Rchr
J-GLOBAL ID:201901021168585023   Update date: Feb. 02, 2024

Yuichi Suzuki

Yuichi Suzuki
Affiliation and department:
Job title: Associate Professor
Homepage URL  (1): https://yuichisuzuki.net/
Research field  (1): Foreign language education
Research keywords  (8): Psycholinguistics ,  JSL ,  TEFL ,  Second Language Acquisition ,  心理言語学 ,  日本語教育 ,  英語教育 ,  第二言語習得
Research theme for competitive and other funds  (11):
  • 2021 - 2025 明示的・暗示的知識の神経基盤の解明:脳イメージングによる繰り返し練習の効果検証
  • 2020 - 2022 多文化共生社会のための移民の日本語習得に関する縦断的研究:学際的アプローチ
  • 2020 - 2021 日本社会における 移民の日本語習得に関する縦断的研究
  • 2018 - 2020 最適な英文法学習スケジュールの特定:文法知識の種類と適性の役割に焦点を当てて
  • 2019 - 2020 日本社会における移民の日本語習得に関する縦断的研究-社会科学と認知科学の学際的アプローチによる分析
Show all
Papers (46):
  • Chunlin Liu, Hyeonjeong Jeong, Haining Cui, Jean-Marc Dewaele, Kiyo Okamoto, Yuichi Suzuki, Motoaki Sugiura. Effects of social interactions on the neural representation of emotional words in late bilinguals. Language, Cognition and Neuroscience. 2024. 1-17
  • Keiko Hanzawa, Yuichi Suzuki. How do learners perceive task repetition? Distributed practice effects on engagement and metacognitive judgment. The Modern Language Journal. 2023
  • Yuichi Suzuki†, Hyeonjeong Jeong†, Cui Haining, Kiyo Okamoto, Ryuta Kawashima, Motoaki Sugiura. fMRI reveals the dynamic interface between explicit and implicit knowledge recruited during elicited imitation task. Research Methods in Applied Linguistics. 2023. 2. 2. 100051
  • Tatsuya Nakata, Yuichi Suzuki, Xuehong (Stella) He. Costs and Benefits of Spacing for Second Language Vocabulary Learning: Does Relearning Override the Positive and Negative Effects of Spacing?. Language Learning. 2023
  • Yuichi Suzuki, Hyeonjeong Jeong, Haining Cui, Kiyo Okamoto, Ryuta Kawashima, Motoaki Sugiura. An fMRI validation study of the word-monitoring task as a measure of implicit knowledge: Exploring the role of explicit and implicit aptitudes in behavioral and neural processing. Studies in Second Language Acquisition. 2023. 1-28
more...
MISC (7):
  • 鈴木祐一. テストで言語習得を支援しよう. 英語教育5月号. 2023. 28-29
  • 鈴木祐一. 教えない文法を決める. 英語の先生応援マガジン Web版 アルク. 2023
  • 鈴木祐一. 「使える英語」に導くカギは中学英文法の徹底定着にアリ. 英語の先生応援マガジン Summer2022 アルク. 2022. 2-3
  • 鈴木祐一. 大学入試共通テストから「目的・場面・状況」を考えるー定期テストで文法を扱うときに気をつけたいことー. 英語教育7月号. 2021. 14-15
  • 鈴木祐一, 真家崚, 菅清隆. コロナ禍でもできる文法指導-文法指導・活動にバリエーションを. 英語教育9月号. 2020. 70-71
more...
Books (12):
  • Language Aptitude Theory and Practice
    2023
  • Practice and Automatization in Second Language Research: Perspectives from Skill Acquisition Theory and Cognitive Psychology
    Routledge 2023
  • The Routledge Handbook of Second Language Acquisition and Individual Differences
    2022
  • The Routledge Handbook of Second Language Acquisition and Psycholinguistics
    2022
  • 英語学習の科学
    研究社 2022
more...
Lectures and oral presentations  (58):
  • Improving the quality of English education research: Insights from Open Research Practices
    (2023)
  • Social interaction enhances second language emotionality in the brain: An fMRI study
    (2023)
  • Measuring explicit and implicit knowledge, and automatization?
    (2022)
  • Practice and automatization in SLA and Applied Linguistics: A fresh perspective
    (2022)
  • 外国語学習における自動化と流暢性の役割:一人称ナラティブレビュー
    (JACET SLA研究会公開講演会 2022)
more...
Professional career (1):
  • PhD (University of Maryland College Park)
Work history (1):
  • 2018 - 現在 東北加齢医学研究所共同研究員
Committee career (7):
  • 2020 - 現在 Conference of the American Association for Applied Linguistics (AAAL) Language, Cognition and Brain Strand 要旨審査コーディネーター
  • 2019 - 現在 Modern Language Journal (Wiley-Blackwell) Guest Editor
  • - 現在 Michigan State University PhD Dissertation Committee, External Examiner
  • 2023/01 - University of Barcelona PhD Dissertation Committee, External Examiner
  • 2021 - Second Language Research (Sage)編集委員
Show all
Awards (8):
  • 2022/09 - The World’s Top 2% Scientists by Citation 2022
  • 2020 - 神奈川大学学術褒章 認知心理学を応用した英語学習
  • 2018 - The first IRIS Replication Award
  • 2017 - Albert Valdman Award (the best article of Studies in Second Language Acquisition in 2017)
  • 2014 - The Eighth International Conference on Practical Linguistics of Japanese [ICPLJ8], National Institute for Japanese Language and Linguistics [NINJAL] Student best abstract award for the presentation
Show all
Association Membership(s) (5):
第二言語習得研究会 ,  日本第二言語習得学会 ,  日本言語テスト学会 ,  THE JAPAN SOCIETY OF ENGLISH LANGUAGE EDUCATION ,  KANTOKOSHINETSU ASSOCIATION OF TEACHERS OF ENGLISH
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page