教師ストレス研究』
    ナカニシヤ出版 2018
  • 『「つながり」を深め子どもの成長を促す教育学』
    ミネルヴァ書房 2016
more...
Lectures and oral presentations  (57):
  • Materials for a study group on the use of Excel for teachers of children with disabilities in Japan
    (2024)
  • 【事後追加版】学校現場におけるエクセルを活用した現実的なデータ分析 -教職員研究者・生産者として Excelで学校メンタルヘルス改善-
    (日本学校メンタルヘルス学会兵庫支部研修会 2024)
  • A study measuring satisfaction using the Japanese Worker Stress Check Index with students who want to become teachers and childcare providers. (Note: In Japan, translating "well-being" as "satisfaction" or "happiness" may be problematic.
    (2024)
  • Report on Data from Japan's Teacher Recruitment Examination (2): Fewer Young Teachers in Japan Due to Declining Youth Population, but That Doesn't Mean Teaching Jobs Have Become Unpopular
    (2024)
  • Reporting data on Japanese teachers' sick leave and sick leave orders due to mental illness: If lifestyle and basic learning and academic skills are low, teachers in that area will have a hard time with stress.
    (2024)
more...
Education (6):
  • 2006 - 2008 Hyogo University of Teacher Education
  • 2003 - 2006 Hyogo University of Teacher Education
  • 2001 - 2003 Hyogo University of Teacher Education
  • 1999 - 2001 Okayama University Graduate School of Education
  • 1995 - 1999 Okayama University Faculty of Education Course for Integrated Education
Show all
Work history (7):
  • 2022/09 - 現在 Mimasaka University Faculity of Human Life Sciences Department of Child Science
  • 2016/04 - 2022/08 就実大学大学院 教育学研究科 准教授
  • 2016/04 - 2022/08 Shujitsu University Faculty of Education, Department of Elementary Education
  • 2014/04 - 2016/03 就実大学大学院 教育学研究科 講師
  • 2013/04 - 2016/03 Shujitsu University Faculty of Education, Department of Elementary Education
Show all
Awards (3):
  • 2023/03 - 日本学校メンタルヘルス学会 研究論文査読担当編集功労賞
  • 2020/01 - The Japanese School Improvement Research Association (J-SIRA) Academic Research Award
  • 2004/06 - The Japanese Association for the Study of Educational Addoministrations (JASEA) Academic Research for Young Researcher Award
Association Membership(s) (7):
THE JAPAN ASSOCIATION FOR SCHOOL MENTAL HEALTH ,  NATIONAL ASSOCIATION FOR THE STUDY OF EDUCATIONAL METHODS ,  THE JAPANESE SOCIETY FOR CURRICULUM STUDIES ,  THE JAPAN EDUCATIONAL ADMINISTRATION SOCIETY ,  THE JAPANESE ASSOCIATION OF EDUCATIONAL PSYCHOLOGY ,  日本学校改善学会 ,  THE JAPANESE ASSOCIATION FOR THE STUDY OF EDUCATIONAL ADMINISTRATION
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page